شناسهٔ خبر: 33045 - سرویس دیگر رسانه ها

نمایشگاه قرآن و انتظاراتی در سال همدلی و همزبانی

کمتر از یک ماه تا آغاز بهار قرآن و ماه مبارک رمضان باقی مانده و مردم ایران همه ساله درچنین روزهایی که به استقبال ماه خدا می روند، تفرجگاه خود را نمایشگاه قرآن قرار داده و حال و هوای معنوی خود را در میان غرفه های قرآنی و نوای دلنشین قرآن و مناجات جستجو می کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ بیست و سومین نمایشگاه قرآن در راه است تا دوباره کام روزه داران و میهمانان ماه خدا را با شهد قرآن و معارف الهی شیرین کند و خاطره ای خوش برای بازدیدکنندگان برجای گذارد تا هر بار که به یاد نمایشگاه قرآن بیافتند، حلاوت آن را به خاطر بیاورند، اما امسال دومین سالی است که باغ موزه دفاع مقدس برگزاری نمایشگاه قرآن را تجربه می کند.

اواخر سال گذشته حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باغ موزه دفاع مقدس را به عنوان یکی از سه گزینه مطرح برای برپایی خیمه نمایشگاه قرآن مطرح کرد و حجت الاسلام میثم امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد که نمایشگاه امسال در باغ موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

وی در این جلسه که در روزهای پایانی فروردین ۹۳ و به منظور هماهنگی و یکپارچگی بین شهرداری تهران و وزارت ارشاد برای برپایی هرچه بهتر نمایشگاه قرآن برگزار شد، اظهار امیدواری کرد تا در این بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام، علاوه بر فضای باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب، ۱۰۰هزار مترمربع فضای فاخر و در شان نمایشگاه قرآن آماده شود.

قرار است نمایشگاه امسال در سه بخش به صورت پردیس فروش و کارگاهی، پردیس برنامه های میدانی فرهنگی و پردیس های نمایشگاهی برگزار شود و سالن های ویژه با عنوان قرآن و فعالیت های دیجیتال، قرآن و محصولات مکتوب، قرآن و هنر، قرآن و دانستنی و داستان های قرآنی، ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، سبک های جدید درخصوص مفاهیم، قرائت و تجوید قرآن کریم و همچنین بازی های مختلف برای کودکان و نوجوانان با مفاهیم قرآنی برپا شود.

نگاهی اجمالی به عملکرد بیست و دومین نمایشگاه قرآن کریم نشان می دهد که مسوولان و دست اندرکاران این رویداد بزرگ قرآنی کشور باید تا دیر نشده آستین بالا بزنند و مقدمات برپایی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را فراهم کنند.



* کاری قابل ستایش از سوی معاون وزیر ارشاد

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم وعده داد تا پس از برگزاری نمایشگاه دوباره خبرنگاران را دعوت کند و گزارشی از عملکرد این نمایشگاه را ارائه کند و به این وعده خود هم عمل کرد.

حجت الاسلام حشمتی در این نشست از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن به عنوان یکی از اتفاق های بزرگ قرآنی در کشور یاد کرد و بابت برخی از کمبود و کوتاهی های به وجود آمده با توجه به اولین تجربه برگزاری نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس عذرخواهی کرد.

البته وی گفت که براساس نظرسنجی به عمل آمده؛ یک آسیب شناسی در این زمینه صورت گرفته و ضعف های نمایشگاه را در سال آینده جبران خواهد کرد و اینک امیدواریم با تکیه بر این آسیب شناسی، امسال شاهد بهترین نمایشگاه قرآنی باشیم.

حشمتی در این جلسه با بیان این که ۱۲ نمایشگاه قرآن و عترت در استان ها برگزار شده، اعلام کرد که نمایشگاه های قرآن در تمام استان ها برگزار می شود و اظهار امیدواری کرد تا ماه رمضان آینده شاهد برپایی جشن رمضان در سراسر کشور باشیم.

