شناسهٔ خبر: 31325 - سرویس دیگر رسانه ها

رونمایی از «گرافیک خبر و اطلاع رسان» جلال عطارزاده در فرهنگسرای رسانه

مراسم رونمایی از کتاب «گرافیک خبر و اطلاع رسان: برسی تحولات گرافیکی پخش اخبار سیما با نکات آموزشی» در فرهنگسرای رسانه برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «گرافیک خبر و اطلاع رسان» را جلال عطارزاده، بنیانگذار گرافیک خبری رایانه ای در تلویزیون و استاد گرافیک دانشکده شریعتی به سفارش اداره کل آموزش و پژوهش معاونت سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تالیف و گردآوری است.

این کتاب در دو بخش «تاریخچه گرافیک خبر» و «دانسته ها و بایسته های گرافیک خبری» به تاریخچه شکل گیری گرافیک خبری در تلویزیون ایران از دهه ۶۰ تا به امروز  پرداخته است و همچنین به این موضوع اشاره می کند که سیمای جمهوری اسلامی ایران چگونه از گرافیک سنتی عبور کرده و به گرافیک رایانه ای رسیده است.

فصلی از این کتاب به بررسی شیوه های گرافیک خبر سیما در زمان «جنگ نفت کش ها» که به صورت سنتی با مقوا و کاغذ (شیوه کلاژ) انجام می شد، اختصاص یافته است و سپس به نمونه هایی از  شیوه های سنتی و «موشن گرافیک» در دهه ی ۶۰  اشاره شده است.

در این کتاب ضمن اشاره به زمان دقیق شکل گیری گرافیک رایانه ای در تلویوزیون (آغاز مجدد پخش  اخبار اختصاصی هواشناسی بعد از انقلاب) روند پیشرفت گرافیک خبری در تلوزیون بعد از دهه ۶۰ تا به امروز پرداخته است.

همچنین نویسنده در «گرافیک خبر و اطلاع رسان» مجموعه ای از واژگان تخصصی گرافیک تلویزیون را به منظور رسیدن به زبان مشترک میان طراحان گرافیک و سفارش دهندگان ارائه کرده تا گامی در جهت آموزش و اصلاح غلط هایی رایج برداشته شود.

در فصلی از این کتاب با اشاره به عناصر و معیارهای بومی موثر در گرافیک خبر، به دست اندرکاران گرافیک  تلویزیونی توصیه شده است که از عادات بصری ایرانی پیروی کنند چرا که شبکه های غربی به دلیل نگارش از چپ به راست، عادات بصری خاص خود دارند، درحالیکه بیننده های فارسی زبان به دلیل نگارش راست به چپ از عادت های بصری متفاوت تری برخوردار هستند.

در بخش دیگری از این کتاب نویسنده با نقد و ارائه شیوه های قرارگیری مجری در برنامه های تلویزیونی، خبر و گزارشگر در کادر تلویزیون، استانداردهای جدیدی را با درج نمونه های تصویری، عرضه کرده است.

مراسم رونمایی از کتاب «گرافیک خبر و اطلاع رسان: برسی تحولات گرافیکی پخش اخبار سیما با نکات آموزشی» روز دوشنبه (۳۱ فروردین‌ماه) از ساعت ۱۶ با حضور دکتر مصطفی اسداللهی، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، مهدی صادقی استاد گرافیک دانشکده صداسیما و دانشگاه شاهد، نویسنده کتاب و جمعی از برنامه سازان تلویزیونی و  دانشجویان گرافیک در فرهنگسرای رسانه برگزار می شود.

«گرافیک خبر و اطلاع رسان در خبرهای تلویزیونی» در ۱۵۸ صفحه تمام رنگی و با قیمت ۲۳ هزار تومان از سوی نشر پویان منتشر شده است.