شناسهٔ خبر: 31242 - سرویس دیگر رسانه ها

محقق: نوعی از سانتی‌مانتالیسم راه اندیشه شعر جوان را سد كرده است

جواد محقق، شاعر و پژوهشگر ادبی، با اشاره به افراط‌گرایی در فرم و زبان جریان شعر جوان گفت: نوعی از سانتی مانتالیسم و بازی های زبانی از ارزشمندی محتوایی شعر این دوره كاسته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  جواد محقق شاعر و پژوهشگر ادبی در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با اشاره به پیشرفت های شعر جوان در قالب و صورت شعری گفت: شعر جوان در این دو دهه اخیر در حوزه قالب و زبان پیشرفت های خوبی داشته و ابتكارات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

محقق در ادامه درباره دلیل ابتكارات زبانی در شعر جوانان تصریح كرد: نوگویی ها و نوگرایی های نسل جوان از نحوه زندگی و سبك زندگی این نسل برانگیخته شده است.

این پژوهشگر ادبی در ادامه علی رغم تمجید از قالب و زبان شعری شعرای جوان، از محتوای شعری نسل جوان ابراز تاسف كرده و گفت: به لحاظ محتوا متاسفانه هیچ پیشرفتی در شعر جوان مشهود نیست. نوعی از فرم گرایی افراطی و نوعی از سانتی مانتالیسم و بازی های زبانی از ارزشمندی محتوایی شعر این دوره كاسته است.

وی دلیل دوری شعر جوان از اندیشه را ارزیابی كرده و خاطرنشان كرد: توجه بیش از اندازه به فرم، شعرا را از توجه به اندیشه غافل كرده است. البته این طور نیست كه همه شعر جوان این طور باشد. خیر. اما به هر حال بخشی از شاعران جوان متاسفانه در این مسیر افتاده اند.

محقق در پاسخ به این سوال كه آیا این فرم گرایی توانسته به اندازه ای بالغ شود كه از آن به سبك مشخص این دوره یاد كنیم یا خیر، گفت: سبك فردی و شخصی، نه! اما به عنوان سبك عمومی این سال ها چرا. می شود گفت كه سبك عمومی شعرای این دو دهه به چنین سبك مشخصی را دارا هستند. 

وی افزود: اگر چه سبك داشتن به خودی خود نمی تواند برای هچ شعر و شاعری مثبت باشد. این كه افراد بتوانند از بسامد واژگانی خاصی بهره ببرند و با استفاده از یكی دو حرف الفبای زبان فارسی برای خود سبك تولید كنند، لزوما به این معنا نیست كه شعر ارزشمندی هم تولید كرده اند.

محقق با اشاره به اهمیت محتوا نسبت به قالب و صورت شعر توضیح داد: هر كسی می تواند با بازی های زبانی برای خود سبك مشخصی داشته باشد اما این به معنای تاثیر گذاری شعر او نیست. سبك به خودی خوب به پختگی شعر فرد هیچ كمكی نمی كند. 

این شاعر در ادامه صحبت هایش به دلایل اهمیت جشنواره های شعر جوان پرداخت و گفت: بسیاری از دوستان جوان به دلیل اقتضای سن و سالشان علاقه مند هستند كه سری در سرها داشته باشند و دیده بشوند. از این رو جشنواره ها چنین موقعیتی را برای جوانان ایجاد می كند.

وی افزود: از طرفی با توجه به جوایزی كه در این جشنواره ها به شعرا داده می شود یك انگیزه مادی هم برای شعرا ایجاد می شود. بنابراین جشنواره ها علاوه بر نام، نان هم دارند كه هر دو این ها برای دوستان جوان مسائلی نیستند كه بتوانند از آن ها به راحتی عبور كنند.

جواد محقق در ادامه با یادآوری این نكته كه انگیزه های مادی و شهرت به خودی خود مذموم نیستند، گفت: در فكر نام و نان بودن هم چیز بدی نیست لزوما. بخشی از تولید و تداوم در تولید شعر به همین دو وصل است كه جشنواره ها می توانند تامین كننده آن باشند و شركت كنندگان را به خود جلب كنند.

وی در خطاب به شاعران جوان گفت: اما باید مراقب بود كه شاعر جشنواره ای نشد. شاعر جشنواره ای شدن بعد از مدتی شاید چندان مورد قبول قرار نگیرد.