وی برگزاری نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس را به فال نیک گرفت و گفت که این انتخاب باعث شد تا محمدباقر قالیباف شهردار تهران وعده ایجاد یک مجموعه قرآنی در ۱۷ هزار مترمربع را بدهد و یک مجموعه فرهنگی قرآنی با عنوان تهران سرای قرآن در آینده تاسیس شود.



* مهمترین دستاورد بیست و دومین نمایشگاه قرآن

حشمتی با تشریح فعالیت های انجام شده به رویکردهای مهمترین رویداد قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: در بیست و دومین نمایشگاه قرآن تلاش کردیم تا محیطی را برای هنرمندان قرآنی فراهم کنیم، همه مردم با آثار قرآنی آشنا شوند و هنرمندان نیز بتوانند آثار بسیاری را خلق کنند و براین اساس اعلام می کنیم که در عرصه هنر از فیلم و سریال هایی که مفهوم قرآنی داشته باشد، حمایت می کنیم.

البته معاون وزیر ارشاد نکاتی را در این نشست مطرح کرد که مروری بر این مطالب می تواند راهگشای مسوولان برپایی بیست و سومین نمایشگاه قرآن باشد.



* تحول در بخش بین المللی نمایشگاه 

حشمتی از احتمال حذف یا ایجاد تحول در بخش بین الملل نمایشگاه در سال ۹۴ خبر داد و با اشاره به ضرورت صرفه جویی در هزینه های دولت گفت: حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه رفت و آمد شخصیت های قرآنی در بخش بین الملل شده است ولذا بخش بین الملل در نمایشگاه قرآن یا تعطیل خواهد شد و یا درصورت لزوم ضمن بازنگری متحول می شود.

مهرداد آگاهی مدیر بخش بین الملل بیست و دومین نمایشگاه قرآن در گزارشی گفته بود که پنج میزگرد تخصصی قرآنی با حضور ۱۰ پژوهشگر خارجی در نمایشگاه سال گذشته برگزار شد که در این میزگردها، فعالیت های قرآنی معاصر در کشورهای روسیه، مالزی و عراق مورد بررسی قرار گرفت و پژوهشگرانی از پاکستان و تونس نشست های تخصصی برگزار کردند.

وی از حضور ۲۰ هنرمند قرآنی از کشورهای روسیه، کویت، کرواسی، سوریه، لبنان، پاکستان ، اسپانیا، هند، الجزایر، ترکیه، پاکستان، مالزی، روسیه، اوگاندا، تانزانیا و تونس در بخش بین الملل خبر داد و گفت: آثار این هنرمندان در خط، تذهیب و آثار حجمی مانند مجسمه سازی و همچنین تصاویری از آثار هنری آنان در نمایشگاه ارائه شد.

اینک در آستانه نمایشگاه بیست و سوم در انتظار تشکیل بخش بین الملل و توجه به رویکردی است که معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده آن را داده بود.



* تخصصی شدن غرفه های نمایشگاه

معاون وزیر ارشاد یکی از دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته را حرکت به سمت تخصصی شدن نمایشگاه دانست و گفت: غرفه ها و قسمت هایی که با نمایشگاه قرآن سنخیت ندارند حذف و بخش های با قابلیت بیشتر برای نمایش، تقویت می شود.



* حذف بخش های غیرمرتبط با قرآن و عترت 

حشمتی در این نشست از حذف بخش های غیرمرتبط با قرآن و عترت در نمایشگاه سال ۹۴ سخن گفت و تاکید کرد که موضوع اهل بیت(ع) به صورت گسترده تر در نمایشگاه قرآن مطرح شود و لذا از سایر بخش ها به ویژه بخش های غیرمرتبط کاسته می شود.

وی از فروش قالیچه و برخی محصولات غیرمرتبط در بخش فروش به عنوان غرفه های قابل حذف نام برد و گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده، واحدهایی که فاقد سنخیت با فعالیت های قرآنی و یا غرفه هایی که کارهای تکراری ارائه کنند، حذف خواهند شد مگر این که این موسسات و غرفه ها کارهای جدیدی ارائه کنند.

