شناسهٔ خبر: 33285 - سرویس دیگر رسانه ها

مصوبه تحصیل غیر حضوری طلاب تهران بزودی لغو می‌شود

مدارس و حوزه های علمیه در استان تهران به زودی دیگر نمی توانند در هیچ یک از سطح های مدارس و حوزه علمیه، طلاب غیر حضوری برای تحصیل جذب کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛آئین نامه تحصیل غیر حضوری طلاب در مدارس علمیه مصوب شورای عالی حوزه های علمیه به شماره ۳۰۶ مصوبه تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۷۹ به دلیل آنچه از آن به عنوان پایین آمدن سطح علمی در میان طلاب نام برده می شود به زودی لغو می شود و هیچ یک از مدارس و حوزه های علمیه تهران اجازه جذب طلاب غیر حضوری برای تحصیل را ندارند.

از جمله شرایط مهم برای آموزش غیر حضوری طلاب الف- اشتغال متناسب با شئونات روحانيت ب- اتمام حداقـل سطـح يك ج- نداشتن منع قانوني از ادامه تحصيل، ذکر شده بود.

برخی از اساتید و مدیران حوزه های علمیه معتقدند تعلیم باید همراه تربیت باشد و غیر حضوری بودن تحصیل طلبه ها بخش تربیتی طلاب را پایین می آورد و عدم حضور طلاب در محیط حوزه و مدارس علمیه باعث کاهش انگیزه برای ادامه تحصیل در حوزه های علمیه می شود.

بسیاری از مدیران و مسئولان حوزه های علمیه معتقدند که سطح علمی طلاب در حوزه های علمیه کشور پایین آمده است.

به گزارش مهر، ناطق نوری مسئول مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع) لواسان هفته گذشته در چهارمین همایش مدیران حوزه های علمیه تهران در خصوص سطح علمی حوزه های علمیه گفت: سطح حوزه های علمیه و معلومات طلبه ها بسیار پایین آمده است.

وی از این طلاب به عنوان طلاب پروازی نام برد که تنها برای روز امتحان در حوزه علمیه حاضر می شوند و در طول دوره تحصیل در کلاس های درس دیده  نمی شوند.

در این میان اما برخی از مسئولان و اساتید رده بالای حوزه های علمیه موضوع افت حوزه های علمیه را قبول ندارند و آن را سخن ناروا در حق حوزه های علمیه می دانند.

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در هفدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در موسسه امام کاظم(ع) برگزار شد در خصوص سطح علمی حوزه های علمیه گفت: باید جلسات فراگیر برای حل مشکلات حوزه های علمیه برگزار شود و من تعبیر افت حوزه های علمیه را قبول ندارم.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور در انتقاد از اینکه مطرح می شود سطح علمیه حوزه های علمیه پایین آمده گفت: تعبیر افت شدید حوزه های علمیه را سخن ناروایی در حق حوزه علمیه می‌دانم و حوزه علمیه شایسته این گونه تعبیرها نیست.