شناسهٔ خبر: 32056 - سرویس دیگر رسانه ها

لزوم تهیه تاریخ شفاهی کاریکاتور در ایران

کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست پیشکسوت ایرانی در مراسم رونمایی از کتاب «دَه کاریکاتوریست» گفت که نگارش کتابی درباره کاریکاتوریست‌ها بسیار سخت است، چراکه کاریکاتوریست‌های ایرانی با هم مهربان نیستند و برای نویسنده مشکلاتی درست می‌کنند. سیدامیر سقراطی نویسنده این کتاب نیز در سخنان خود در این برنامه بر لزوم تهیه و تدوین تاریخ شفاهی کاریکاتور در ایران، تاکید کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم رونمایی از کتاب «ده کاریکاتوریست» نوشته سید امیر سقراطی، عصر، جمعه ۱۱ اردیبهشت با حضور کامبیز درم‌بخش، داود شهیدی، آرش سلطانعلی و نویسنده کتاب در کافه ایده برگزار شد.

حسادت کاریکاتوریست‌ها به کار هم
کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست پیشکسوت در این مراسم گفت: گردآوردن کاریکاتوریست‌های ایرانی در یک کتاب بسیار سخت است، اگر نام هنرمندی رابیاوری تعدادی از دیگر هنرمندانی که نام‌شان در کتاب درج شده شاکی می‌شوند و اگر نام هنرمندی را نیاوری، ممکن است به‌جز خودش تعداد دیگری از هنرمندان نیز ناراحت شوند.

وی افزود: به‌طور کل آدم‌ها نظرات مختلفی دارند و باید به آنها احترام گذشت، اما واقعیت این است که کاریکاتوریست‌های ایرانی با هم مهربان نیستند و حتی به کار هم حسادت می‌کنند. من با همکارانم دوست هستم، با این اوصاف از زمانی که به ایران بازگشتم، بسیاری سعی و تلاش کردند تا من را کنار بگذارند.

درم‌بخش در ادامه با اشاره به این نکته که کل زندگی‌اش را برای اعتلای هنر کاریکاتور گذاشته، گفت: من از آن زمانی که خودم را شناختم، شب و روزم با طراحی کاریکاتور و دیدن گذشته است. دیدن برای من مهم‌ترین درس است، به همین خاطر آثار دیگر همکارانم را که تعدادشان به بیش از هزار نفر می‌رسد، مدام می‌بینم و به نمایشگاه‌های آنها سر می‌زنم. با این اوصاف اما زمانی که نمایشگاه آثارم را برپا می‌کنم، نهایت یک یا دو نفر از همکاران به دیدن نمایشگاه آثار من می‌‌آیند.

مدام کار کنید، حتی اگر سانسور می‌شوید
درم‌بخش همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به کاریکاتوریست‌های جوان توصیه کرد: ایران همیشه همان‌گونه نیست که ما می‌خواهیم، ما باید یاد بگیریم که چه گونه باید در کشور کار کرد و ادامه داد. نباید جا زد و باید مدام کار کرد و نگه داشت.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه اضافه کرد: کاریکاتوریست‌ها حتی اگر سانسور هم می‌شوند، باید مدام کار کرده و آثارشان را نگه دارند. من در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، کتاب «کاریکاتورهای سیاه» را آماده انتشار کرده بودم، اما به دلیل آنکه طعنه‌هایی به محمدرضا شاه، ساواک و دولت وقت داشت، هیچگاه منتشر نشد، تا اینکه ۴۰ سال پس از آن، یعنی در این چند سال اخیر منتشر شد.

لزوم تهیه و تدوین تاریخ شفاهی کاریکاتور ایران
سید امیر سقراطی نویسنده کتاب «دَه کاریکاتوریست» نیز در این مراسم گفت: درباره هنر کاریکاتور در ایران منابع مکتوب مناسبی وجود ندارد و امیدوارم این کتاب بتواند جای خالی این منابع را تاحدودی جبران کند. همچنین آرزوی من این است که تاریخ شفاهی کاریکاتور در ایران تهیه و تدوین شود.