حشمتی اواخر اسفند نیز به خبرنگار معارف ایرنا گفت: وضعیت برپایی نمایشگاه قرآن در حال بررسی بوده و تا پایان سال مشخص می شود ولی نکته مهم این است که رویکرد برپایی نمایشگاه اصلاح خواهد شد.



* تولید کتاب علمی نمایشگاه با سه هزار صفحه مطلب 

حشمتی یکی از دستاوردهای نمایشگاه قرآن سال ۹۳ را تولید سه هزار صفحه مطلب علمی در قالب گزارش ارائه شده از سوی کمیته علمی نمایشگاه دانست و گفت: این مطالب به عنوان کتاب نمایشگاه شامل مطالب ارائه شده در ۱۲۰ نشست علمی منتشر می شود.

وی افزود: یکی از مهمترین نکات مدیریتی در برگزاری این گونه نمایشگاه ها استفاده از دستاوردهای آن در طول سال است و براین مبنا علاوه بر این که نشست های علمی برگزار شده در نمایشگاه امسال منتشر خواهد شد، ترتیبی صورت خواهد گرفت تا این نشست ها از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شود و در فضای مجازی به ویژه در پایگاه اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر سایت های قرآنی منتشر شود.

معاون وزیر ارشاد در مراسم رونمایی از آلبوم نشست های کمیته علمی نمایشگاه قرآن که دوم تیر ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، نیز اظهار کرد: رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون تبلیغ و ترویج این است که وجهه علمی قرآن کریم را به اطلاع همه جهانیان برساند. 

رییس بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم افزود: مباحث علمی را در جزواتی تنظیم و در طول سال نشست های مشابهی ارائه خواهیم کرد که با این کار نشست های تخصصی منحصر به نمایشگاه قرآن نخواهد بود. 

محمدرضا معینی مسوول کمیته علمی بیست و دومین نمایشگاه قرآن در این مراسم از تهیه تقویم و آلبوم نشست های علمی نمایشگاه قرآن به عنوان کاری نو و مبتکرانه یاد کرده و گفته بود: طراحی ۹۹ نشست با همکاری ۹ کمیته فعال در نمایشگاه قرآن چون کمیته های محافل و مراسم، دانشگاهی، آموزش و پرورش، بانوان، میراث فرهنگی، رسانه های دیجیتال، حوزوی و کمیته ایثار و مقاومت صورت گرفت.

وی برگزاری نشست ها را بر اساس رویکرد محتوایی آنها دانست و گفت: این نشست ها تنوع خوبی دارند به نحوی که ۱۷ درصد نشست ها رویکرد آموزشی و ۸۳ درصد نیز رویکرد پژوهشی دارد و بر اساس محتوا و دسته بندی دیگر ۷۲ درصد به مباحث نظری و ۲۸ درصد نیز به مباحث کاربردی می پردازد. 

معینی تاکید کرد که در روزهای پایانی نمایشگاه مشغول تدوین محتوای نشست های تخصصی برگزار شده در نمایشگاه هستند و درصددند تا محتوای این نشست ها را به صورت مکتوب و تصویری ارائه کنند تا در آینده منبع مناسب و مفیدی برای محققان و پژوهشگران باشد. 

حجت الاسلام حشمتی درباره چاپ سه هزار صفحه علمی به ایرنا گفت که این مطالب به دستمان رسیده و در مرحله چاپ آنها هستیم. البته تاکید وی را نباید فراموش کرد که مطالب علمی کهنه نمی شود.



* آغاز به کار دبیرخانه بیست و سومین نمایشگاه قرآن

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همان نشست گزارش نمایشگاه بیست و دوم، از هنرمندان، پژوهشگران و جامعه قرآنی خواست تا نظرات و پیشنهادهای خود را اعلام کنند و در ادامه از آغاز به کار دبیرخانه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم خبر داد و گفت: به زودی سایت این دبیرخانه نیز راه اندازی می شود.

گشت و گذاری در اینترنت نشان می دهد که سایت بیست و سومین نمایشگاه قرآن هنوز در محاق است و با جست وجوی واژگان نمایشگاه بیست و سوم مجبوریم خبرهای بیست و دومین نمایشگاه قرآن را مرور کنیم.



