شناسهٔ خبر: 31759 - سرویس دیگر رسانه ها

مرور سینمای ایران در دانشگاه يوسی ال‌ای از آثار رسمی تا آنسوی آبی

یو‌سی‌ال‌ای با اختصاص برنامه‌ای به مرور فیلم های ایران، از سينمای این کشور تجليل می‌كند البته در این بین آثاری که در بدنه رسمی سینمای ایران ساخته نشده نیز به نمایش درمی‌آید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آرشيو دانشگاه يوسي‌ال‌اي با اعلام این خبر افزود: این آرشيو خوشحال است كه يك بار ديگر به بررسي جريان‌هاي متنوع سينماي ايران مي‌پردازد و در قالب مجموعه‌هاي سالانه، فيلم‌هاي كلاسيك و اخير سينماي ايران و ايرانيان خارج از كشور را زير ذره‌بين مي‌گذارد. در پی اهداي جايزه بهترين فيلم خارجي زبان اسكار به فيلم «جدايي» اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۱، عمق و وسعت سينماي ايران امروز همچنان با چالش‌هایي كه فيلمسازان با آن روبه رو هستند، در مركز توجه باقي است. در حالي كه استادان تثبيت شده به ارايه صداي خود ادامه مي‌دهند كه شامل چهره‌هايي چون فيلمنامه نويس و كارگردان رخشان بنی‌اعتماد مي‌شود، فيلم «قصه‌ها» ساخته او كه برنده جايزه نيز شده، افتتاح كننده مجموعه امسال خواهد بود و در كنار چنين چهره‌هايي، فيلمسازان جوان نيز مسير خود را ادامه مي‌دهند.

در ادامه آمده است: تاثير فرهادي را مي‌توان در شماري از درام‌هاي فوق‌العاده و قوي معاصر ديد كه توسط كارگردان‌هاي جديدتر ارايه مي‌شوند و فيلم هايي چون «ملبورن» نیما جاویدی و «عصبانی نيستم» رضا درمیشیان از اين جمله هستند. در حالي كه ديگر فيلم‌هاي اين فهرست الگوهاي متفاوت بصري و روايتي را دنبال مي‌كند. «ماهي و گربه» شهرام مکری و «۳۱۶» پیمان حقانی از اين جمله هستند. اين تركيب جدي و بي پرواست كه موجب مي‌شود تا اين لحظه به خصوص جذاب، به چشم اندازي از سينمای ملی هميشه نيرومند ایران بدل شود.

نمایش فیلم در یو سی ال ای

برنامه نمايش اين فيلم‌ها كه در تئاتر بيلی وايلدر روي پرده مي‌روند چنين تعيين شده است:

«قصه‌ها» ۲۵ آوريل، «عصباني نيستم» ۲۶ آوريل، «ماهي و گربه» ۲۶ آوريل، «من نگهدار جمالی هستم وسترن می‌سازم» ۲۷ آوريل، «امروز» اول ماه مي، «فرش قرمز» ۲ ماه مي، «در دنياي تو ساعت چند است؟» ۶ ماه مي، «رز سرخ» ۸ ماه مي، «۳۱۶» ۱۰ ماه مي، «ملبورن» ۱۵ ماه مي و «هنوز زندگي/ محسن بديع: صنعتگر سينما» ۱۶ ماه می.

«هنوز زندگي» همان فيلم «طبيعت بيجان» است كه در سال ۱۹۷۴ برنده خرس نقره برلين شد و فيلم دوم فيلم كوتاه ۴۵ دقيقه‌اي «محسن بدیع: صنعتگر سینما» ساخته عزيز ساعتي بر مبنای فيلمنامه‌اي از خود وي، محصول سال ۲۰۰۹ گراميداشتي از محسن بديع است كه با حضور پسران بديع و محسن فرمان آرا، هوشنگ كاووسي و ناصر ملك مطيعی در آن به تقدير از اين سينماگر فقيد پرداخته مي‌شود.

«من نگهدار جمالی هستم وسترن می‌سازم» نام فیلم مستندی به کارگردانی کامران حیدری است. این مستند درباره زندگی فردی به نام نگهدار جمالی است که سال‌هاست در شهر شیراز به ساخت فیلم وسترن مشغول است. این فیلم مستند ۶۵ دقیقه ای در جشنواره پوسان ۱۳۹۱ حضور داشت.

«در دنیای تو ساعت چند است؟» اولین ساخته بلند صفی یزدانیان در مقام کارگردان محسوب می‌شود. در این فیلم به جز لیلا حاتمی و علی مصفا تعدادی از بازیگران بومی استان گیلان به ایفای نقش پرداختند.

فیلم «رز سرخ» ساخته سپیده فارسی از جمله آثاری است که مواضع منفی نسبت به جمهوری اسلامی گرفته است.