شناسهٔ خبر: 32706 - سرویس دیگر رسانه ها

ظرفیت‌سازی؛ خروجی جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی

جزییات جشنواره‌ی «تئاتر دانشگاهی» بدون حضور مجید سرسنگی رئیس این دوره جشنواره‌ تشریح شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حسن میرزایی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، جایگاه تئاتر را به عنوان یک هنر اصیل مطرح کرد و گفت: ما همیشه این دغدغه را داشتیم و داریم که با کمک دوستان ظرفیت‌های بیشتری را در عرصه‌ی تئاتر شکوفا کنیم. ما در اینجا دو حوزه‌ی اساسی داریم، حوزه فعالیت‌های مدیران بزرگ تئاتر و حوزه‌ی دیگر، فعالیت‌های خود دانشجویان است.

او در نشست رسانه‌ای که امروز 27 اردیبهشت ماه برگزار شد،ادامه داد:تاکیدی که ما در زمینه‌ی انتخاب دبیر جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی داشتیم این بود که دبیر آن دانشجو باشد یا اینکه از زمان فارغ‌التحصیلی‌اش، مدت کمی گذاشته باشد تا آن شور و هیجان زمان دانشجویی‌اش از بین نرفته باشد.

میرزایی اضافه کرد: بهتر است که این ظرفیت دبیری جشنواره در اختیار خود دانشجویان قرار بگیرد و این ظرفیت برای آنها ایجاد شود که بتوانند به سبب تجربه‌هایی که در این جشنواره کسب می‌کنند، در جشنواره‌های دیگر شرکت کنند. ما واقعا به ظرفیت‌سازی اعتقاد داریم که این یکی از خروجی‌های این جشنواره هم هست.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: اگر این ظرفیت برای دانشجویان تئاتر ایجاد شود، هردفعه با چهره‌ای جدید آشنا می‌شویم که می‌تواند هردفعه خودشان را در مسوولیت‌های مختلف نشان دهند.

او در ادامه به ضرورت حضور دبیران و اساتید در بخش نمایشنامه‌نویسی اشاره کرد و گفت:حضور دبیران و اساتید در حوزه پژوهش و نمایشنامه‌نویسی اهمیت زیادی دارد. و این به سبب سابقه تجربه و ممارستی است که آنها در این حوزه بیشتر از دانشجویان دارند، اگر متن خوبی نباشد هیچ اثری نمی‌تواند درخشش کافی داشته باشد،من به شخص به این حوزه علاقه‌مند هستم و فکر می‌کنم در بخش نمایشنامه نویسی کوتاهی کرده‌ایم و سرمایه‌گذاری درستی نکرده‌ایم.

در ادامه‌ی نشست، امیرمهدی مرسلی دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی به تشریح برنامه‌های این دوره جشنواره پرداخت و گفت: فردا 28 اردیبهشت ماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران به مناسبت شروع جشنواره، مراسم جشن گونه‌ای با حضور بازیگران، کارگردانان نمایش‌ها، داوران و هیات‌های انتخابی و شورای سیاست‌گذاری در ساعت 18 برگزار می‌شود.

او در ادامه از برپایی نمایشگاه «نیم‌قرن پوستر تئاتر» در تئاتر شهر خبر داد و گفت: از 29 اردیبهشت ماه هم مجموعه نشست‌هایی با مضامین مختلف و بیشتر در مضامین تئاتر دانشگاهی در خانه‌ی هنرمندان برگزار می‌شود.

مرسلی ادامه داد:در حوزه بین‌الملل هم از اساتید و افراد سرشناس از کشورهای آلمان، انگلیس و اتریش دعوت شده که برای این کارگاه‌ها که از فردا آغاز می‌شود، به ایران می‌آیند. از دوم خرداد هم بخش رقابتی با 24 اثر، بخش آزاد با 25 اثر آغاز می‌شود که در بخش آزاد رقابتی صورت نمی‌گیرد و فقط بحث آکادمیک و منتقدان است که بعد از هر اجرا صورت می‌گیرد.