* رضایت ۸۰ درصدی وزارت ارشاد از نمایشگاه سال ۹۳ 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اظهار رضایت مندی از عملکرد بیست و دومین نمایشگاه قرآن به این نمایشگاه نمره ۸۰ از صد داد و تاکید کرد: بخش مکتوب نمایشگاه قرآن که محیطی برای گفت و گو و طرح مباحث تخصصی را ایجاد کرد، به عنوان بخشی بود که انتظارات ما را تامین کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مشکلات روند برپایی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را مهلت اندکی دانست که در اختیار دست اندرکاران قرار گرفت و افزود: اگر شهرداری تهران نبود ما به طور عملی زمین گیر می شدیم و این عملیات بزرگ با کمک شهرداری، باغ موزه دفاع مقدس و مدیریت اراضی عباس آباد سر و سامان گرفت.

هرچند به گفته حشمتی بیست و دومین نمایشگاه قرآن از صد نمره قبولی موفق به کسب ۸۰ درصد نمره رضایتمندی شد؛ اما گزارش های ایرنا حکایت از آن دارد که نظرات مردم، غرفه داران و برخی مسوولان نمره کمتری به این نمایشگاه داده اند.

به عنوان نمونه پراکندگی جغرافیایی غرفه های نمایش و فروش، نامناسب بودن چیدمان نمایشگاه، مشکلات بازگشت از نمایشگاه قرآن، قطعی اینترنت و برخی دیگر از مشکلاتی که به دلایل فضای جغرافیایی باغ موزه دفاع مقدس برای برپایی نمایشگاه به وجود آورد را نباید از نظر دور داشت.

با این حال بی انصافی است از تلاش های شبانه روزی بسیاری از دست اندرکاران نمایشگاه به ویژه مدیران وزارت ارشاد، باغ موزه دفاع مقدس، شهرداری تهران و یا کمیته حمل و نقل عمومی، شرکت متروی تهران، سازمان اتوبوسرانی و آن دسته از خدمت گذارانی که کمتر دیده می شوند، یاد نکنیم که چگونه تلاش کردند تا فضایی معنوی و با آرامش را برای بازدید کنندگان و رفت و آمد آنان در ماه صیام فراهم کنند.

میزان تحقق وعده های معاون وزیر ارشاد را جویا شدیم که وی بیان تحولات نمایشگاه بیست و سوم را به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران یعنی برزین ضرغامی واگذار کرد و گفت که نتایج بیست و دومین نمایشگاه قرآن را به صورت دسته بندی شده تحویل ایشان داده است.

با تمام این اوصاف، فعالیت های بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه قرآن با همدلی و تلاش اعضای این بخش ادامه دارد تا نمایشگاهی در خور جایگاه قرآن و دانشگاه دست و پا کند و امید است تا سایر بخش ها نیز در روزهای باقیمانده عزم خود را جزم کرده و از فرصت های موجود استفاده کنند.

حمید صابر فرزام مدیر بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، از برگزاری چند نشست با حضور اعضای کمیته دانشگاهی خبر داد و گفت: اکنون نیز جلسات این کمیته به صورت هفتگی و به همت سازمان فعالیت های قرآنی جهاد دانشگاهی دایر است.

وی از تغییراتی در غرفه بندی بخش دانشگاهی گفت و یادآور شد: سال گذشته غرفه بندی بر اساس موضوع بود ولی امسال با توجه به فضای مناسبی که در اختیار داریم و بر اساس ضرورت ایجاد رقابت، بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن نیز دانشگاه محور خواهد بود.

همانگونه که مدیر بخش دانشگاهی نمایشگاه امسال گزارشی از روند برنامه ریزی های انجام شده را ارائه داد، در انتظار گزارش سایر بخش های نمایشگاه به ویژه مسوولان وزارت ارشاد هستیم تا مدیران و دست اندرکارن و همچنین اصحاب رسانه با دستی پر به استقبال بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بروند و بازدیدکنندگان نیز در فضایی سرشار از معنویت و همدلی خاطره ای به یادماندنی از نمایشگاه داشته باشند.