شناسهٔ خبر: 29567 - سرویس دیگر رسانه ها

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران:

هنر و علوم انسانی کمترین طرح‌های پژوهشی را ارایه کرده‌اند

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: متاسفانه حوزه‌های هنر و علوم انسانی کمترین حمایت‌های مالی را از صندوق دریافت کردند که به دلیل کمبود طرح‌های ارائه شده از این دو حوزه است.

نصرت الله ضرغامبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در پی سلسله سفرهای استانی، بمنظور بازدید از دانشگاه های بزرگ و گفت وگو با اساتید و محققان کشور، با حضور در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی کرمان در دانشگاه شهید باهنر کرمان، امکانات حمایتی صندوق برای پژوهشگران را جهت آگاهی اساتید و محققان این منطقه تشریح کرد.

وی به روند شکل گیری شورای پژوهش های علمی کشور در سال 1368 و ادامه ماموریت آن، توسط صندوق حمایت از پژوهشگران اشاره کرد و گفت: اساسنامه این مجموعه به عنوان " صندوق " تدوین و در سال 1382 تصویب شد اما هم اکنون امیدواریم با تائید مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، توسط مقام ریاست جمهوری، صندوق به " بنیاد ملی علم ایران (INSF ) " تبدیل شود.

ضرغام درهمین ارتباط افزود: اگر صندوق ، به بنیاد علم ایران تبدیل شود، می تواند ارتباطات بین المللی خود را گسترش داده و از توان و امکانات محققان خارج از کشور نیز به نحو بهتری استفاده کند.

ضرغام به فعالیت های صندوق در قالب اعطای کرسی های پژوهشی پرداخت و گفت: کرسی پژوهشی صندوق به اساتید برجسته و صاحبنظر که دید راهبردی داشته و به مسایل اساسی و راهبردی کشور توجه داشته باشند، اعطا می شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون 23 کرسی پژوهشی به دانشمندان ایرانی در رشته های مختلف اعطا شده است، عملکرد حاصل از اعطای این کرسی های پژوهشی را بسیار موفق توصیف کرد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی تاکید کرد: با اعطای کرسی پژوهشی، ارتباط دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور را با ایران حفظ می کنیم و از پتانسیل قوی علمی آنان، به نفع کشور استفاده خواهیم کرد.

ضرغام درحین حال، وظیفه صندوق در قبال صاحبان کرسی پژوهشی را علاوه بر دادن منابع مالی، نظارت بر حسن اجرای برنامه های آنان ذکر کرد و افزود: مدت اعتبار کرسی، پنج سال است که درصورت نیاز تا ده سال قابل تمدید است.

وی خاطرنشان کرد: صاحبان کرسی پژوهشی با توجه به سوابق علمی و پژوهشی خود از سوی صندوق انتخاب می شوند و درصورتی که محققی شرایط دریافت کرسی را نداشته باشد، در صورت دارا بودن شرایط " گرنت " به وی اعطا خواهد شد تا با منابع مالی در طول یک سال، بتواند به کارهای پژوهشی خود برسد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی سپس به وجود 13 کارگروه با موضوعات گوناگون که متناسب با نیاز کشور انتخاب شده اند، اشاره کرد و افزود: به تازگی کارگروه " آلاینده های زیست محیطی و سلامت " نیز براساس نیاز کشور، به کارگروه های صندوق اضافه شده است تا بتواند از طرح ها و پروژه های زیست محیطی که مورد نیاز جامعه است، بطور خاص حمایت کند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ادامه داد: صندوق حمایت از پژوهشگران، تاکنون طرح های پیشنهاد شده پژوهشگران و محققان کشورمان را پس از بررسی و تصویب در کمیته های تخصصی، مورد حمایت های مالی قرار می داد اما هم اکنون علاوه براین رویه، براساس سیاست جدید صندوق و استفاده بیشتر از ظرفیت های علمی خارج از کشور، نسبت به سفارش تحقیقات به دانشمندان اقدام می کند.

وی اظهارکرد: متاسفانه حوزه های هنر و علوم انسانی کمترین حمایت های مالی را از صندوق دریافت کردند که به دلیل کمبود طرح های ارائه شده از این دو حوزه است، درصورتی که کشور نیاز به پژوهش بیشتر در زمینه این علوم دارد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران به حمایت صندوق از طریق پسا دکترا و عقد قرارداد با سازمان ها و نهادها اشاره کرد و افزود: تاکنون 460 پروژه پسا دکترا از طریق عقد قرارداد یا تفاهم نامه با دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و وزارتخانه ها مورد حمایت صندوق قرار گرفته است.

وی این نوید را به پژوهشگران کرمانی نیز داد که صندوق با عقد قرارداد یا تفاهم نامه با روسای دانشگاه های کرمان، محققان را از طریق پسا دکترا یا شیوه هایی که ذکر شد، مورد حمایت قرار بدهد.

ضرغام همچنین به " ثبت اختراع "، به عنوان بخش دیگری از فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران اشاره کرد و ادامه داد: این صندوق تاکنون 38 اختراع در خارج از کشور و عمدتا در آمریکا، به ثبت رسانده که 8 اختراع به مرحله فروش رسیده است ، ضمن آنکه 54 اختراع نیز تائید شده و در حال طی مراحل مربوطه است