او اضافه کرد: برای اختتامیه در این بخش هم سه اثر از مجموعه آثار انتخاب می‌شود که پس از انتخاب آنها، دبیرخانه‌ی جشنواره قول حمایت مالی و اجرای عمومی آنها را داده است، همچنین برای بخش بین‌الملل از دو رئیس جشنواره‌های بین‌المللی و دانشجویی دعوت شده که بیایند و آثار را ببینند.

مرسلی در ادامه گفت:در زمینه‌ی تجربه‌های آزاد، کار تولید مشترک ایران و هلند و همچنین کارهای دانشجویان کشور خودمان را داریم که در مکان‌هایی اجرا می‌شود که آن آثار برای آنجا طراحی شده است و ما بیشتر هدف‌مان این بوده که تئاتر را از سالن‌های نمایش خارج کنیم و فضای شهر را با تئاتر آشنا کنیم.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در پایان به سالن‌های آزادی،میلاد،سعدآباد، گلستان و باغ موزه‌ی قصر به عنوان سالن‌های میزبان این جشنواره اشاره کرد و گفت: هدف ما علاوه بر بازدید و گردش از این اماکن،اجرای تئاتر محیطی هم هست.

در ادامه بهنام نوایی معاون هنری و امور بین‌الملل تئاتر دانشگاهی به توضیح برنامه‌های بخش بین‌الملل این جشنواره پرداخت و گفت: این بخش در این جشنواره چهار آیتم دارد که شامل ورک‌شاپ‌های با مدرسان بین المللی با موضوعات کارکرد فرم و بدن،اهمیت تئوری در تئاتر معاصر اروپا، کارکرد ژست در تئاتر معاصر و ... می‌شود، همچنین آیتم تولیدهای مشترک بین ایران و آلمان،ایران و هلند و ایران، گرجستان وجود دارد.

نوایی همچنین سالن‌های دانشگاه هنر،تالار هنر،تماشاخانه سه نقطه، خانه‌ی نمایش دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد،تالار انتظامی خانه هنرمندان و تالار استاد سمندریان ایرانشهر و.. به عنوان سالن های میزبان جشنواره تئاتر دانشگاهی دانست.

محسن حکیمی از دبیرخانه‌ی جشنواره پس از تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به خدمات شهرداری برای این جشنواره اشاره کرد و گفت: قرار است در ایستگاه‌های مترو فردوسی، ولیعصر و انقلاب موارد تبلیغات این جشنواره را خواهیم داشت و تیزر جشنواره هم در مانیتورهای مترو پخش می‌شود.

او اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های جشنواره برگزاری یک تئاتر محیطی مقابل تئاتر مولوی است به هدف درست شدن هرچه زودتر اوضاع این تالار است.

در پایان نشست امیرمهدی مرسلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بودجه‌ای که وزارت علوم به این جشنواره داده است، گفت: آقای سرسنگی قول‌های خیلی خوبی دادند و خیال ما را راحت کردند که جشنواره به بی‌پولی نخواهد رسید، همچنین بودجه‌ای که وزارت علوم امسال برای این جشنواره در نظر گرفته است،مبلغ قابل قبولی است، هرچند که برای این جشنواره با این فضا کافی نیست و باید از وجود اسپانسرها استفاده کنیم.

 

در بخشی از این نشست خبرنگار ایسنا درباره ممیزی‌هایی که برخلاف روال دانشجویی به برخی آثار جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی می‌خورد، پرسید که زندی‌فر مدیر روابط عمومی جشنواره پاسخ داد و گفت: استفاده از این کلمات بیشتر شبیه هیاهو است و ما از این واژه دیگر استفاده نمی‌کنیم.امسال همه‌ی آثار در چارچوب قوانین بود و احتیاجی به اعمال اینگونه برخوردها نداشتیم، ما بر این هستیم که اثار را بر اساس کیفیت‌شان انتخاب کنیم.