شناسهٔ خبر: 31609 - سرویس دیگر رسانه ها

حدادعادل: توانایی نگارش دایره المعارف اسلامی مختص ایران است

مدیر بنیاد دایره المعارف اسلامی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران شایستگی خویش را در تالیف دایره المعارف مستقل به اثبات رسانده است، گفت: هیچ کشوری به غیر از ایران توانایی نگارش دایره المعارفی که به وسعت جهان اسلام باشد را ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از جلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام و پایگاه جدید اینترنتی بنیاد دایره المعارف اسلامی اظهار کرد: ارزش اقدامی که در این مجلد شده کمتر از ساختن یک سد و یا بزرگراه نیست.


وی گفت: مدت زمان طراحی برخی از مقالات نوزدهمین مجلد دانشنامه جهان اسلام به بیش از ۱۰ سال می رسد که نمونه بارز آن دو مقاله رجال و رادیو و تلویزیون های اسلامی است.

مدیر بنیاد دایره المعارف اسلامی افزود: صدها متخصص و دانش آموخته دانشگاهی معارف اسلامی از داخل و خارج از کشور در تالیف نوزدهمین مجلد دانشنامه جهان اسلام همکاری داشته اند.

وی ادامه داد: بر همین اساس اگر تشبیهی مابین این مجلد با یک سد و یا بزرگراه صورت بگیرد، نباید به عنوان سخن گزافی پذیرفت.

حداد عادل تصریح کرد: طی بیش از ۳۰ سالی که در بنیاد دایره المعارف اسلامی کار می کنیم هیچ کشوری را سراغ نداشته ایم که دایره المعارفی فراتر از ملی و قومی نوشته باشد و وسعتش جهان اسلام را دربر گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه سهم ترجمه در نوزدهمین مجلد دانشنامه جهان اسلام کمتر از یک درصد است و همین امر نشان دهنده همت، انگیزه، مدیریت و پشتیبانی از نیروهای انسانی است.

مدیر بنیاد دایره المعارف اسلامی یادآور شد: همه بنیه دایره المعارف ما تا قبل از انقلاب یک کتاب ۳ جلدی بود که حداقل ۶۰ درصد آن نیز ترجمه دایره المعارف کلمبیا به شمار می رفت؛ اما هم اکنون خدا را شاکریم که صدها نیروی متخصص در این کار مشغول به خدمت هستند.

وی با بیان این که امروز نوزدهمین مجلد دانشنامه جهان اسلام رونمایی می شود، اظهار کرد: ۴۰ جلد دیگر نیز در پیش داریم که امیدوارم با سرعت و صحت آنها نیز چاپ شوند.

وی با بیان این که زیرساخت های نرم افزاری لازم طی ۳۲ سال گذشته در این بنیاد ایجاد شده است، افزود: هم اکنون حداقل ۱۰۰ نرم افزار مدون در اختیار داریم تا بر اساس آن عمل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایجاد رشته کارشناسی ارشد واژه گزینی در دفترچه کنکور امسال گفت: برای این بنیاد نیز درخواستی از وزارت علوم خواهیم داشت تا سهمیه ای برای دوره های کارشناسی ارشد دانشنامه نویسی اعطا کنند.

حداد عادل با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران رشد قابل توجهی در زمینه علمی داشته است، افزود: وضعیت علمی کشور به هیچ عنوان قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

مدیر بنیاد دایره المعارف اسلامی ادامه داد: متاسفانه دانشنامه های بنیاد تاکنون آنگونه که شایسته است در جامعه شناخته نشده و استناد به آن در مقالات و کتاب ها کم است.

وی یادآور شد: این دایره المعارف ها با بهترین استانداردهای جهانی قابل سنجش است اما برخی خجالت می کشند که به این مقالات استناد کنند و این امر به مثابه ضرب المثلی است که می گوید مرغ همسایه غاز است!

حداد عادل اظهار داشت: هم اکنون بهترین دایره المعارف جهان اسلام را داریم و در این زمینه هیچ رقیبی نیز توانایی رسیدن به ما را ندارد.

نوزدهمین مجلد دانشنامه جهان اسلام شامل بخش پایانی مدخل ها و مقالات حرف ذ تا ذوالکفل و بخشی از مدخل ها و مقالات حرف ر تا رشید توسط اعضای علمی بنیاد وجمعی از اساتید و پژوهشگران به رشته تحریر درآمده است. 

بر اساس این گزارش در این مراسم، پایگاه جدید اینترنتی بنیاد دایره المعارف اسلامی نیز رونمایی شد؛ این پایگاه با امکانات و ظاهر جدید، پاسخگوی مخاطبان به ویژه علاقه مندان برای اطلاع از اخبار بنیاد و متون مقالات دانشنامه های منتشر شده خواهد بود. 

بنیاد دایره المعارف اسلامی در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و مدیریت عامل آن را غلامعلی حداد عادل برعهده دارد. 

گروه های علمی دانشنامه جهان اسلام ذیل ۱۶ گروه اصلی به پژوهش درباره موضوعات حوزه مطالعات جهان اسلام و ایران می پردازند که تاکنون ۱۹ مجلد از این دانشنامه منتشر شده است.