شناسهٔ خبر: 31692 - سرویس دیگر رسانه ها

اکنون زمان برقراری ارتباط سینمای ایران با جهان است

علیرضا رضاداد دبیر جشنواره بین الملل فیلم فجر در خصوص افق های تعیین شده برای جشنواره گفت: تمرکز ما بر روی هویت مشترک و اشتراکات فرهنگی با کشورهای منطقه و جهان است.

به گزارش فرهنگ امروز:  آنا نعمتی (بازیگر سینما) و علیرضا رضاداد (دبیر جشنواره فیلم فجر) میهمانان برنامه چهارم اردیبهشت ماه هفت بودند و در بخش دیگری از برنامه رضا درستکار و غلامعباس فاضلی (منتقدان سینما) به نقد فیلم «رخ دیوانه» ساخته (ابوالحسن داوودی) پرداختند.

محمود گبرلو تهیه کننده و مجری برنامه «هفت» در صحبتهای آغازین خود گفت: سالهاست که سینمای ایران در سطح جهان می درخشد و با فیلمسازان و آثار متعدد در این عرصه حضور فعال دارد، اما این حضور کافی نیست و لازم است در دنیای امروز که فرهنگ حرف اول را می زند، جدی و اساسی تر در مجامع جهانی حاضر شویم و بتوانیم به سینمای ایران و مردم ایران ببالیم، در همین راستا قرار است «جشنواره بین المللی فیلم فجر» به مدت یک هفته در تهران برگزار شود.

وی افزود: حدود ۲۰۰ کارشناس از سراسر جهان در این جشنواره شرکت دارند، آرزو می کنیم این جشنواره و بازار فیلم با موفقیت کارش را انجام دهد تا شاهد حضور سینمای ایران در مجامع جهانی باشیم و از این طریق بتوانیم حرف مردم را به گوش جهانیان برسانیم.

گبرلو همچنین برای تمامی اهالی هنر و سینما به خصوص «پرویز بهرام» (از پیشکسوتان دوبله) و «فرج الله سلحشور» کارگردان سینما که در بستر بیماری هستند، آرزوی سلامتی و تندرستی کرد.

در بخش نخست برنامه «هفت، گزارش جشن سالگرد برنامه هفت و آیتم «کافه کتاب» پخش شد و در بخش دیگر «آنا نعمتی» (بازیگر سینما) میهمان این برنامه بود.

آنا نعمتی: رمز ماندگاری در سینما سیرت زیباست

آنا نعمتی در مورد نحوه ورودش به سینما گفت: پس از گذراندن دوره های آموزشی در آموزشگاهها وارد سینما شدم. بازیگر فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» ادامه داد با انتخاب یکی از فیلمهایم (برخورد خیلی نزدیک) در یکی از جشنواره های امریکا، به این کشور رفتم، به واسطه دوستانم توانستم سه ماه در کلاسهای بازیگری هالیوود ثبت نام کنم که از این طریق چیزهایی جدیدی را یاد گرفتم. این کلاسها کمکهای زیادی را در پذیرفتن نقشهای متفاوت به من کردند که یکی از این نتایج آن، نقش متفاوت من در «انارهای نارس» بود. نقش من در این فیلم بعد از فیلم «یکی میخواد باهات حرف بزنه» بسیار متفاوت بود.

نعمتی در پاسخ به این سئوال که آیا تنها داشتن «چهره زیبا» می تواند در سینما نقش ایجاد کند گفت: به نظرم تنها شرط ماندگاری یک هنرمند در عرصه هنر، داشتن «سیرت زیبا»ست. البته در ابتدا زیبایی در مقابل دوربین مورد توجه من نیز بود اما پس از زمانی کوتاه این دیدگاه تغییر کرد.

این بازیگر سینما در خصوص نقش متفاوتش در فیلم  «انارهای نارس» گفت: انارهای نارس بزرگترین اتفاق بازیگری من بود، فیلمنامه فیلم یک فیلمنامه انسانی درباره روابط فراموش شده آدمها بود.

نعمتی درباره فیلم انارهای نارس تاکید کرد: خوشحالم که این فیلم در بخش «هنر و تجربه» از پرفروش ترین آثار بوده و تأثیر زیادی بر روی مخاطب گذاشته است.

این بازیگر در مورد دشواری های بازیگران برای کار در سینما گفت: در حال حاضر که جوانان زیادی مشغول به این کار شده اند و با دیدگاه سینمای جهانی به جلو می روند، اوضاع با دوره های گذشته فرق می کند. کار در سینما در دهه گذشته بسیار آسان تر از امروز بود و دوره های دورخوانی و تمرین نداشتیم.

نعمتی در مورد پاسخ به این سئوال که آیا به آرزوهایش رسیده است گفت: خدا را شکر، به کمک خانواده ام (پدر، مادر و دخترم)  توانسته ام موفقیتهایی را به دست اورم.

