شناسهٔ خبر: 30211 - سرویس دیگر رسانه ها

بازار پررونق 2.6 میلیارد دلاری کتاب‌های صوتی

آدیبل/ Audible بزرگ‌ترین شرکت توزیع کتاب‌های صوتی در جهان از نویسندگان خواسته تا هم‌زمان با نوشتن متن اصلی به فکر تهیه هم‌زمان کتاب الکترونیکی و شنیداری هم باشند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بازار جهانی کتاب‌های صوتی / Audiobook در حال حاضر به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار است و ما شاهد افزایش سوددهی محتوای دیجیتال در هشت‌ماهه اول سال ۲۰۱۴ بودیم تا جایی که فروش در این مدت ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش را نشان می‌دهد و این رقم متفاوت از رشد ۶ درصدی فروش کتاب‌های الکترونیکی / e-Book بوده است.

بازار پررونق 2.6 میلیارد دلاری کتاب‌های صوتی

با این حال آدیبل رهبر بلامنازعه در صنعت کتاب‌های صوتی است و ماتئو تورنتون مدیر ارتباطات در آدیبل می‌گوید در حال حاضر بیش از ۱۸۰ هزار کتاب صوتی و سایر برنامه‌های مرتبط با برنامه‌های گفتاری-متنی در آرشیو آدیبل از ناشران، هنرمندان مختلف، مجلات و روزنامه‌های مختلف جهان موجود است و انواع سخنرانی، تأملات، آموزش زبان، فایل‌های صوتی کمدی و سایر نشریات نیز قابل دریافت است.

این کمپانی در سال ۲۰۱۴ بیش از ۴۰ هزار عنوان را به آرشیو خود افزود که این رقم رکوردی جدید در مقایسه با سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود. گفتنی است دو استودیوی آدیبل و ACX در مجموع در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بیش از نیمی از آرشیو کنونی را تولید و راهی بازار نشر الکترونیکی کرده‌اند.

یکی از دلایل موفقیت آدیبل استفاده از هنرمندان مشهور برای تبدیل متن به صوت است که داستین هافمن، جیک جینلهال، کولین فیرث،کیت وینسلت و سوزان ساراندون از آن جمله هستند.

آدیبل با در اختیار گرفتن نویسندگان و هنرمندان مشهور کارهای اصیل و بکر راهی بازار می‌کند. «دونالد کاتس» مؤسس آدیبل در این زمینه به نویسندگان تلویزیونی و نویسندگان فیلم‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید استفاده از خود نویسندگان در تهیه محتوای دیجیتال می‌تواند استراتژی خوبی برای توسعه صنعت نشر صوتی باشد که آن‌ها این موضوع را به جد دنبال کرده‌اند.