شناسهٔ خبر: 31431 - سرویس دیگر رسانه ها

مسعود کیمیایی: ادبیات با تمام پیچ و خم های ذهنی انسان کار دارد

مسعود کیمیایی فیلمساز پیشکسوت، در جشن امضای کتاب جدید خود به عنوان سروده های مخالف، ارکسترهای بزرگ ندارم، گفت: جهان ادبیات با تمام پیچ و خم های ذهنی انسان سر و کار دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، کیمیایی عصر روز یکشنبه در مراسم جشن امضای کتاب جدید خود با عنوان سروده های مخالف، ارکسترهای بزرگ ندارم، با بیان اینکه اگر قرار باشد که راجع به جهان تکه تکه شده و مختلفی که ادبیات و سینما به زوایایی از آن نگاه می کند خرف بزنم؛ می گویم: ادبیات جهان دیگری است و با تمام زوایا و پیچ و خم های فکری انسان سر و کار دارد.


کارگردان فیلم قیصر افزود: وقتی شما به نوشتن روی می آورید، هر آنچه زندگی به شما روا داشته، شما هم بر نوشته خود روا می دارید. اگر برای سینما بنویسید؛ ۹۰ دقیقه فکر می کنید و موضوعات مختلف جاری در جامعه را انعکاس می دهید، اما ادبیات این طور نیست چرا که نویسنده در پیچ و خم واژه ها گم می شود.

کارگردان فیلم ضیافت اضافه کرد: به موضوع مهمی در نوشتن رمان جسدهای شیشه ای برخوردم و آن مستاصل شدن واژه ها بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ادبیات نسبت به سینما جهان دیگری است، خاطرنشان کرد: ابتدا فکر می کنی ارتباط برقرار کرده ای، برای مثال در سینما برای دو جمله تصاویر مختلف داری، اما در ادبیات اینگونه نیست.

کیمیایی افزود: از اینکه در این سن، سه رمان داشته ام خرسندم و باید بگویم که موضوع زبان خیلی مهم است چرا که تو از تمام گله رمنده واژه ها، بیرون می آیی و برای خودت زبان پیدا می کنی. ممنونم که می خوانی و آمدی برای خواندن و این تاجی بر سر من است.

در این مراسم چهره هایی چون رضا یزدانی، فولاد کیمیایی، جواد طوسی و جعفر پناهی حضور داشتند.