شناسهٔ خبر: 29618 - سرویس دیگر رسانه ها

«گرسنگی و ابریشم» هرتا مولر منتشر شد

کتاب «گرسنگی و ابریشم» شامل مقالات و داستان های هرتا مولر برنده جایزه نوبل ادبیات با ترجمه رباب محب در قالب یکی از عناوین مجموعه داستان جهان توسط انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مطالب این کتاب مقالات و داستان کوتاه هایی هستند که برخی از آن ها مولفه هایی از هر دو را با خود دارند. کتاب با متن سخنرانی مولر هنگام دریافت جایزه کلایست در سال ۱۹۹۴ آغاز می شود. این کتاب دوازدهمین عنوان مجموعه داستان جهان است که انتشارات بوتیمار چاپ می کند.

باقی مطالب یا داستان های کتاب با عدد مشخص شده اند و هر کدام داستان یا مقالاتی را شامل می شوند. به این ترتیب قسمت «یک» کتاب شامل این مطالب است: و قلب های ما هنوز در هراسند، مرگ موش خوش مزه است، ده انگشت آرمان شهری نمی شود.

«دو» این بخش ها را در بر می گیرد: گرسنگی و ابریشم، زن و مرد در زندگی روزمره، تیک تک معیار، یک ماموریت دولتی قدم به حریم خانواده می گذارد، روز زن در دوران دیکتاتوری. قسمت «سه» نیز شامل مطالب ِ پاهای دروغ کوتاه است. حقیقت اصلا پا ندارد، مشارکت حقیقی در جعل و تقلب، سربازها به هوا شلیک کردند هوا توی ریه ها بود، تیمیچورا بعد از انقلاب، ایشان، فقر مردم را به سمت قبر چائوشسکو می کشاند، گرد و غبار کور است خورشید عاجز و زمین گیر است، از موقعیت کولی های رومانی.

روزها می آیند و همچنان می روند، خاک آوار می شود بر سر فکر، هم ۲ زیرمجموعه بخش «چهار» هستند.

هرتا مولر نویسنده رومانیایی برنده نوبل ادبی، متولد سال ۱۹۵۳ است که به دلیل ممنوعیت چاپ آثارش به آلمان غربی آن روزگار مهاجرت کرد و در حال حاضر نیز ساکن آلمان است.

رباب محب پیش از این رمان «زمین پست» هرتا مولر را به فارسی بازگردانده است. او این رمان ها را از زبان سوئدی به فارسی ترجمه می کند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

دست ها که به لرزه بیفتد، به چه می شود اندیشید، به مسائل خود یا مسائل دیگران؟ این تصویر، آن قدر افراطی بود که آدم نمی دانست چگونه باید رفتار کند: به آن سو نگاه نکند، به آن دور دورها نگاه نکند. پشت پیشانی، فقط یک فکر وجود داشت: مرگ برای همه است، حتی برای «فرزند محبوب ملت» هم. این به پرسش هم بود: چند نفر از شر چائوشسکو جان سالم به در می برند؟ پیش از آن که مرگ سراغ خود او برود، تا کی این جوری با مرگ دیگران رفتار می کند؟

در این مقطع زمانی نمی شد از این فکر چشم پوشید که مرگ آدم های سال خورده، اتفاقی صرفه جویانه است. مرگ، برای دولت، توده های یخ زده و بازنشسته ذخیره می کرد.

بیمارستان از سوسک ها موج می زد. سوسک ها وول می خوردند. از پله ها و پایه های تختخواب بالا می رفتند. آن ها از همان نوع قرمز تخت و صاف بودند که می شد پشت پیشخوان خواروبارفروشی ها دیدشان. صدها سوسک به گرما نیاز داشتند، تا فر گاز را توی آشپزخانه ی آپارتمانم روشن می کردم از آن تو بیرون می خزیدند...

این کتاب با ۱۱۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.