شناسهٔ خبر: 31994 - سرویس دیگر رسانه ها

سینما و ادبیات باید آینده را تغییر دهند

کریستوف زانوسی در بخش خبری ساعت ۱۵:۳۰ شبکه خبر گفت: ما در مواجهه با بزرگترین مشکلاتی هستیم چون تمدن جدید یک تهدید بزرگ مقابل بشریت است و در این شرایط سینما و ادبیات باید آینده را تحت تأثیر قرار گیرند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ کریستوف زانوسی، کارگردان سینما و تئاتر، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس لهستانی مهمان بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر مهمان برنامه گفتگوی ساعت ۱۵:۳۰ شبکه خبر بود.

زانوسی درباره کارگاه هایی که طی این چند روز در بخش بین الملل جشنواره فجر برگزار شد، گفت: عاشق این هستم که جوانان و همکارانم را ملاقات کنم و تبادل تجربه برایم بسیار ارزشمند است. خیلی خوشحال شدم که شرکت کنندگان در این کارگاه تعداد زیادی بودند و این آنها هستند که تشخیص می دهند این کارگاه ها برایشان مفید بوده یا نه.
وی افزود: تعداد بیش از حد افراد، سوالات و  صبوری آنها تا پایان کارگاه برای ترک نکردن جلسه برایم خیلی جذاب بود. آنها دائم سوال می پرسیدند و به جایی رسیدیم که وقتی برای توضیح نداشتیم.

این کارگردان نام آشنا در پاسخ به این پرسش که به جز سینمای ایران به کدام سینما علاقه دارید، گفت: به خاطر سفرهای زیاد سینمای جهان رابه اندازه کافی می شناسم و طی این سفرها سلایق متنوعی را تجربه کردم. هر کشوری علی رغم جهانی شدن، سینما را به روش خودش شکل می دهد.

وی به این پرسش که اگر دوباره می خواستید آغاز کنید، همین راه را پی می گرفتید، پاسخ داد: نه، چون دنیا تغییر کرده است. در بسیاری از زبان ها این ضرب المثل وجود دارد که در هر رودخانه بیش از دوبار نمی توانیم شنا کنیم. فکر می کنم قصه خودم را در زندگی با شرایطی که داشتم در زندگی تعریف کردم.

این تهیه کننده ادامه داد: سعی می کنم این تجربیات را به جوانان منتقل کنم چون در دردآور ترین دوران جهان زندگی می کنند و باید خودشان به تنهایی تصمیم بگیرند.
زانوسی درباره فیلم هایی که نساخته نیز بیان کرد: گورستانی از فیلم های ساخته نشده دارم و فکر می کنم شانس داشتم که بتوانم فیلم های مولف بسازم که هنوز خیلی بودجه یابی ساخت این فیلمها و پخش آنها دشوار است. تنها چیزی که در زندگی از آن پشیمان نیستم، فیلم هایی است که ساختم.

وی در پاسخ به این پرسش که دلتنگ کیشلوفسکی می شود یا نه، گفت:خیلی زیاد برای کیشلوفسکی دلم تنگ می شود؛ او دوست صمیمی ام بود. خیلی به خانواده اش نزدیک بودم و مثل دو برادر بودیم. این ارتباط بین کارگردانان چندان مرسوم نیست اما با کیشلوفسکی شانس گسترش یک رفاقت شخصی را داشتم.

زانوسی با رد اینکه آندره وایدا سیاسی ترین فیلمسازان جهان است، توضیح داد: او فقط سیاسی نبود بلکه یک مرد با استعداد جهانی و شاید زبده ترین در تاریخ سینمای لهستان بود.

این تهیه کننده سینما در پاسخ به این پرسش که سینمای جهان به چه چیز احتیاج دارد، عنوان کرد: ما در مواجهه با بزرگترین مشکلاتی هستیم که پیش بینی می کنیم چون تمدن جدید یک تهدید بزرگ مقابل بشریت است و در این شرایط سینما و ادبیات باید آینده را تحت تأثیر قرار گیرند.

وی درباره اینکه چه توصیه ای به جوانان دارد، افزود: جوانان بایدکنجکاو باشند. اگر در جهان کنجکاوی از بین برود، چیزی برای تعریف کردن باقی نمی ماند. من دنبال اصالت هستم و دوست ندارم روایت های تکراری بشنوم. اگر جوانان از دیگران تقلید کنند، هیچ اتفاقی برایشان نمی افتد.

این کارشناس سینما در خصوص اینکه دوست دارد کدام عنوان کارگردان یا فیلمنامه نویس را برای خود در آینده انتخاب کند، گفت: با تمام این عنوان ها موافقم و هنوز در تمام این رشته ها فعالم و این فرصت را داشتم که زندگی خلاقی داشته باشم. این بزرگتری فرصتی است که زندگی به انسان در طول حیاتش می دهد.

زانوسی در خصوص فیلم ها و پروژه های آینده خود، تشریح کرد: پروژه ای درباره جنگ جهانی اول و ریشه های رنج دارم و می خواهم بدانم ریشه های رنج از کجا می آیند. انسان ها آماده پذیرش رنج هستند. این یک سوال جهانی است که این رنج در جهان از کجا می آید. خداوند به انسان رحمت داده اما دنیا خیلی بد شده و  وظیفه افراد در این میان چه می شود. چرا این انسان ها بودند که دنیا را به تباهی کشاندند؟

وی با اشاره به اینکه ایران را با شعر و نگارگری آشناست، گفت: سینمای ایران، مناظر شهری، شیراز و تخت جمشید و طبیعت شما فراموش نشدنی است. قبل از زلزله، بم را دیدم که در جهان بی همتاست. فکر می کنم ایران در جهان و این ارکستر جهانی حاضرتر است.