شناسهٔ خبر: 29286 - سرویس دیگر رسانه ها

پژوهش در روابط عمومی ضامن دوری از کارهای تصادفی است

دبیر دومین کنفرانس بررسی تحقیقات کاربردی و پیشرفته روابط عمومی گفت: پژوهش، نماد علم گرایی در حوزه روابط عمومی و ضامن اثر بخشی و دوری از کارهای تصادفی و شانسی در این حرفه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، هوشمند سفیدی روز یکشنبه در دومین کنفرانس بررسی تحقیقات کاربردی و پیشرفته روابط عمومی، تحقیق و پژوهش را گمشده روابط عمومی ها دانست و گفت: وقتی در روابط عمومی کارها و فعالیت ها مبتنی بر علم، دانش، تحقیقات و پژوهش نباشد به طور یقین نتایج حاصل بی فایده و باعث هدر رفت منابع و امکانات خواهد شد.

این پیشکسوت عرصه روابط عمومی با تاکید بر اینکه سازمان ها نباید خود راسا کارهای پژوهشی و نظرسنجی و مطالعات و ارزیابی افکار عمومی در مورد خودشان را انجام دهند، اظهار داشت: این گونه امور مستلزم این است که توسط سایر نهادها انجام شود تا از این طریق به نتایج مطلوب و واقعی از طریق افکار عمومی دست یافت.

سفیدی اضافه کرد: کار مهم افکارسنجی، پژوهش، نظرسنجی در سازمان ها وظیفه حرفه ای و تخصصی روابط عمومی ها و نه بخش های دیگر است.

دبیر دومین کنفرانس بررسی تحقیقات کاربردی و پیشرفته روابط عمومی تصریح کرد در خیلی از سازمان ها تحقیقات و پژوهش های خوبی انجام می شود ولی از آنجایی که این پژوهش ها برای بالاترین مقام سازمان ها خوب بسته بندی و پردازش نمی شوند متاسفانه نتایج حاصله از آنها بدون بهره می ماند.

سفیدی با تاکید بر اینکه روابط عمومی ها صرفا یک ابزار و نهاد برگزاری سمینارها، کنفرانس ها و همایش ها و نصب بیلبوردها و غیره نیستند گفت: هنر مهم روابط عمومی ها آن است که بتواند در تصمیم گیری و تصمیم سازی های سازمانی دخالت داشته و برای نیل به اهداف سازمانی از ابزار پژوهش استفاده کنند.

به گفته وی اگر روابط عمومی ها یک پژوهش علمی انجام داده و با استدلال به مدیران ارشد سازمان ها منتقل کنند بدون شک نتایج خوب این پژوهش و مشاوره ها علاوه بر نمود درون سازمانی باعث رشد و ارتقای سازمان ها نیز خواهد شد.

سفیدی این را هم گفت که مشورت های دو نفره مسئولان روابط عمومی ها با مدیران ارشد سازمان ها مقطعی است چرا که افق ها و دورنماها مدنظر قرار نگرفته اند.

وی تصریح کرد متاسفانه امروز روابط عمومی ها کار علمی و پژوهشی انجام نمی دهند و به جای متخصص ارتباط، بیشتر به مجری ارتباط در سازمان ها تبدیل شده اند.

دبیر کل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی در ادامه به مدل های مختلف در بخش نظریه روابط عمومی هم اشاره و الگوی تبلیغاتی انتشاراتی، اطلاع رسانی عمومی، دو سویه ناهم سنگ و دو سویه هم سنگ اشاره کرد.

سفیدی یادآور شد در مدل های اول و دوم توجه به پژوهش کمرنگ تر است ولی در مدل های سوم و چهارم پژوهش به معنای تسلط و توجه بیشتر به مخاطب و تاثیر پذیری بیشتری درجامعه محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران مدل های تبلیغاتی ، انتشاراتی و اطلاع رسانی بیشتر به آن توجه می شود، گفت: اگر دو مدل دو سویه همسنگ و نا هم سنگ با هم ترکیب شوند ماحصل آن مدیریت تخصصی روابط عمومی را بوجود می آورد.

به گفته سفیدی یکی از ضعف هایی که باعث شده پژوهش در کشور ما کمتر به آن توجه شود حاکم شدن مدل تبلیغاتی و اطلاع رسانی در روابط عمومی هاست. 

دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سازمان شنوا هم اشاره کرد و گفت: سازمان شنوا سازمانی است که علاوه بر ایجاد بسترهای لازم برای انتقال دیدگاه ها، نظرات و ارزیابی ذینفعان و ...آن سازمان نسبت به مطالعه افکار عمومی پیشگام بوده و به آنها اهتمام ورزد.

سفیدی تصریح کرد روابط عمومی ها به دلیل اینکه تبلیغات محورشده اند بیشتر امروز زبان گویا دارند تا گوش شنوا از این رو دیدگاه و حرف مخاطب را آنچنان که باید و شاید به آن توجه نمی کنند.

دبیر دومین کنفرانس بررسی تحقیقات کاربردی و پیشرفته روابط عمومی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با تخصصی شدن روابط عمومی ها و جایگزین شدن پژوهش محوری بجای تبلیغات محوری در آینده نزدیک با رشد کیفیت و کمیت در حرفه روابط عمومی مواجه شویم.

دومین کنفرانس یکروزه بررسی تحقیقات کاربردی و پیشرفته روابط عمومی روز یکشنبه(هم اکنون) با حضور سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، جمعی از پیشکسوتان و دست اندرکاران علوم ارتباطات و روابط عمومی در سالن همایش برج میلاد درحال برگزاری است.