شناسهٔ خبر: 33163 - سرویس دیگر رسانه ها

داستان‌های فولکلور«بابایار» منتشر شد/ قصه‌ها را به‌روز کنیم

«بابایار» از حمدرضا یوسفی، نوجوانان را با قهرمانان اسطوره‌ای ایران‌زمین آشنا می‌کند. نویسنده در این داستان به بازآفرینی افسانه‌ها و قصه‌های فولکلوریک پرداخته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، «بابایار»از چند داستان جداگانه تشکیل شده که هر داستان به گونه‌ای با داستان بعدی ارتباط معنایی پیدا می‌کند. «پیشانی سفید»، «ساز شکسته»، «ناخدا جادو»، «تفنگ میر نوروز» و «نشان بابایار» پنج داستان‌ این کتاب هستند که با محوریت شخصیت بابایار پیش می‌روند.

مجموعه داستان‌های «بابا یار» فولکلور است و در آن انسان‌ها منتظر یاری‌گری هستند که بیاید و به آنها کمک کند. گرچه حوادث این داستان‌ها در دنیای امروز اتفاق می‌افتد و یوسفی به بازآفرینی این داستان‌ها پرداخته است.

محمدرضا یوسفی که به بازآفرینی داستان‌های شاهنامه نیز پرداخته است، بازآفرینی را خلاقانه‌تر و دشوارتر از بازنویسی می‌داند و می‌گوید: بازنویسی، تنها روان و قابل فهم کردن یک متن است، اما در بازآفرینی با یک اثر جدید روبرو هستیم؛ «شازده کوچولو» بازآفرینی قصه‌های فولکلوریک است. بورخس در هزارتوهای خود، داستان‌های «هزار و یک‌ شب» را بازآفرینی کرده است و ما هم باید به بازآفرینی داستان‌های فولکلور و ادبیات کلاسیک خود بپردازیم.

نویسنده کتاب «وقتی باران بارید» با اشاره به این‌که بازآفرینی حتی در متون مذهبی هم اتفاق می‌افتد، گفت: روایت قرآن و انجیل از حضرت یوسف (ع) با تورات، قدری متفاوت است. حتی متون دینی هم به بازنویسی و بازآفرینی خود می‌پردازند، چرا ما نباید داستان‌هایمان را دوباره‌خوانی و بازنویسی کنیم؟

به گفته یوسفی قصه‌ها و اغدبیات کهن ما در هر دوره‌ای قابلیت جذب مخاطب را دارند و این برعهده ماست که به بازآفرینی آن بپردازیم و به‌روزشان کنیم.

این رمان نوجوان در 124 صفحه برای گروه سنی «د و هـ» (دوره اول و دوم متوسطه) از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

کانون پرورش فکری، «بابایار» نوشته محمدرضا یوسفی را به قیمت 3هزار و 300 تومان و شمارگان آن 5هزار نسخه است.

کانون پیش از این نیز کتاب‌های زیادی از این نویسنده نام‌آشنا همچون سرخ مثل آتش، کارگاه داستان، یک وجب از آسمان، ستاره کوچولو، شالیزار سبز، سرزمین آبی، قصه گل بو و گل رو، چه اسم قشنگی، ستاره!، قالیچه بته گلی، لانه گنجشک کوچولو، حکایت کوزه‌گر جوان، فندقی و کار بزرگ، ماهی دم طلا و... منتشر کرده است.