شناسهٔ خبر: 33495 - سرویس سایر حوزه‌ها

گروه آینده پژوهی و مطالعات جامعه اطلاعاتی در دانشگاه تهران راه اندازی شد

گروه آینده پژوهی و مطالعات جامعه اطلاعاتی در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران آغاز به کارکرد.

فرهنگ امروز: معاون مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با اعلام این مطلب گفت: ظرفیت سازی و فرهنگ سازی برای شناخت و به کارگیری دانش بینا رشته ای و چند رشته ای آينده پژوهی در انجام پژوهش ها و مطالعات با موضوعات اجتماعی و جامعه شناختی و بهره گیری توأمان از دانش، روش و نظريه های علوم اجتماعی و آینده پژوهی با هدف کمک به سیاستگذاری و توسعه ملی متناسب با مقتضیات و مختصات زمانی عصر جدید و مرتفع کردن خلاء موجود در انسجام بخشی به مطالعات علمی و پژوهشی میان پژوهشگران در زمینه های تخصصی آینده پژوهی و جامعه اطلاعاتی و امکان پاسخگویی به نیاز جامعه و نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی از اهداف اصلی شکل گیری این گروه پژوهشی است.

 

دکتر محمد مهدی فتوره چی افزود: معرفی ظرفيت ها و قابلیت های دانش آينده پژوهی برای انجام مطالعات و تحليل های اجتماعی در پیوند با حوزه ها و رشته های مختلف علمی، همکاری و تعامل با دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی و دستگاه های سیاستگذار در مسیر شناسایی، هدایت و جذب مطالعات و پژوهش ها، ایده ها، فرآیندها و برنامه های مؤثر آینده پژوهی به نفع سیاستگذاری و آینده نگری در جامعه و زمینه سازی رشد و ارتقای نیروهای انسانی و اجتماعی و ترویج الگوها، روش ها و مبادی آینده پژوهی و ایجاد نگاه حرفه ای به مطالعات و فعالیت ها با رویکرد آینده پژوهانه به منظور کمک به اتخاذ رویکردهای نوین سیاستگذاری و تحقق توسعه همه جانبه ملی از دیگر اهداف مهم تأسیس این گروه است.

 

وی خاطرنشان شد: مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی سعی دارد به منظور  برنامه ریزی و اقدام برای توسعه، ترویج و هویت سازی آینده پژوهی و مطالعات جامعه اطلاعاتی زمینه مشارکت اندیشمندان، استادان دانشگاه، پژوهشگران، متخصصان، کارشناسان و دانشجویان در موضوع تخصصی مرتبط را فراهم کرده و ضمن تولید، کسب و اشاعه دانش جدید و تبدیل دستاوردهای علمی به سیاست و تصمیم های مقتضی و ترویچ سیاست گذاری مبتنی بر آینده پژوهی در ارتباط با نهادهای مرجع، فضای درخور برای تولید اندیشه در خصوص مباحث آینده پژوهی و جامعه اطلاعاتی ایجاد کند.

 

سید تقی کمالی، مؤسس و سرپرست این گروه، پژوهشگر جامعه اطلاعاتی و تحلیلگر روندهای آینده است. وی پیشگام راه اندازی روزنامه نگاری جامعه اطلاعاتی، مؤسس مجله جامعه اطلاعاتی و عضو تحریریه نشریات مدیریت ارتباطات و ترجمان پژوهش های ارتباطی و از فعالان نهادهای مدنی و مجامع علمی کشور است که طی سال های اخیر  بنیانگذار و مدیر کارگروه علمی آینده پژوهی اجتماعی و گروه های تخصصی جامعه اطلاعاتی و آینده پژوهی اطلاعاتی و ارتباطی در انجمن های جامعه شناسی و مدیریت اطلاعات ایران بوده است.

 

دبیری علمی سومین همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران با محور ویژه آینده پژوهی اجتماعی و فرهنگی از دیگر فعالیت های حرفه ای و تخصصی اوست.

 

انجام پژوهش های تحلیل روند نهادینه سازی جامعه اطلاعاتی، مطالعات نهادی جامعه اطلاعاتی و آینده پژوهی راهبردی جامعه اطلاعاتی از نمونه فعالیت های علمی وی طی سال های اخیر است.

 

این مؤسسه از تمامی پژوهشگران، اساتید دانشگاه و متخصصان فعال در زمینه آینده پژوهی و مطالعات جامعه اطلاعاتی برای همکاری با این گروه پژوهشی دعوت می کند.

 

برای ارتباط با این گروه پژوهشی می توانید به وب سایت مؤسسه به نشانی isr.ut.ac.ir مراجعه کنید.