شناسهٔ خبر: 30474 - سرویس دیگر رسانه ها

یک رمان هندی برنده جایزه فولیو شد

آخیل شارما با رمانی که درباره شکست‌های خانوادگی در جامعه هندی خارج از کشور نوشته شده به عنوان برنده جایزه فولیو انتخاب شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، رمان «زندگی خانوادگی» نوشته آخیل شارما از میان هشت نامزد نهایی جایزه فولیو به عنوان برنده انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۴ در اولین دوره برگزاری جایزه فولیو جورج ساندرس برای مجموعه داستان کوتاهی با عنوان «دهم دسامبر» به عنوان برنده این جایزه انتخاب شده بود، اما امسال هیچ مجموعه داستان کوتاهی به فهرست نهایی راه نیافته بود. به جای آن داستان‌هایی از جنی آفیل و بن لرنر از آمریکا و کالم تویبین و راشل کوسک از بریتانیا در این فهرست جای داشتند. دو نویسنده کمتر شناخته شده شامل میریام تووس و ایون آدیامبو اوور و نیز الی اسمیت با کتاب تحسین شده «چگونه هر دو باشیم» که در فهرست نهایی بوکر هم جای داشت مدعی دریافت این جایزه بودند.

اما گروه داوران به جای همه اینها کتابی با عنوان «زندگی خانوادگی» نوشته آخیل شارما را به عنوان برنده انتخاب کردند: کتابی بامزه، ساده و بی‌استعاره. کتابی درباره آسیب‌های خانوادگی، اما نه به شیوه‌ای ویرانگرانه، بلکه مشکلاتی که در جامعه هندی ساکن در آمریکا ایجاد می‌شود، رمانی که به مساله مهاجرت که به تازگی در رمان‌هایی چون «آمریکانا» و «زمین پست» خیلی مورد توجه قرار گرفته ربطی ندارد. به همین دلیل ویلیام فاینس رییس گروه داوران آن را رمانی شاهکار از پیچیدگی‌های ظریف خوانده است.

شارما نویسنده رمان «پدر مطیع» و چندین داستان کوتاه است که بسیاری از آنها در نیویورکر منتشر شده‌اند. او که سال ۲۰۰۷ در فهرست نویسندگان جوان آمریکا جای داشت، برای نوشتن این رمان ۱۳ سال صرف کرد تا تلاش یک خانواده مهاجر برای یافتن رویای آمریکایی را تصویر کند.

او برای این رمان جایزه ۴۰ هزار پوندی فولیو را دریافت کرد. این رمان که به نوعی یک زندگینامه خودنوشت است، داستان یک پسر جوان به نام آجای و خانواده او را روایت می‌کند که از دهلی به نیویورک مهاجرت می‌کنند تا به زندگی بهتری دست یابند.

شارما پیش از این یک کارمند بانک بود از این که این همه زمان صرف نوشتن این رمان کرده ابراز پشیمانی نمی‌کند.

این نویسنده که اکنون ۴۳ ساله است، نوشتن رمانش را زمانی شروع کرد که ۳۰ ساله بود. او می‌گوید بخشی از روند نوشتن رمان شاد بود، اما همه آن چنین نبود. با این حال او از این که این کتاب را نوشته است ابراز خوشحالی کرد.

شارما در مراسمی که در لندن برگزار شد چک ۴۰ هزار پوندی این رقابت را دریافت کرد. این جایزه از سوی بنیاد فولیو که از پارسال شکل گرفت اهدا می‌شود و هدف آن حمایت از داستان‌های انگلیسی زبان، بدون توجه به مکان نوشته شدن آن و یا محل سکونت نویسنده‌اش، است.

گروه داوری امسال متشکل بود از : فاینس، راشل کوک نویسنده آبزرور، محسن حمید نویسنده پاکستانی، ای. ام هومز نویسنده آمریکایی و دبورا لوی نویسنده‌ای از آفریقای جنوبی.