شناسهٔ خبر: 30459 - سرویس دیگر رسانه ها

کلید واژه های آموزش عالی در دولت اعتدال/ مهمترین القاب دانشگاهها

بورسیه و ما ادراک ما البورسیه، تهیه قانون مقابله با سرقت علمی، حفظ کرامت دانشگاهیان و قانون گرایی ازجمله کلید واژه هایی بود که بارها توسط گزینه های وزارت علوم دولت اعتدال در سال ۹۳ مطرح شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، وزارت علوم در دولت یازدهم یکی از پرحاشیه ترین وزارت خانه ها بود به طوریکه برای پست وزارت علوم، دکتر روحانی طی این مدت ۵ گزینه معرفی کرد که سرانجام دکتر محمد فرهادی ۵ آذر ۹۳ پس از چهار گزینۀ ناموفق؛ از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت.

طی این مدت توسط این افراد کلید واژه‌هایی وارد نظام آموزش عالی شد که برخی از آنها برای اولین بار بود که مطرح می شدند که به مرور آنها می پردازیم . 

دانشگاه نسل سوم، کارآفرین و ماموریت گرا

«دانشگاه‌های نسل سوم، کارآفرین و ماموریت گرا " اولین کلید واژه ای بود که فرهادی آن را در مراسم معارفه خود مطرح کرد و افزود:  تربيت دانشجوي كارآفرين، افزايش همكاري هاي علمي- بين المللي و تنوع بخشي به درآمدها از ويژگي هاي دانشگاه نسل سوم است.

ضرورت تحول در علوم انسانی

بحث تحول درعلوم انسانی از دیگر کلید واژه‌ هایی است که در این مدت چند ماه که از مسئولیت فرهادی به عنوان وزیرعلوم می گذرد، در نظام آموزش عالی دولت تدبیر و امید تکرار شده است به طوریکه درست یک‌ماه‌ و‌نیم‌ پس از رای‌اعتماد نمایندگان مجلس به محمد فرهادی، جلسه ای با حضور اعضای شورای تحول علوم انسانی در وزارت علوم برگزار و اعلام شد همکاری بین وزارت علوم، و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تعمیق و گسترش خواهد یافت.

بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها

فرهادی بارها در مراسم هایی که برگزار شد به بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها و جهانی شدن سند دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: بین المللی کردن دانشگاه ها در اولویت‌ وزارت علوم قرار دارد و یکی از اهداف اجلاس وزرای علوم و فناوری کشورهای جنبش غیرمتعهدها که در روزهای سوم تا پنجم اسفندماه در تهران برگزار شد نیز همین بود.

ایجاد رشته های میان رشته ای حذف برخی رشته‌های قدیمی

ایجاد رشته های میان رشته ای نیز از دیگر کلید واژه هایی بود که فرهادی از روز اول شروع کار بر آن تاکید داشت به طوریکه مکرر اعلام کرده بود که در سال ۹۴ تعدادی از رشته‌های میان رشته‌ای برای اولین بار ایجاد و برخی رشته‌های قدیمی حذف خواهند شد.

وی حرکت به سمت ایجاد دانشگاه نسل سوم و کار آفرین و ایجاد رشته های تحصیلی با قابلیت اشتغال زایی و متناسب با بازار کار ، ایجاد رشته های بین رشته ای جدید و حذف رشته های تحصیلی غیرضروری را از اولیتهای وزارت علوم عنوان کرد.

تهیه قانون مقابله با سرقت علمی

تهیه قانون مقابله با سرقت علمی برای اولین بار توسط دکتر فرهادی و در دولت یازدم اعلام شد، شاید بارها وزرای علوم در دوره‌های گذشته بر مقابله با سرقت علمی تاکید کرده بودند ولی هنوز دستورالعملی در خصوص آن تهیه نشده بود که در دوره فرهادی دستور العمل آن تهیه و به دولت ارسال شد .

دانشگاه‌های با کیفیت

افزایش کیفیت آموزشی را شاید بتوان مهمترین کلید واژه وزارت علوم در دوره دکتر فرهادی عنوان کرد. وزیرعلوم از زمان تصدی پست وزارت بارها و بارها برافزایش کیفیت مراکز آموزشی وزارت علوم تاکید کرده است و برهمین اساس در این دوره اعطای مجوز راه اندازی دوره های آموزشی به ویژه دوره دکتری با سخت گیری زیادی همراه است ژ.

در دوران وزارت سایر گزینه های وزرات علوم مانند رضا فرجی دانا، توفیقی و نجفی نیز کلید واژه هایی در آموزش عالی باب شد که اهم آنها به شرح زیر است:

بورسیه و ما ادراک ما البورسیه

«بورسیه‌های غیرقانونی » یکی از مهمترین و پرحاشیه ترین کلید واژه هایی بود که در در دولت یازدهم مطرح شد. به طوریکه مسئولان وزارت علوم در دوره قبل را نیز درگیر خود کرد، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران گفت: «بورسیه و ما ادراک ما البورسیه». از روز اولی که آقای دکتر فرجی آمدند اولین کلام من به ایشان این بود که باید مساله بورسیه را دنبال کنند.

استفاده از نظرات اعضای هیات علمی در تصمیم گیری دانشگاه

یکی از دستاوردهای دولت یازدهم که با درایت دکترفرجی‌دانا دراین دوره محقق شد، و پیش از این هیچ وزیری بدین روش عمل نکرده بود زمینه‌سازی حضور پررنگ اعضای هیات‌علمی در تصمیم‌گیری‌های دانشگاهی بود، دکتر فرجی دانا روسای دانشگاهی را نیز به همین صورت انتخاب کرد که پرحاشیه ترین آنها دکتر نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه تهران بود که با مشورت کمیته ای بیش از ۵۰ نفر از اساتید دانشگاه تهران معرفی شد .

دانشجویان ستاره دار

دانشجویان ستاره دار یکی دیگر کلید واژهایی بود که در دوره فرجی دانا بسیار تکرار شد ، یکی از برنامه های فرجی دانا بررسی پرونده دانشجویان ستاره دار و زمینه سازی برای بازگشت این دانشجویان با رفع مشکل آنها به دانشگاه بود که این مساله نیز حاشیه های فراوانی را برای فرجی دانا به همراه داشت .

قانون گرایی

فرجی دانا قانون گرایی را محور اعتدال می دانست و برضرورت قانون گرایی و اخلاق مداری تاکید داشت .

استقلال دانشگاه‌ها

دکتر محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم در دوره سرپستی خود بر بازگرداندن استقلال دانشگاه ها و اختیارت از دست رفته آنها در مدت هشت سال گذشته تاکید داشت.

حفظ کرامت دانشگاهیان

حفظ کرامت دانشگاهیان از جمله کلید واژه هایی است در دولت یازدهم بسیار تکرار شد و دکتر جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم در دولت یازدهم بسیار بر آن تاکید داشت و عنوان می کرد، بزرگترین سرمایه دانشگاه‌ها دانشگاهیان هستند که کرامت آنها باید حفظ شود و از برخوردهای دور از شان آنها جلوگیری شود.

ایجاد فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها

توفیقی سرپرست وزارت علوم بر ضرورت ایجاد فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها بسیار تاکید داشت و در مراسم های مختلف آن را مطرح می کرد و معتقد بود باید در دانشگاه فضای باز سیاسی، نشاط سیاسی و فضای تبادل نظر وجود داشته باشد. و محیطی امن برای ایجاد این فضا در دانشگاه ها فراهم شود.