شناسهٔ خبر: 29849 - سرویس دیگر رسانه ها

انیمیشن‌های ایرانی با آثار فرانسه و آمریکا قابل رقابت است

یک عضو هیات انتخاب جشنواره پویانمایی با اشاره به بالا بودن کیفیت آثار ایرانی شرکت کننده در جشنواره و قابل مقایسه بودن آنها با آثار کشورهای معتبر از روند رو به رشد فعالیت بخش صوصی ابراز خرسندی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امیرحسین ندایی عضو هیات انتخاب جشنواره پویانمایی تهران و مدرس دانشگاه درباره آثار متقاضی در این دوره از جشنواره گفت: جشنواره پویانمایی تهران یکی از معتبرترین جشنواره های دنیا است و در واقع جزو ۱۰ جشنواره معتبر جهان در حوزه انیمیشن به حساب می آید. اتفاق خوبی هم که در این دوره از جشنواره رخ داده این است که کمتر کشوری وجود دارد که متقاضی حضور در جشنواره پویانمایی نباشد و در همین راستا ما از بورکینافاسو تا فرانسه و آمریکا متقاضی داشتیم که البته همین امر کار هیات انتخاب را بسیار سخت کرده بود.

وی افزود: به دلیل متقاضیان زیادی که خواستار حضور در جشنواره پویانمایی بودند مجبور شدیم به هر فیلم نمره بدهیم و بر اساس معدلی که هر اثر کسب می کند آنها را برای حضور در جشنواره انتخاب کنیم. حتی برخی از فیلم های بسیار خوب بودند که به دلیل اختلاف نیم نمره نتوانستند در جشنواره شرکت کنند. با اطمینان می گویم آثاری که انتخاب شده اند فیلم های انیمیشن درخشانی هستند که هرکدام حرفی برای گفتن دارند.

ندایی با اشاره به رشد چشمگیر انیمیشن در ایران متذکر شد: خوشبختانه انیمیشن در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان رشد چشمگیری به جهت کیفی داشته است. البته در ایران در دو تکنیک استاپ موشن و سه بعدی ضعیف تر هستیم اما ایران در زمینه انیمیشن کاغذی و شنی و سایر حوزه هایی که به دلیل دشواری کمتر در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار موفق است.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم حمایت نهادها و مسئولان از حوزه انیمیشن، عنوان کرد: انیمیشن  قالب گران قیمت و در عین حال بسیار زمان بر است به همین دلیل برای اینکه بتوانیم کیفیت انیمیشن هایی را که می سازیم بالا ببریم نیاز به سیاست گذاری های یکسان و یکدستی داریم. باید عنوان کنم که خوشبختانه یا متاسفانه آثار انیمیشن بخش دولتی ما کیفیت بسیار پایین تری نسبت به آثار تولید شده در بخش خصوصی دارند. این اتفاق از نظر اینکه بخش خصوصی دارد به پویایی می رسد جای خوشحالی دارد اما از طرف دیگر به دلیل اینکه بخش دولتی با وجود بودجه کلان و امکاناتی که در اختیار دارد بیشتر به کمیت آثار توجه می‌کند، جای تاسف دارد. بخش دولتی ترجیح می دهد یک سریال چند قسمتی انیمیشن تولید کند تا یک فیلم کوتاه با کیفیت. بنابراین این حوزه نیازمند بررسی کارشناسی دقیق و پژوهشی است.

وی درباره مقایسه انیمیشن ایران نسبت به کشورهایی که در این دوره از جشنواره پویانمایی حضور دارند، بیان کرد: کشورهای در حال توسعه و کشورهای آفریقایی در زمینه انیمیشن سازی بسیار عقب‌تر از ما هستند اما آثار ایرانی با انیمیشن های کشورهای فرانسه یا آمریکا کاملا قابل مقایسه هستند و حتی در برخی زمینه ها مثل انیمیشن کاغذی بسیار پیشروتر هستیم. به دلیل همین ویژگی در زمان انتخاب آثار احساس وجد بسیاری به من دست می داد و حتی برخی از فیلم ها بودند که سازندگانشان متقاضی شرکت در بخش ملی بودند اما هیات انتخاب به دلیل کیفیت بالای آثار ترجیح داد که این فیلم ها را در بخش بین الملل وارد کند چون کاملا قابل رقابت با آثار خارجی بودند.

ندایی در پایان صحبت هایش با ابراز خرسندی از شکل گیری انیمیشن ایرانی در سال های اخیر متذکر شد: نکته ای که در سال های اخیر در انیمیشن ایران قابل ردیابی است و در این دوره از جشنواره هم کاملا احساس می شد، شکل گرفتن انیمیشن ایرانی است. مساله ای که سال ها است ما در حوزه های مختلف دانشگاهی درباره آن صحبت می کنیم و به دانشجویان تاکید داریم که باید بر اساس فرهنگ کشورمان به ساخت انیمیشن ایرانی روی بیاورند و اینکه به آنها آموزش می دهیم این نوع انیمیشن چه خصوصیاتی باید داشته باشد. بسیار جای خوشحالی دارد که در سال های اخیر بر اساس فرهنگ ایرانی - اسلامی آثار انیمیشن با کیفیتی تولید می شوند.

نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۱۷ تا ۲۱ اسفند در تهران برگزار می‌شود.

ارسال به