شناسهٔ خبر: 32275 - سرویس دیگر رسانه ها

روایت آشنایی جوزانی و پناهی

فیلمنامه «سایه خیال» نوشته مسعود جعفری جوزانی با روایتی از آشنایی این کارگردان با حسین پناهی منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  مهر؛ فیلمنامه «سایه خیال» نوشته مسعود جعفری جوزانی به قیمت هشت هزار تومان در شمارگان ۱۲۰۰ جلد منتشر شده و این روزها در نشر «آناپنا» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در دسترس علاقه‌مندان است.

مسعود جعفری جوزانی در مقدمه این کتاب خاطره اولین آشنایی‌اش با حسین پناهی را شرح داده و در بخشی از این مقدمه آمده است:

«من دقیقا ساعت پنج و هجده دقیقه و هفت ثانیه، صبح چهارم اردیبهشت ماه سال شصت و شش، حسین را دیدم. چرا که روی اسب نشسته بودم و پیش از حرف ‌زدن با او به ساعتم نگاه کردم، یادم نیست که به من سلام کرد یا نه، اما خوب به خاطر دارم که با خنده از او پرسیدم «اهل اینجایی؟» و با خنده گفت: نه. تو چطور؟ دقیقا به خاطر دارم که از این پرسش اصلا خوشم نیامد و او هم زود فهمید. حالا چطور و از کجا هنوز هم نمی‌دانم. خوب به یاد دارم که حسین زود حرفش را عوض کرد و با خنده‌ای پر مهر گفت: من شما را می‌شناسم و بعد با کمال تعجب اسم و شغل مرا هم گفت. من هم برای اینکه مهربانی او را پاسخ گفته باشم پرسیدم: «این دره که گل نداره، چرا قشقایی‌ها بهش می‌گن گل دره؟ درست به خاطر دارم که حسین بی ملاحظه خندید، بعد یک مشت آب از چشمه برداشت و ریخت روی پوتین های کهنه و بی بندش و گفت تو سوار اسبی و دنبال بوته های نیم متری می گردی. پیاده شو زیر پاتو نگاه کن. وقتی پیاده شدم و پا روی فرشی از گل های سفید و بنفش گذاشتم، به غرورم برخورد. یعنی از اینکه پیش یک بازیگر از راه رسیده سینما بی توجه و کودن جلوه کرده بودم، هیچ خوشم نیامد. حسین هم نه گذاشت و نه برداشت، چشم های سخت آشنا و به شدت بیگانه اش را به من دوخت و درحالی که روی کلمات تاکید می کرد، گفت: پرده پنجره چشماتو بردار و ببین دنیارو، دیدنیه. چشم ما رفتنیه. زندگی مهلت رسیدن به ما رو نمی ده.»

فیلم «سایه خیال» به کارگردانی حسین دلیر و تهیه کنندگی مسعود جعفری جوزانی سال ۶۹ به نمایش در آمد. فیلمی که در آن بازیگرانی چون عزت‌الله انتظامی، حسین پناهی، حمید جبلی، جلال مقدم و فردوس کاویانی  حضور داشتند