شناسهٔ خبر: 29366 - سرویس دیگر رسانه ها

اظهار نظر مدیر سابق شبکه یک درباره «به روایت دربار» و پروژه تاریخ شفاهی

مدیر سابق شبکه یک سیما در پاسخ به مدیر پروژه «تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم» توضیح داد که برنامه پخش شده در دهه فجر با عنوان به روایت دربار ارتباطی با این پروژه ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛  مهدی فرجی مدیر سابق شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران در پی اعتراض حسین دهباشی مدیر پروژه «تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم» به پخش برنامه ای تلویزیونی، توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

متن توضیح فرجی به این شرح است:

درباره فرم توافقنامه ای که جناب آقای دهباشی تهیه کننده محترم مستند رازها و دروغ ها در سایت ها منتشر کرده اند لازم می دانم توضیح دهم که آنچه در توافقنامه منتشر شده آمده مربوط به تولید مستند جدیدی است که قرار بوده با استفاده از تصاویر پروژه تاریخ شفاهی ایران که قبلا ضبط آن به اتمام رسیده بود و تمامی راش های آن تحویل مالک و صاحب آن یعنی صدا و سیما گردیده تا تولید شود.

لذا بهره برداری صدا و سیما از راش ها و منابع رزاها و دروغ ها در هیچ جای توافق جدید منع نشده و هیچ محدودیتی برای سازمان صدا و سیما در استفاده از آن تولیدات وجود نداشته و ندارد. چرا که اساسا تولید به اتمام رسیده و مالکیت آن متعلق به سازمان صدا و سیماست.

همانگونه که در توافقنامه حاضر مشاهده می شود و به وضوح روشن است «طرح تلویزیونی تاریخ شفاهی پهلوی دوم»، یک برنامه مستند تلویزیونی است که بر اساس مجموعه تاریخ شفاهی پهلوی دوم و با حضور کارشناسان تاریخ معاصر ایران در 26 قسمت قرار بوده که تولید شود و باز بر اساس همین توافقنامه اولین قسمت آن در دی 1393 پخش شود که اگر چه، بخش مهمی از تولید آن انجام شده ولی به اتمام نرسیده است.

توافق «تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم»

همانطور که در این توافقنامه روشن است و در تعهدات سازمان صدا و سیما آمده هزینه تولید برنامه و هزینه تامین دکور بر عهده شبکه یک است و این خود روشن می سازد منظور، تولید برنامه جدیدی با حضور کارشناسان تاریخ معاصر ایران و البته با بهره گیری از سخنان شخصیت های دربار پهلوی است که قبلا تولید و هزینه کامل آن نیز حدود بیش از یک میلیارد تومان بود به آقای دهباشی کامل پرداخت شده است.

خلاصه آنکه آنچه که در دهه فجر با عنوان به روایت دربار شاهد پخش آن بودیم هیچ ربطی به برنامه فوق الاشاره و این قرارداد ندارد و ساخت این برنامه استفاده دیگری است از تصاویر مصاحبه های انجام شده و اساسا برنامه تلویزیونی رازها و دروغ ها هنوز آماده پخش و بهره برداری نشده است.

توصیه می کنم دوست عزیزم جناب آقای دهباشی اگر واقعا خود را در خصوص ادعای اعلام شده محق می دانند جنجال را خاتمه داده و از طریق مجاری قانونی و حقوقی پیگیری نمایند.

در ضمن صورتجلسه ضمیمه مورخ 1391.7.4 موید این نظر می باشد که برنامه مورد اشاره آقای دهباشی یک برنامه کاملا جدید است و ربطی به پروژه تولید شده قبلی ندارد.