شناسهٔ خبر: 32192 - سرویس دیگر رسانه ها

اندیشه «عقلانیت‌های متفاوت» در درس‌ـ‌گفت‌و‌گوی «داستان دین و عقلانیت» مطرح می‌شود

«مدرسه آزادفکری مهاجر»، درس‌ـ‌گفت‌و‌گوی «داستان دین و عقلانیت» را با سخنرانی دکتر بیژن عبدالکریمی و حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا و خوانش کتاب «پایان تئولوژی» برگزار می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی احمدی، مدیر «مدرسه آزادفکری مهاجر» با اعلام خبر برگزاری درس‌ـ‌گفت‌و‌گوی «داستان دین و عقلانیت» با سخنرانی دکتر بیژن عبدالکریمی و حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا به همراه خوانش کتاب «پایان تئولوژی» گفت: موضوع دين و عقلانيت از موضو‌هایی است كه آرای بسيار مختلفی در باب آن وجود دارد. يكي از نظرات مدعی در اين حوزه و رايج در ميان متفكران اسلامی این است كه می‌توان حقانيت پيامبر و دين را به صورت عقلانی اثبات كرد و به اين ترتيب ايمان دينی را عقلانی ساخت و رفتار بر اساس آن را به زمين عقلانيت برد. 

وی با اشاره به این‌که این نشست‌ها در نیمه اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، اظهار کرد: دکتر بیژن عبدالکریمی کتاب «پایان تئولوژی» را بازخوانی می‌کند. وی از متفكران و صاحبنظران فلسفه ــ به‌ویژه فلسفه معاصر ــ است، و در اين درس‌ـ‌گفت‌وگو، به طرح انديشه «عقلانيت‌های متفاوت» می‌پردازد.

احمدی در ادامه به سخنرانی حجت‌الاسلام عليرضا قائمی‌نيا در این درس‌ـ‌گفت‌و‌گو اشاره کرد و گفت: حجت‌الاسلام قائمی‌نیا، عضو هيات علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی است و پژوهش‌هایی بسیار درباره فهم دين دارد و از صاحبنظران اين عرصه به‌شمار می‌رود. قائمی‌نیا در اين درس‌ـ‌گفت‌و‌گو، انديشه خود درباره نسبت عقل و دين را ارائه و ديدگاه دكتر عبدالكريمي را نقد خواهد کرد. 

بنا به اعلام مدیر «مدرسه آزادفکری مهاجر»، دوره «داستان دین و عقلانیت» از دوشنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۴ از ساعت ۱۵ در این مدرسه واقع در دانشگاه شریف آغاز شد و تا دوشنبه چهارم خرداد ادامه خواهد داشت.