وی درباره داشتن آرامش شغلی اظهار داشت: برای من این آرامش شغلی وجود ندارد و مطمئنم برای هنرمندان دیگر هم همین گونه است و قهر و فاصله گرفتن عده ای از هنرمندان سینما مربوط به مدیریتهای اشتباه برخی از مسئولان است.

بازیگر فیلم «انارهای نارس» در خصوص سینمای هنرو تجربه گفت: «هنر و تجربه»، گونه ای تازه از سینما را به سالن ها آورده است و به باور من اگر در این سینما به ارتقاء و رشد هنر و اندیشه کمک شود، قطعأ مخاطبان فهیمی خواهیم داشت.

«آنا نعمتی» درباره امنیت شغلی هنرمندان تصریح کرد: من فکر می کنم مهمترین مسئله در عرصه سینما، امنیت شغلی است که هنرمندان ندارند. هنرمند باید عاری از مشکلات و مسائل باشد و آرامش کامل داشته باشد.

وی درباره «گلچهره سجادیه» بازیگر سینما گفت: گلچهره سجادیه الگوی من در زمینه هنری بودند و چارچوب اخلاقی و هنری و دقت و اخلاق را از ایشان یاد گرفتم، اما در حال حاضر خبری از ایشان نیست، این اشخاص سرمایه های اصلی ما هستند که هیچ توجهی به آنها نمی شود و من امیدوارم سازمانی، نهادی و...پیدا شود تا به این مسائل رسیدگی کنند.

گبرلو در ادامه گفت: امیدوارم مسئولین محترم، اهالی سینما و صنوف مختلف به این مسائل توجه و کمک کنند و ما هم آرزو می کنیم که همه هنرمندان سینما سالهای سال زنده باشند و بدرخشند.

رضا داد: اکنون زمان برقراری ارتباط سینمای ایران با جهان است

در بخش بعدی، برنامه «هفت» میزبان علیرضا رضاداد(دبیر جشنواره فیلم فجر) بود.

رضاداد در پاسخ به این پرسش گبرلو که هدف از برگزاری مستقل بخش بین المللی فیلم فجر چیست، گفت: جشنواره فیلم فجر از نظر شرایط بین المللی سه دوره را پشت سر گذاشته است، در دوره اول جشنواره، آثار غیرایرانی به صورت غیررقابتی و در بخش مرور به نمایش در می آمدند و توفیقاتی هم در این زمینه به دست آمده بود، در دوره دوم بخش بین الملل هم در جشنواره حضور داشت که از سال هشتاد و هفت تا دوره سی و دوم ادامه داشت، در دوره سی و دوم به این نتیجه رسیدیم که با ظرفیتهای بالای سینمای ایران می توانیم یک جشنواره مستقل بین المللی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اشکالات جشنواره بین المللی با گذراندن سه دوره برطرف شد و اکنون زمان ارتباط سینمای ایران با جهان است.

رضاداد در پاسخ به این سئوال که آیا سینمای ایران می تواند در جشنواره بخش بین الملل، جایگاه خاصی را در جهان پیدا کند گفت: این قابلیت وجود دارد ماهم از نظر طبقه بندی، در ردیف کشورهای بالا هستیم و هم اینکه سینمای ایران به عنوان یک رنگ و بو و رویکرد خاصی در جهان شناخته شده است. سینمای ایران شیوه جدیدی را هم در فیلمسازی و هم در مبانی فرهنگی و اعتقادی به دنیا معرفی می کند که باید به این امر مهم در بخش بین الملل توجه ویژه ای شود و نقاط ضعف سینما هم در طول سالهای آتی برطرف خواهد شد.

گبرلو در ادامه گفت: این دغدغه در برخی از صاحب نظران و تحلیل گران وجود دارد که بخش بین الملل ممکن است به سینمای ایران آسیب بزند و اینکه یا آیا هویت مشترکی بین ما و آنها وجود دارد یا خیر؟

رضاداد در این باره پاسخ داد: سینمای ایران دارای دو بخش است، بخش رقابتی و تشویقی و به نظر من سینمای ایران در وضعیت این رقابت پذیری قرار دارد، از طرف دیگر کار فرهنگی شامل یک سری از مشترکات است که باید آنرا افزایش داد و توجه با این مشترکات تأثیرات گسترده ای را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: سینمای ما مشترکات بسیاری با کشورهای اطراف دارد که این مبانی فرهنگی مورد پذیرش بسیاری از کشورهای جهان است.

رضاداد درباره برنامه ریزی جشنواره گفت: همه تلاشمان این بود که در بخش رقابتی همه آثار با عواملشان در این جشنواره دعوت شوند، ۲۸ فیلم در این بخش شرکت دارند و تنها عوامل دو فیلم در جشنواره حضور نمی یابند. برنامه بعدی نشست سازمانهای سینمایی منطقه شامل پانزده کشور است، نشستی که می تواند در بررسی موانع و ایجاد راه حل برای رفع موانع همکاریهای مشترک تاثیر گذار باشد.