وی افزود: تعدادی از هنرمندان کاریکاتوریستِ اثرگذار ایرانی که در خارج از کشور سکونت داشتند، از جمله کامبیز درم‌بخش و داود شهیدی، در این دهه اخیر به کشور باز گشته‌اند. به‌جز این دو استادِ بزرگ هنر کاریکاتور، تعدادی دیگر نیز اکنون در قید حیات هستند و تا دیر نشده باید با گفت‌وگو با این اساتید، تاریخ شفاهی هنر کاریکاتور ثبت و ضبط شود.

سعی کردم انصاف را در کارم رعایت کنم
سقراطی در مراسم رونمایی از کتاب تالیفی خود گفت: در این کتاب به زندگی و کار مشهورترین و تاثیرگذارترین هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی، یعنی اردشیر محصص، کامبیز درم‌بخش، داود شهیدی، داریوش رادپور، احمد عربانی، رضا شبیری، کیومرث کیاست، مصطفی رمضانی، جواد علیزاده و محمدعلی بنی اسدی، به همراه نمونه‌هایی از آثار آنها، پرداخته شده است.

این کاریکاتوریست و پژوهشگر اضافه کرد: بنا به دلایلی من نمی‌توانستم به همه هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی بپردازم. به‌عنوان مثال در این کتاب به زندگی و آثار پرویز شاپور، آراپیک باغداساریان، امین‌الله رضایی و غلامعلی لطیفی، اشاره‌ای نشده است، اما نمونه آثار این هنرمندان را به فراخور مطلب درج کرده‌ام. لازم است اشاره کنم که کتاب مستقلی درباره شاپور کار کرده‌ام که به زودی منتشر می‌شود.

سقراطی در ادامه با اشاره به این نکته که سعی داشته در نوشتن انصاف را رعایت کند، گفت: من فکر کنم تنها اشتباه من در این کتاب نیاوردن اسم کتاب استاد درم‌بخش بوده است که بدین وسیله از ایشان عذرخواهی می‌کنم.

قلم جذاب نویسنده و مخاطب جست‌وجوگر
داود شهیدی، معمار و کاریکاتوریست نیز در مراسم رونمایی کتاب «دَه کاریکاتوریست» گفت: به‌نظر من کتاب با ساختار ظاهری خوب و و همچنین با کیفیت علمی مناسب منتشر شده است. قلم جذاب سقراطی باعث می‌شود که مخاطبان برای شناخت هرچه بیشتر هنرمندان معرفی شده در این کتاب به جست‌وجو در اینترنت و یا کتاب‌ها و نشریات دیگر بپردازند.

وی در پایان سخنان افزود: نمونه آثار هنرمندانی که در این کتاب معرفی شده‌اند، با دقت‌نظر انتخاب شده و نشان‌دهنده هوشمندی و البته درک والای سقراطی از هنر کاریکاتور است.

در میان مخاطبان این مراسم رامین درم‌بخش، فرزند کامبیز درم‌بخش و طراح و انیمیشن‌ساز بین‌المللی ایرانی و همچنین علی محجوبی، طراح گرافیک، نیز حضور داشتند.

کتاب «دَه کاریکاتوریست» نوشته سید امیر سقراطی با شمارگان هزار نسخه، ۱۸۴ صفحه و بهای ۲۰ هزار تومان از سوی نشر ایده خلاقیت روانه کتابفروشی‌ها شده است.

این کتاب نخستین جلد از مجموعه «۱۰» است که با نظارت علمی آرش تنهایی در انتشارات ایده خلاقیت منتشر می‌شود. دومین جلد این مجموعه نیز با عنوان «دَه طراح صحنه» نوشته مشترک پیام فروتن و مژگان ابطحی منتشر شده است