شناسهٔ خبر: 29686 - سرویس دیگر رسانه ها

دانشگاهها برای ورود به مسائل کاربردی وحشت دارند

نائب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تا کنون نتوانسته ایم بین صنعت و دانشگاه ارتباطی ایجاد کنیم دلیلش وحشت دانشگاه از ورود به مسائل کاربردی یا عدم اعتماد صنعت به دانشگاه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، محمدرضا باهنر امروز در هجدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مقوله همکاری صنعت و دانشگاه با وجود اینکه تلاش‌های بسیاری را به همراه داشته است ولی به جایی که باید نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط بین صنعت و دانشگاه یک حلقه گمشده وجود دارد، عنوان کرد: در جاهایی که تحت فشار بودیم، بیشتر حس گرفتیم و سریعتر به جلو رفته ایم. البته در برخی موارد شجاعت اقدام وجود نداشته ولی مردم ما نشان دادند اگر بر روی مسئله‌ای متمرکز شوند کار را به سرعت به نتیجه می رسانند.

وی با بیان اینکه دانشگاه و بازار کار به هم اعتماد ندارند و صنعت به دانشگاه مراجعه نمی‌کند ، اظهار داشت:  شاید دلیل این مشکلات، وحشت دانشگاه برای ورود به مسائل کاربردی است. اگر صنعت نیم‌نگاهی به دانشگاه بیندازد، می‌تواند دانشگاه را متحول کند.

با هنر با بیان اینکه کل گردش مالی وزارت علوم از برخی بنگاه‌های اقتصادی کمتر است، گفت: اگر صنعت نیم نگاهی به دانشگاه بیاندازد دانشگاه را متحول می سازد و از این رو دانشگاه می تواند مشکلات صنعت را برطرف کند.

به گفته وی سال آینده در بسیاری از استان‌ها بحران کم‌آبی داریم و حتی در آب شرب با مشکل مواجه می‌شویم.  همچنین در بحث ریزگردها هم باران مقداری از مشکلات را حل کرد. البته در کرمان سالانه یک میلیارد متر مکعب برداشت اضافه آب داریم و کشاورزی در کرمان در حال نابود شدن است.

وی در ادامه گفت: در کشور ۵ درصد آب مصرفی، صرف شرب و صنعت شده و ۹۵ درصد صرف کشاورزی می‌شود که البته بهره‌وری از آن زیر ۳۰ درصد است.

نائب رئیس مجلس  با بیان اینکه اگر دانشگاهها کمک کنند بهره‌وری از آب حداقل ۵ درصد افزایش می یابد و کل خشکسالی در سال های گذشته جبران می‌شود، افزود: دریاچه ارومیه یک مسئله ملی است و این موضوع به این دلیل است که با آب های چاهها کشاورزی کرده ایم. اگر بتوانیم چاههای  غیرعلمی را حذف کنیم می‌توانیم دوباره دریاچه را متحول کنیم.

با هنر گفت: در ۵۰ سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار پسته صادر کردیم لذا به قیمت امروز ۴۰ میلیارد دلار آب مصرف کردیم. دوستان دانش‌بنیان تصور می‌کنند فقط تحصیلات دانشگاهی جواب می‌دهد در حالی که شرکت دانش‌بنیان به افراد در بخش حقوقی و صنعتی نیز نیاز دارند.

وی گفت: وزیر سابق کشاورزی از عدم کاشت درخت انتقاد کرده بود، ولی من از این موضوع دفاع می‌کنم، زیرا اگر نکاریم می‌توانیم دریاچه ارومیه را پس از ۱۰تا ۱۵ سال به حالت اول برگردانیم.

باهنر گفت: برخی دانشگاه‌های مادر مقاطع کارشناسی ارشد، رشته مهندسی ارزش را راه‌اندازی کرده اند و اکنون تحصیل‌کرده‌های ما در رشته‌های فنی و تخصصی بسیار زیاد شده‌اند و اینها می‌توانند ارزش افزوده تولید کنند. همچنین شرکت های دانش بنیان  می توانند مشکلات و جواب مسئله صنعت را بدهند ولی برای تجاری سازی یک حلقه مفقوده وجود دارد.