شناسهٔ خبر: 31529 - سرویس دیگر رسانه ها

کج سلیقگی برخی مانع آزاد اندیشی و نظریه پردازی در دانشگاهها است

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: برخی با کج سلیقگی مانع آزاد اندیشی و نظریه پردازی در دانشگاهها می شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر ضیاء هاشمی بعدازظهر امروز در نشست روسای انجمن های علمی ایران با موضوع نظریه پردازی و آزاداندیشی فرصت های پیش رو و راهکارهای اجرایی گفت: ما در حوزه نظریه پردازی و آزاداندیشی با وضعیت موجود فاصله داریم و همه تلاش ما نتوانسته هنوز دغدغه های موجود در این زمینه را برطرف کند. مقام معظم رهبری مکرر تذکرهایی در این زمینه داشتند در این وضعیت برای تحقق هدف، مسیر دشواری را پیش رو داریم برای اینکه این اتفاق رخ دهد موانع فراوانی وجود دارد که باید رفع شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: دانشگاه بدون آزاداندیشی دانشگاه نیست. آزادی اندیشه برای تحقق دانشگاه مطلوب و دانشگاه اسلامی ضروری است. کسانی که گمان می کنند با اصلاح ظواهر و نه جریان داشتن اندیشه ها به دانشگاه اسلامی دست یافته اند مفهوم درستی از دانشگاه اسلامی ندارند.

وی ادامه داد: بنده اعتقاد دارم تثبیت و نهادینه کردن دانشگاه اسلامی با تکیه بر عقلانیت، رشد قانونگرایی، نفی افراط گری و حمایت از روح قانونی و گسترش سطح مشارکت دانشگاهیان محقق می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: ما نیاز ضروری و تاریخی به رشد و گسترش فرهنگ گفتگو داریم چرا که در این زمینه ضعیف هستیم.

وی ادامه داد: ما نیاز ضروری به نقد علمی و اجتماعی، ایجاد فضای سالم، ارتقا فرهنگ و رضایت اندیشه ورزی و جلوگیری از آسیب پذیری نخبگان دانشگاهی داریم.

ضیاء هاشمی یادآور شد: منظور من از آسیب پذیری این نیست که به طرف افراد آجر پرتاب نکنند و یا از فرودگاه آنها را باز نگردانند. منظور من از آسیب پذیری حفظ استقلال دانشگاهها، برطرف کردن فضای امنیتی و اینکه هر چیزی در جای خود باشد، است.

معاون فرهنگی  وزیر علوم تاکید کرد: ما به کرسی های آزاداندیشی نیاز داریم. ما برای تولید علم به ایجاد فضای گفتگو، تضارب آرا و موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، دینی در حوزه های مختلف نیاز داریم. ما نیاز داریم که دانشگاهیان را به عنوان نخبگان کشور در این مسائل درگیر کنیم.

وی گفت: به عنوان مثال مسئله خشک شدن دریاچه ارومیه اگر کسی نقد و نظری به سادگی مطرح کند متهم به اقدامات امنیتی می شود. برخی با کج سلیقگی مانع آزاد اندیشی و گفتگو در دانشگاهها و مانع نظریه پردازی در دانشگاهها می شوند. سال گذشته آئین نامه کرسی های آزاداندیشی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

وی افزود: کرسیهای آزاد اندیشی نیازمند ترویج شجاعت علمی، مناظره های علمی و فرهنگی در دانشگاهها است. ما نیاز داریم که نظرات گوناگون و متعارضی در بخش های مختلف داشته باشیم.

ضیاء هاشمی اظهار داشت: ما از ضعف در فرهنگ گفتگو رنج می بریم. ما از احساس مسئولیت و تامین امنیت به شکل غلط رنج می بریم. ما با موانعی مثل دانشگاه شیراز و مشهد مواجه هستیم ما هنوز در برخی از فرمانداری ها و دادستانی های مشکل داریم. این افراد شاید دغدغه سالمی داشته باشند ولی در مسیر رفع دغدغه مقام معظم رهبری و مسیر اسناد بالادستی نظام گام بر نمی دارند. خواسته رهبری و تاکید رئیس جمهور و سیاست وزارت علوم بر گسترش کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی است. ما با حجم عظیم سئوالات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در دانشگاهها مواجه ایم. برای اینکه پاسخ علمی به این سئوالها بدهیم نیاز به مشارکت نخبگان و اساتید داریم. ما حق نداریم صورت مسئله را پاک کنیم.

معاون فرهنگی  وزیر علوم ادامه داد: برخی معتقدند بر دانشگاهها فضای رکود و رخوت حاکم است. به طور کلی آن را رد نمی کنم. گرچه در حوزه های مختلف تحولاتی داشته ایم اما به هر حال با آنچه که باید باشیم فاصله زیادی داریم.