رضاداد تاکید کرد: توجه بازار فیلم امسال به سمت معرفی فیلمهای ایرانی است و تمرکز بیشتر بر تولید مشترک فیلمهاست.

رضاداد در خصوص افق های تعیین شده برای جشنواره گفت: تمرکز ما بر روی هویت مشترک و اشتراکات فرهنگی با کشورهای منطقه و جهان است.

رضاداد در مورد نحوه نمایش فیلمهای خارجی و محدودیت آنها گفت: تمامی فیلمها مطابق با مقررات سینمای ایران به نمایش در می آیند.

درستکار: «رخ دیوانه»؛  سرگرم کننده و آبرومند

در بخش پایانی برنامه هفت، رضا درستکار و غلامعباس فاضلی (منتقدان سینما) دیگر مهمانان این برنامه به نقد فیلم «رخ دیوانه» ساخته « ابوالحسن داوودی» پرداختند.

رضا درستکار در خصوص فیلم «رخ دیوانه» گفت: «رخ دیوانه» فیلم خوش اقبالی است هم از طرف جامعه منتقدین، هم از طرف جشنواره فجر و هم از طرف مردم و این فیلم همچنین یکی از بهترین فیلمهای آقای داوودی است، «رخ دیوانه» یک فیلم سرگرم کننده خوب است که از تمامی استانداردهای متعادل در همه ابعاد بهره مند است.

غلامعباس فاضلی در این باره گفت: با توجه به امتیازات فیلم به دلیل داشتن داستان قابل تأمل، به نظرم توجه بیش از حد به رخ دیوانه در جشنواره امسال باعث شد تا استعدادهای جوان نادیده گرفته شوند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از این فیلم فریبکارانه است که این کار اصالت فیلم را مخدوش می کند. «رخ دیوانه» فاقد درون مایه قابل تأمل و پیام است.

درستکار در این باره گفت: فیلم رخ دیوانه نمی تواند یک فیلم عقب مانده اجتماعی باشد، این فیلم در مورد موضوعات روشن صحبت می کند و هدف اصلی آن نگاه کردن به جوانهای این روزگار است.

وی ادامه داد: فیلم «رخ دیوانه» قابلیت این را داشت تا پیچیده تر ساخته شود در هر حال اما این فیلم به عنوان یک فیلم سرگرم کننده و آبرومند در حد بالا، پیامش را به مخاطبانش رسانده است.

فاضلی در مورد فرم فیلم «رخ دیوانه» بیان کرد: این فیلم فرم به ظاهر جذابی دارد، اما اصول آن رعایت نشده است، رخ دیوانه دارای هشت اپیزود با هشت زاویه دید مختلف است.

وی افزود: فیلم رخ دیوانه با یک راوی آغاز می شود ولی آن راوی در پایان می میرد و فیلم دچار یک اشتباه اساسی در بازگویی روایت می شود.

رضا درستکار در ادامه صحبتهای فاضلی گفت: در «رخ دیوانه» به روایتگری مدرن از طریق رو دست زدن به مخاطب مواجه هستیم.
فاضلی در مورد کارگردانی تصریح کرد: رخ دیوانه از لحاظ کارگردانی فیلم قابل قبولی بود این فیلم از لحاظ فنی در جایگاه خوبی قرار دارد.

درستکار در این زمینه گفت: در سینمای رشد نیافته تجاری ما، که هیچ اتفاق و تحولی در فیلمها نمی افتد، فیلم «رخ دیوانه» مانند یک شاهکار است. من هیچکدام از فیلمهای آقای داوودی را دوست نداشتم، بهترین فیلم ایشان «رخ دیوانه» است.

فاضلی در خصوص فروش فیلم بیان کرد: با اکران «رخ دیوانه» اتفاق خاصی در اقتصاد سینمای ایران رخ نداد و این فیلم از لحاظ فروش نتوانست فیلم اول باشد.

درستکار در مورد بازیگری فیلم گفت: سینما نیاز به بازیگر جدید و جوان دارد که این موضوع در فیلم «رخ دیوانه» دیده می شود.

فاضلی در مورد بازیگری فیلم رخ دیوانه تاکید کرد: در این فیلم به جز «امیر جدیدی» بقیه بازیگران فقط خود را تکرار کرده اند.

درستکار در مورد موضوع فیلم گفت: «رخ دیوانه» یک فیلم اجتماعی است که نگاه به تنهایی ها دارد.

وی از نظر محتوای فیلم اظهار داشت: «رخ دیوانه» از لحاظ اجتماعی فاقد کارکرد و فاقد دیدگاه اجتماعی است، این فیلم پیشرفتی به جلو نداشته و رهنمودی برای جوانان ندارد.

درستکار در این زمینه گفت: خوشبختی برای احاد یک ملت، حاصل یک جریان ساده است، امنیت خاطر و آزادی و درون مایه این فیلم در مورد این دو موضوع یعنی آزادی و امنیت برای نسل جوان است.

وی ادامه داد: «رخ دیوانه» برخاسته از شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه است.

منبع: خبرگزاری تسنیم