شناسهٔ خبر: 30826 - سرویس دیگر رسانه ها

پایان کتابفروشی باسابقه راسته انقلاب/ فروش کتابفروشی طهوری

مدیر انتشارات و کتابفروشی«طهوری» از فروشگاه‌های باسابقه و تاریخی خیابان انقلاب، از تصمیمش برای فروش کتابفروشی قدیمی و بزرگ خود در خیابان انقلاب اسلامی به منظور پرداخت بدهی‌های انتشاراتش خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ تراژدی مرگ کتابفروشی‌های تهران بار دیگر داستان تازه‌ای را برای روایت پیدا کرده‌است و این‌بار برای روایت یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین و در عین حال نوستالژیک‌ترین کتابفروشی‌های تهران را انتخاب است.

از سال ۸۹ و همزمان با رکود اقتصادی بازار نشر ایران، اول بار زمزمه فروش کتابفروشی‌های معتبر و شناخته شده تهران در خیابان کریمخان به گوش رسید که در پی آن کتابفروشی‌های «نی» و «ویستار» جای خود را به بانک‌ و کافی‌شاپ‌ و اغذیه فروشی‌ دادند و برخی دیگر از کتابفروشی‌ها همان راسته مانند «آبی» و «ثالث» نیز اعلام کردند که مایل به فروش فروشگاه‌های خود به منظور تامین مخارج خود هستند.

در سال گذشته در حالی که با اعلام قطعیت معافیت مالیاتی کتابفروشان می‌شد امیدوار بود که به این زخم کهنه التیامی بخشیده شده‌است خبرهایی جسته و گریخته از وضعیت اقتصادی کتابفروشی‌های تهران به گوش می‌رساند که حاکی از تکرار تراژدی زمستان ۸۹ بود و این روزها در تازه‌ترین فصل از این داستان کتابفروشی «طهوری» یکی از بزرگترین و شناخته شده‌ترین کتابفروشی‌های تهران به دلیل مشکلات مالی در معرض فروش و به تبع تغییر کاربری قرار گرفته است.

کتاب فروشی طهوری

فقط به خاطر ناچاری، می‌فروشم

سید احمدرضا طهوری مدیر انتشارات و فروشگاه کتاب طهوری در خیابان انقلاب اسلامی که سابقه بیش از ۵ دهه حضور و فعالیت در این زمینه را دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید این خبر می‌گوید: اگر بخواهم ساده بگویم چرا می‌خواهم اینجا را بفروشم، جوابش یک کلمه است؛ ناچاری!

وی ادامه می دهد: وضعیت فعلی نشر و فروش کتاب به من اجازه نمی‌دهد که بتوانم از پس مخارج این فروشگاه بر بیاییم. اینجا در سال ۸۸ و ۸۹ و حتی ۹۰ حداقل ۵ کارمند داشت اما حالا دو کارمند بیشتر ندارد که مخارج همان هم از آن در نمی‌آید.

طهوری در ادامه به تصمیم خود برای کوچک کردن انتشارات طهوری نیز اشاره کرده و می‌افزاید: انتشارات را کوچک و به دفتری در یکی از ساختمان‌های داخل انقلاب منتقل می‌کنیم و کار انتشار برخی آثار و فروششان را ادامه می‌دهیم اما کتابفروشی به منظور تامین هزینه و پرداخت بدهی‌های انتشارات باید واگذار شود.

این خواست قلبی من نیست

وی همچنین می‌گوید: ته دلم از خدا می‌خواستم که این اتفاق نیافتد و کار به اینجا نکشد. این خواست قلبی من نیست که فروشگاه را واگذار کنم. از سال ۴۲ که پدرم اینجا را خرید و من را در سن پنج، شش سالگی آورد به اینجا، کتابفروشی طهوری خانه اول من شد و تا الان هم بوده است. اینجا همه زندگی من است. نمی‌دانم روزی که سند واگذاری اش را امضا می‌کنم تا صبح فردایش زنده می‌مانم و می‌توانم این دوری را تحمل کنم یا نه.

کتاب فروشی طهوری

این ناشر و کتابفروش در ادامه با اشاره به مشکلات مالی جاری این مکان فرهنگی گفت: به کارمندم می‌توانم بگویم دیگر نیایند اما به دارایی و شهرداری چه باید بگویم؟ سال گذشته عوارض شهرداری برای اینجا ۱۴۷ هزار تومان بود ولی امسال اعلام شده یک میلیون و هشتصد هزار تومان! در مورد مالیات هم سال گذشته مبلغ یک میلیون و ششصد هزار تومان برای ما اختصاص دادند و امسال گفته شده نزدیک هشت و نیم میلیون تومان! این در حالی است که مردم هنوز هم اهل خرید کتاب نیستند.

سرمایه‌مان افزایش یافته؛ پول‌مان نه!

طهوری ادامه می‌دهد: سرمایه ما در این سال‌ها افزایش داشته اما پولی دست ما را نگرفته است. یعنی کتابی که من مثلا ۴۰ هزار تومان می‌گیرم و ۵۰ هزار تومان می‌فروشم، وقتی برای دومین بار بخواهم تهیهاش کنم باید برایش ۷۰ هزار تومان بپردازم که برای من سنگین است و دور از توان. یعنی ارزش کتاب ما زیاد شده اما این ارزش افزوده نقدی نیست که کفاف مخارج را بدهد و در نتیجه بودنش هم فایده ای ندارد.

مرحوم طهوری پدر سید احمدرضا طهوری نخستین کتابفروشی خود را در سال ۱۳۳۲ در تهران و در خیایان ملت فعلی احداث کرد و از سال ۴۲  آن را به راسته خیابان انقلاب منتقل کرد. به گفته طهوری در زمان انتقال این کتابفروشی به خیابان انقلاب فعلی تنها سه کتابفروشی «چهر»، «دانشجو» و «دهخدا» در این خیابان فعال بودند.

انتشارات طهوری در بیش از شش دهه فعالیت مستمر در بازار نشر و فروش کتاب، نشر اختصاصی آثاری همچون «هشت کتاب» سهراب سپهری و نیز بازنشر تعدادی از برترین آثاری تاریخی و فرهنگی ماندگار در حوزه زبان فارسی را در کارنامه دارد. فروشگاه «طهوری» در خیابان انقلاب به عنوان ناشر تخصصی آثار فاخر در حوزه تاریخ و ادب فارسی مورد ارجاع بسیاری از علاقمندان بوده است.