شناسهٔ خبر: 31674 - سرویس دیگر رسانه ها

«جهانِ پیشِ‌رو» و پرسش بنیادین سیاست جهان

سیاست جهان چند سال بعد، چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟ پاسخگویی به این پرسش از عهده یک علم اجتماعی جا افتاده نیز خارج است. عوامل دخیل بیش از حد زیادند و قوت و قدرتشان بیش از اندازه متغیر است. کتاب « جهانِ پیشِ‌رو ( مناظره درباره جهانِ پس از امریکا)» در تلاش است تا به این پرسش پاسخ بگوید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «جهانِ پیشِ‌رو ( مناظره درباره جهانِ پس از امریکا)» از سوی چندین نویسنده تالیف شده است و نوعی پیش‌بینی درباره مسائلی است که با گذار از سلطه امریکا و قدافراشتن قدرت‌های دیگر می‌تواند پدید آید. این کتاب از سوی شان کلارک و سابرینا هوک ویرایش شده و علیرضا طیب نیز کار ترجمه آن را بر عهده داشته است.
 
کتاب حاضر،  مجموعه‌ای از استدلال‌های نا‌همگون را از زبان دست‌اندرکاران حوزه سیاست‌گذاری در خود فراهم آورده است که نماینده رشته‌های علمی و دیدگاه‌های نظری مختلف و متعددی هستند.

این کتاب به دلیل روشن‌سازی و تمرکز روی این مناظره اساسی درباره آینده جهان، در چند دهه بعد، قابل استفاده دانشجویان و دانشمندان روابط بین‌الملل و سیاست جهان، مسائل سیاسی امریکا، سیاست خارجی ایالات متحده و امنیت بین‌الملل است.

«چارچوب‌بندی مناظره» عنوان بخش نخست از این کتاب است که در آن قدافراشتن دیگران، خوش بینی و بدبینی در دوران تغییر قدرت و جابه‌جایی‌های جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.

«جا‌به‌جایی‌های قدرت» عنوان بخش دوم از کتاب «جهان پیش‌رو» است که در ابتدای آن «آمریکا در سیاست جهان: دوران زرین و یا افت چیرگی؟» و در ادامه نیز «قامت افرازان و دیگران» با زیر‌مجموعه‌ای درباره امریکا  و جهان پس از امریکا از منظر مؤلف این بخش بررسی شده است.

 «جنگ و صلح» و «سکانداری جهان» عناوین بخش‌‌های سوم و چهارم از این کتاب است که در آن  راه‌های جنگ و صلح درجهان پس از آمریکا، جنگ‌افزارهای هسته‌ای:پایایی وحشت و نظم نو جهانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

در بخشی از فصل «نظم نو جهانی» نوشته جریمی کینزمن آمده است:« آیا جهان سال ۲۰۲۵ جهانی است که در آن دولت‌ها در چارچوب نظام چند‌جانبه کارآمدی برای صلح و امنیت با یکدیگر همکاری خواهند کرد یا جهان رقابت و ستیز خواهد بود؟ در سطح بین‌المللی، ساختارهای عمودی قدرت متعلق به دوران جنگ سرد پیشاپیش جای خود را به شبکه‌های افقی‌تر داده‌اند که طرفدار شریک شدن دولت‌های بیش‌تری در قدرت نهادی هستند. آیا این دولت‌ها مانند سهامدارانی همفکر به اتفاق هم عمل خواهند کرد یا ملت‌گرایی‌های رقیب پابرجا خواهد ماند؟ پاسخ به این پرسش‌ها را تا اندازه زیادی می‌توان براین‌اساس تعیین کرد که آیا جهان سال ۲۰۲۵ مردم‌سالارتر خواهد بود یا کمتر مردم‌سالار.»

«انرژی و محیط زیست» عنوان بخش پایانی کتاب حاضر است که در آن خوانندگان با این سوال مواجه می‌شوند که «هنوز در جهانی مادی به سر می‌بریم؟» و در ادامه نیز مطالبی درباره دولت نفتی مردم‌سالاری، دربرابر آینده‌ای نامعلوم و کامروایی آمریکا و سیاست عالی تغییرات آب‌و‌هوایی را از نظر می‌گذرانند.

رابرت باتول، استاد تاریخ دانشگاه تورنتو، مارک برولی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مک‌گیل، چارلز برتون، دانشیارعلوم سیاسی در دانشگاه بروک از جمله نویسندگانی کتاب هستند.

کتاب «جهانِ پیشِ‌رو ( مناظره درباره جهانِ پس از امریکا)» در ۵۱۴ صفحه، به قیمت ۲۸ هزار تومان از سوی نشر نی منتشر شده است.