شناسهٔ خبر: 33194 - سرویس دیگر رسانه ها

افزودن ۶۰ هزار نسخه جدید به بزرگ‌ترین فهرستواره نسخ خطی جهان اسلام

نویسنده فهرست‌واره دستنوشته‌های ایران از افزوده شدن ۶۰ هزار نسخه جدید به این فهرستواره در ویراست دوم خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ حجةالاسلام والمسلمین مصطفی درایتی رئیس موسسه پژوهشی الجواد و محقق نسخ خطی، از انتشار ویراست دوم فهرستواره دستنوشت‌های ایران «دنا» خبر داد و گفت:‌ این فهرست پیش از این در دوازده جلد از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر شده بود اما پس از انتشار با بازخوردهایی روبه‌رو نواقصی نیز داشت‌، که در ویراست دوم تلاش شده تا این انتقادات برطرف و نواقص نیز جبران شود.

وی ادامه داد:‌ این فهرستواره  فرهنگ جامع ۳۲۰ هزار نسخه‌های خطی موجود در ایران اعم از عربی و فارسی در همه کتابخانه‌هایی است که فهرست آنان انتشار یافته است. که در ویراست دوم ۶۰ هزار نسخه جدید دیگر نیز به این فهرست اضافه شده است.

درایتی تصریح کرد:‌ در این فهرست حتی آثار مخطوط موجود در برخی از کتابخانه‌هایی که تاکنون فهرست آنان انتشار نیافته عرضه شده است. این کتاب، فهرست بیش از ۳۸۰ نسخه خطی را در خود جای داده و از این جهت، عظیم‌ترین فهرست خطی است که در جهان اسلام انتشار یافته است.ترتیب ارائه این فهرست الفبایی بوده و از یک کتاب یا رساله، اگر یک نسخه تا ده‌ها نسخه در ایران  وجود دارد، محل نگهداری آن نسخه شناسانده شده است. درباره رساله‌های که در مجموعه‌ها قرار گرفته، تعداد برگ‌های مربوطه نیز درج شده است. علاوه بر این، این که آن کتاب یا رساله به عربی است یا فارسی مشخص شده است. آثار ترجمه شده نیز با قید کلمه (ترجمه) در پس نام آن، معرفی شده‌اند.

وی گفت: در این فهرست تمامی نکات فنی رعایت شده و در ارائه نام کتابها و رساله‌ها و نیز نام مؤلفان یکدستی و یکسان‌سازی علمی ایجاد شده است. این امر برای شناخت نسخه‌های مشابه بسیار سودمند است.در این فهرستواره نه تنها آثار مخطوط کتابخانه‌های بزرگ کشور نظیر مرعشی، دانشگاه تهران، آستان قدس، مجلس و ملک وجود دارد، بلکه آثار خطی موجود در صدها کتابخانه دیگر نیز فهرست شده است.

درایتی در پایان گفت: ویراست نخست فهرست‌واره در ۹۰۰ نسخه منتشر شده بود که مدت‌هاست در بازار به اتمام رسیده است‌، البته تعداد محدودی از این فهرست‌واره در خارج از کشور نیز عرضه شد.