شناسهٔ خبر: 30201 - سرویس دیگر رسانه ها

تاکید وزرای فرهنگ ایران و واتیکان بر گسترش همکاری های مشترک دوجانبه

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کاردینال 'جانفرانکو راوازی' وزیر فرهنگ واتیکان بر گسترش همکاری های مشترک دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که روز پنجشنبه در راس هیاتی برای سفر سه روزه وارد ایتالیا شد، با همتای واتیکانی خود دیدار و در خصوص گسترش همکاری های مشترک در زمینه تبادل هیات های فرهنگی و استادان، بررسی کتب خطی، تبادل فیلم های سینمایی با محتوای دینی و همچنین تقویت گفت و گوی بین ادیان میان ایران و واتیکان گفت و گو کرد. 

وزرای فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و واتیکان در این دیدار همچنین در خصوص دیپلماسی دینی و گفت و گوی ادیان برای مواجهه عملی و نظری با بحران های بین المللی، همکاری های دوجانبه برای درک مشترک ادیان و آموزه های دینی گفت و گو و برای اجرای مشترک برنامه های آموزشی و فرهنگی اعلام آمادگی کردند. 

در این دیدار که در محیطی صمیمانه برگزار شد، طرفین بر ایفای نقش بی بدیل رهبران ادیان و مذاهب بویژه اسلام و مسیحیت در برقراری ثبات، صلح و امنیت جهانی و مبارزه با انواع تروریسم، افراط گرایی و جنگ طلبی تاکید کردند و هیات ایرانی از مواضع پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها علیه خشونت و جنگ طلبی قدردانی کرد. 

در این دیدار همچنین عنوان شد که ایران به عنوان کشوری با ثبات تاریخی و فرهنگی در منطقه خاورمیانه علاقمند است در چارچوب گفتمان مشارکت دینی به همکاری های فرهنگی و هنری با واتیکان در ابعاد مختلف ادامه دهد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با خانم 'لائورا بولدرینی' رییس مجلس نمایندگان ایتالیا دیدار و در خصوص افزایش همکاری های دوجانبه پارلمانی گفت و گو کرد. 

رییس مجلس نمایندگان ایتالیا با تاکید بر اهمیت دیدارهای پارلمانی گفت: این دیدارها به تبادل شناخت متقابل در نظم دمکراتیک کمک کرده و من عقیده دارم که امروز بیش از گذشته نیاز به شناختن یکدیگر و درک فرهنگ متقابل باشد چرا که این امر به بهتر زندگی کردن و بویژه بدون ترس زندگی کردن کمک می کند. 

جنتی در نخستین روز از سفر خود به ایتالیا با وزیر آموزش عالی و دانشگاه های این کشور نیز دیدار و برلزوم گسترش و تقویت مناسبات دوجانبه در زمینه تحقیقات و پژوهش در مراکز علمی و تحقیقاتی دو کشور تاکید کرد. 

جنتی در ادامه سفر خود به رم، روز جمعه (امروز) با 'داریو فرانچسکینی' وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی ایتالیا نیز دیدار خواهد کرد و برنامه اجرایی و تفاهم نامه فرهنگی امضا می کند.

وی همچنین با 'پائولو جنتیلونی' وزیر خارجه ایتالیا دیدار و گفت و گو خواهد کرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مراسم افتتاحیه هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران با همراهی مدیر کل امور سینمایی وزارت فرهنگ ایتالیا و همچنین مراسم افتتاح نمایشگاه فرهنگ و هنر ایران با همراهی مدیرکل امور موزه های وزارت فرهنگ ایتالیا شرکت خواهد کرد. 

جنتی نیز در نشست نخبگان و شخصیت های فرهنگی و علمی ایتالیا که با حضور 'ماسیمو برای' وزیر سابق فرهنگ این کشور برگزار شد، شرکت کرد.