شناسهٔ خبر: 31617 - سرویس دیگر رسانه ها

«برای اینکه در محله گم نشی» آخرین رمان برنده نوبل ۲۰۱۵ در ایران

اولین ترجمه از رمان «برای اینکه در محله گم نشی»؛ آخرین اثر پاتریک مودیانو برنده نوبل سال ۲۰۱۴ که توسط زهرا خدادادی انجام پذیرفته است توسط انتشارت کتاب کوله‌پشتی روانه بازار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اباذر رضانیا مدیر نشر کتاب کوله‌پشتی با اعلام این خبر گفت: برنامه انتشارات این بود که این کتاب را در نمایشگاه کتاب رونمایی کنیم اما برای اینکه استفاده از این کتاب تنها مختص به تهرانی‌‌ها نباشد، همزمان با انتشار کتاب، پخش سراسری آن را نیز شروع کرده‌ایم.

وی همچنین درباره این کتاب افزود : شخصیت اصلی داستان ژان دراگان نویسنده‌ای در حدود شصت ساله که در تنهایی به سر می‌برد و از  ترس رویارویی با اندوهی که آمیخته با گذشته‌اش است از پرداختن و فکر کردن به آن زمانها اجتناب  می‌کند. مدتهاست که دیگر تلفن او زنگ نمیخورد. دیگر چندان هم نمی‌نویسد. تنها کتاب تاریخ طبیعی نویسنده ای به نام بوفن را می‌خواند.  

به گفته وی رمان «برای اینکه در محله گم نشی» جایی است که در آن مودیانو به بیان حال، جوانی و کودکی ژان دراگان می‌پردازد. گذشته و حال با هم در آمیخته و به شخصیت داستان کمک می‌کنند تا آهسته آهسته از دنیای بیرنگ و روی فراموشی به سوی دنیای رنگارنگ خاطرات گذشته روانه شود. دنیای رنگارنگ خاطراتی که نقش اصلی آنرا زنی به نام اَنی اَستراند که در  کودکی دراگان نقشی مادرانه و در جوانی او مانند محبوبه ای مهربان بود، داشت. در یافتن گذشته خود و به خصوص در جستجوی اَنی نوشتن را انتخاب می‌کند و کتاب تاریکی تابستان را می‌نویسد.

برای آنکه در کوچه گم نشی

این ناشر تصریح کرد: در نظر مودیانو نوشتن کتاب برای دادن پیام به شخص خاصی است که با او نقطه‌ای مشترک در گذشته دارد. جستجوی اَنی یعنی جستجوی لحظه لحظه فراموش شده گذشته، گذشته ای که در آن کودکی به سن او  به همراه زنی برای فرار از مرز فرانسه به سوی ایتالیا اقدام می‌کنند ولی در نهایت ناکام می‌شوند و این ناکامی موجبات جدایی این دو را فراهم می‌کند.

یادآوری می شود پاتریک مودیانو برنده جایزه نوبل ادبی سال ۲۰۱۴ روز سی‌ام ژوئن سال ۱۹۴۵ در بولونی بیلانکور پاریس به دنیا آمد. مودیانو از چهره‌های نوجوی ادبیات مدرن فرانسه شناخته می‌شود که آثارش هم تحسین منتقدان ادبی را برانگیخته و هم خوانندگان فراوان دارد .او جایزه گنکور در سال ۱۹۷۸ و جایزه بزرگ آکادمی فرانسه برای ادبیات در سال ۱۹۷۲ را برنده شده است.

مودیانو در سال ۲۰۱۲ نیز موفق به کسب جایزه دولتی اتریش برای ادبیات اروپا و در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه دل دوکای انستیتوی فرانسه را برای یک عمر تلاش حرفه‌ای خود شده است.