شناسهٔ خبر: 33027 - سرویس دیگر رسانه ها

سیاست‌ رسانه ملی در بخش برون‌مرزی/ تقویت امواج یا تولید مشترک

از ۶ ماه گذشته تا به حال رییس سازمان صداوسیما و معاون برون مرزی او سه دیدار با مسئولان رسانه‌ای سه کشور داشته‌اند و سرافراز می‌گوید در این راستا برای تولید مشترک با دیگر کشورها هم برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در مدت زمان حدودا ۶ ماه و نیمی که رییس جدیدی برای سازمان صداوسیما منصوب شده و محمد سرافراز معاون برون مرزی عزت‌الله ضرغامی جای او را گرفته است، با توجه به سابقه تیم جدید در بخش برون مرزی، رسانه ملی به سمت فعالیت‌های بین‌المللی رفت بنابراین در نیم سال اخیر روابط صداوسیما با کشورهای دیگر افزایش پیدا کرده است.

قرارداد صداوسیما با بازار فیلم برلین

نخستین بار سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۹۳ بود که چنگیز حسنی مدیر رسانه بین‌الملل سیما و سرپرست غرفه سازمان صدا و سیما «IRIB» در بازار فیلم اروپا «efm» از ساخت آثار مشترک با آلمان و قرارداد بستن با بازار فیلم برلین برای ساخت مستندی با موضوع یوزپلنگ ایرانی و همچنین عرضه تولیدات سازمان صداوسیما در بازار جهانی فیلم خبر داد.

دیدارهای رسانه ای صداوسیما با دیگر کشورها

در این روز همچنین در آخرین ساعات برگزاری جشنواره فیلم فجر، محمد سرافراز به کاخ جشنواره آمد و فیلم «مبارک» را در کنار سینماگران تماشا کرد.

دیدار سرافراز با رییس هیأت امنای رسانه‌های سوریه

دومین رویداد به پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳ برمی‌گردد که رییس سازمان صدا و سیما و محمد رزوق رییس هیأت امنای رسانه‌های سوریه درباره ارتقای همكاری‌های رسانه‌ای بین دو كشور گفتگو كردند.

محمد سرافراز در این دیدار گفت: سوریه با جنگ ظالمانه‌ای درگیر است اما با استفاده از دو بال رزمندگان و رسانه‌های جبهه مقاومت توانسته وضعیت را در جبهه‌ها تغییر دهد. اكنون دشمنان ملت سوریه در بین همه ملت‌های جهان گروهی تروریست شناخته می‌شود.

دیدارهای رسانه ای صداوسیما با دیگر کشورها

وی همچنین با تشریح ظرفیت‌ها و توانایی‌های رادیو و تلویزیون ایران اعلام کرد: آماده‌ایم همكاری‌های رسانه‌ای را باز هم گسترش دهیم.

یادداشت تفاهم همكاری رسانه‌ای ایران و عراق

به فاصله دو روز از این رویداد شنبه دوم اسفند ۹۳ نیز سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبكه اطلاع‌رسانی عراق، یادداشت تفاهم همكاری رسانه‌ای امضا كردند و این یادداشت تفاهم بین محمد اخگری معاون برون‌مرزی به نمایندگی از سازمان صدا و سیما و محمد عبدالجبار الشبوط رییس شبکه اطلاع‌رسانی عراق «العراقیه» امضا شد.

دیدارهای رسانه ای صداوسیما با دیگر کشورها

در همان روز سرافراز با صدور حكمی، عباس ناصری طاهری را به سمت مشاور رییس و مدیركل امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما منصوب كرد.

انتصاب مدیرکل امور بین الملل سازمان صداوسیما

رییس رسانه ملی در این حكم عباس ناصری را به تقویت هرچه بیشتر ارتباط سازمان صدا و سیما با سازمان‌ها و مجامع رسانه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی، ارتقای ارتباط رسانه ملی با شبكه‌های رادیو تلویزیونی جهان، تلاش برای افزایش مخاطبان خارج از مرزهای ایران اسلامی و حضور فعال‌تر دفترهای نمایندگی سازمان در ماموریت‎های خبری مكلف كرده است.

گذشت تا سرانجام در چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۴ معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد زمینه‌های زیادی برای توسعه همكاری رسانه‎های ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد.

تقویت روابط رسانه‌ای ایران و جمهوری آذربایجان

محمد اخگری در پایان سفر سه روزه به جمهوری آذربایجان در نشستی خبری هدف از این سفر را تقویت روابط رسانه‌ای دو كشور خواند و مذاكرات صورت گرفته در این زمینه را مهم ارزیابی كرد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های فراوانی كه صدا و سیمای ایران در حوزه‌های فنی، آموزشی و تولید از جمله تولید فیلم، سریال و انیمیشن دارد، مسئولان رسانه‌ای جمهوری آذربایجان از توسعه این همكاری استقبال كردند.

نکته جالب اینكه این سفر در آستانه ۲۴ ساعته شدن شبكه تلویزیونی آذری زبان سحر صورت گرفت و قرار است در کنار مسئولان و نمایندگان رسانه‌های ایران، اشخاصی از جمهوری آذربایجان نیز در مراسم ۲۴ ساعته شدن کانال آذری شبکه سحر حضور داشته باشند.

برای تولیدات مشترک با دیگر کشورها برنامه‌ریزی می‌کنیم

این دیدارهای پشت سر هم در یک مدت زمان ۶ ماهه ما را بر آن داشت در این زمینه از رییس سازمان صداوسیما سوال کنیم تا بدانیم سرافراز علاوه بر این دیدارها که در دوره مدیریت قبلی سازمان نیز انجام می‌شد، قرار است به تولیدات مشترکی اعم از فیلم، سریال، مستند، برنامه‌های خبری و... بیندیشد یا این دیدارها صرفا تشریفاتی و برای بهبود روابط دیپلماتیک رسانه‌ای خواهد بود.

سرافراز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر پروژه مشخصی نداریم اما در ادامه سال ۹۴، به صورت جدی‌تری به این موضوع مهم فکر و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم تا به مرور بتوان از پروژه‌های مشخصی نام برد.

خبرگزاری مهر امیدوار است این امر به توفیقات رسانه ملی و ارتقای سطح تولیدات آن در آینده نزدیک منجر شود.