شناسهٔ خبر: 30152 - سرویس دیگر رسانه ها

نامه‌های گاندی به تولستوی

در تاریخ اندیشه، مکاتبه میان متفکران برجسته پرسابقه است. بازخوانی این مکاتبات که اغلب به جدل و گاه به همدلی ختم شده، می تواند هیجان انگیز و یا سرگرم کننده باشد. با این وجود تعداد معدودی از این مکاتبات برای خواننده امروزی درس آموز نیز هست. نامه های گاندی و تولستوی نمونه ای از این دسته مکاتبات است. این نامه ها بر اندیشه گاندی اثری پایدار داشتند و در نحوه سازماندهی مبارزات ضداستعماری توسط او موثر واقع شدند.

فرهنگ امروز: پیش از پرداختن به این مکاتبات و برای درک اهمیت آنها،  پیش زمینه و علت اهمیت اندیشه های تولستوی برای گاندی را بررسی خواهیم کرد.

 

ملکوت خداوند درون توست


تولستوی در ایران بیشتر با دو اثر مشهورش، جنگ و صلح و آناکارنینا و به عنوان یک نویسنده مشهور است. اما او در کنار آثار ادبی، درگیری عمیقی با اندیشه های فلسفی نیز داشته است. این دغدغه های فلسفی در آثار متعددی که او بیشتر در نیمه دوم عمر خود منتشر ساخته است نمایان است. «ملکوت خداوند درون توست» یکی از این آثار است که تولستوی آن را در ششمین دهه از زندگی خود منتشر ساخت.
225px-L.N.Tolstoy_Prokudin-Gorsky

در این اثر تولستوی از رویکردی صلح طلبانه در اداره جامعه و دوری از خشونت بر مبنای آموزه های مسیحی دفاع می کند. بر همین مبنا، او سیاست های دولی را که به هر عنوان به دنبال آغاز و یا ادامه جنگ هستند معارض با مسحیت می خواند. همچنین نهاد کلیسا را به علت دور شدن از آموزه های راستین مسیح مورد نقد قرار می دهد. نگرش انتقادی تولستوی نسبت به دولت روسیه و کلیسای ارتدوکس مانع از انتشار  آن در روسیه شد. به همین علت، کتاب نخستین بار در آلمان منتشر شد.
نگرش تولستوی در این کتاب بر گاندی اثرگذار بود. گاندی در زندگی نامه خودنوشت خود، داستان تجربه من با حقیقت، از این تاثیر یاد کرده است.

 

نامه ای به یک هندو

 

نامه ای به یک هندو، نامه تولستوی به یک هندی بنگالی انقلابی به نام داس بود که برای ساماندهی فعالیتهایی علیه استعمار انگلستان تلاش می کرد. در این نامه، تولستوی مقاومت منفعلانه را تنها راه پیروزی هند بر استعمار انگلیس شمرده است. مقاومتی که باید در شکل اعتراضات و اعتصابات صلح طلبانه جلوه می کرد.

 

گاندی با خواندن نامه تصمیم به مکاتبه با تولستوی گرفت. در نامه ابتدایی گاندی از او اجازه خواست تا نامه تولستوی به داس را به زبان مادری خود ترجمه کند. این نامه سرآغاز مکاتباتی شد که تا زمان مرگ تولستوی ادامه یافت. در آن زمان گاندی جوانی مبارز در آفریقای جنوبی بود. در این سری مکاتبات گاندی و تولستوی درباره چگونگی امکان مبارزات صلح طلبانه بر علیه استعمار و شرایط پیروزی آن بحث می کردند.

 


Portrait_Gandhi Gandhi_Kheda_1918

 

ایده های تولستوی یکی از اصلیترین منابع فکری گاندی در سازماندهی شیوه مبارزه او در سالهای 1918 تا 1949 بود. ایده هایی که در نهایت با پیروزی مبارزات هند کارآمدی خود را نشان دادند.ژ

 

منبع: ایسکانیوز