شناسهٔ خبر: 33549 - سرویس دیگر رسانه ها

عماد افروغ: وقتی کارکردهای مسجد کلیشه‌ای می‌شوند

عماد افروغ گفت: متأسفانه گاهی شاهد کلیشه‌ای بودن کارکردهای مسجد و بی‌انگیزگی مردم به ویژه جوانان هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ عماد افروغ استاد جامعه شناسی دانشگاه درباره شعار امسال این دهه «آینده را با جوانانمان از مسجد بسازیم» که از ۱۸ خرداد آغاز می‌شود، گفت: این نکته بر همه ما واضح است که کارکردهای مسجد در تمام دوره‌ها در ایران پیش از انقلاب تاکنون گسترده بوده و مساجد به نوعی در روح زندگی مردم جریان داشته‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا استقبال جوانان از مساجد کم شده است، اظهار داشت: متأسفانه گاهی شاهد کلیشه‌ای بودن کارکردهای مسجد و بی‌انگیزگی مردم به ویژه جوانان هستیم، همه به نوعی دچار نوعی روزمرگی شده‌اند و خود ما که به مسجد می‌رویم سریع می‌خواهیم برویم به کارهایمان برسیم، بنابراین چه توقعی است که جوانان در این زمینه با انگیزه باشند؟!

افروغ با تأکید بر اینکه شاید تقویت بُعد سیاسی مساجد باعث این امر شده است، توضیح داد: البته باید سیاست در کنار دیانت وجود داشته باشد و بنده هیچ مخالفتی با این امر ندارم، اما این نکته را نباید فراموش کنیم که مساجد نباید جناح‌بندی شوند، این را پیش‌تر نیز با رسانه‌های مختلف صحبت کردم و بیان کردم که باید جاذبه‌های مساجد را افزایش دهیم.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه درباره مهمترین مؤلفه‌هایی که باید برای تقویت ارتباط جوانان با مساجد رعایت شود، گفت: مهمترین نکته توجه به بعد عبادی مساجد است، نباید این را هیچگاه فراموش کنیم مساجد باید مراکزی برای ارتباط با خداوند باشد و افراد را به آرامش برساند.

وی درباره نقش با اهمیت ائمه جماعات در مساجد گفت: روحانیت نیز باید دارای ابعاد مختلف باشند و تنها به توصیه و موعظه نپردازند، باید مسائل مختلف را رعایت کنند و همان‌هایی را که از جوانان توقع دارند، خود نیز انجام دهند. آن‌ها باید در حوزه‌های مختلف به فعالیت بپردازند اما این امر کمتر دیده می‌شود.

افروغ درباره اهمیت مساجد در ارتباط انسان با خداوند و ارتباط با دیگر مؤمنان گفت: اخلاق نکته مهمی است که باید توسط ائمه جماعات رعایت و به دیگران نیز منتقل شود، دیگر کارکرد مسجد نیز ارتباط مردم با یکدیگر است، بهترین مکانی که جوانان را می‌تواند جمع کند همین مساجد است. بنابراین باید جاذبه ایجاد کنیم تا جوانان در خیابان‌ها و کوچه‌ها بیکار نشوند و در مساجد با یکدیگر متحد و منسجم شوند.

وی در پایان با تعریف کردن برخی مسائلی که خودش در مساجد تجربه کرده است و حضورش در این مکان روحانی گفت: در نهایت مساجد بهترین مکان آرامش یافتن افراد است، همانگونه که به دیگر کارکردهای مسجد توجه می‌کنیم به کارکرد آرامش‌بخشی جوانان و مردم کمک شود و این با تقویت بعد روحانی و توجه به مسائل مردم ایجاد می‌شود.