شناسهٔ خبر: 33580 - سرویس دیگر رسانه ها

اولين حوزه علميه‌ای كه سند چشم‌انداز ۲۰ساله تدوين كرد

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: اولين حوزه علميه‌ای هستيم كه دورنمای ۲۰ ساله آينده حوزه را در يك سند رسمی تدوين کردیم که حدود دو ماه قبل خدمت مقام معظم رهبری تقديم شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، حجت‌الاسلام اکبر فرجام در همايشی با عنوان «تجلي مهر؛ بازخوانی فرمايشات مقام معظم رهبری در جمع طلاب و روحانيون خراسان شمالی»، گفت: نبايد به فرمايشات مقام معظم رهبری نگاه يك سويه و يك طرفه داشت.

وي با اشاره به اينكه فرمايشات رهبر معظم انقلاب منظومه ای است، اظهار کرد: اگر بخواهيم اين رهنمودها را جامع عمل بپوشانيم و اجرايی كنيم، جز در قالب يك برنامه مدون مهندسی شده امكان پذير نيست، زيرا امكان ندارد كه به بخشی از فرمايشات توجه و از ديگر بخش ها غفلت كنيم.

دبير شورای برنامه ريزی مديريت حوزه علميه خراسان با ذکر مثالی تصریح کرد: اگر تهذيب و خودسازی در حوزه را به عنوان يك اولويت و ضرورت در نظر می گيريم به اين معنی نيست كه نسبت به ارتقای آموزشی توجه نداشته باشيم و اگر به ارتقای آموزشی تاكيد داريم به معنی اين نيست كه نسبت به نظام اسلامی بی توجهی كنيم.

وی افزود: به همين جهت سند چشم انداز حوزه علميه در افق ۲۰ ساله آينده كه محصول دو سال تلاش و هزارها ساعت كار مطالعاتی است، تدوين شده كه بايد به برنامه تبديل شود.

مدير حوزه علميه خراسان تاكيد كرد: مفتخر و خوشحاليم كه اولين حوزه علميه ای هستيم كه دورنمای ۲۰ ساله آينده حوزه را در يك سند رسمی تدوين نموده و دو ماه قبل خدمت مقام معظم رهبری تقديم شده است.

حجت‌الاسلام فرجام به سه عرصه تفقه در دين، ابلاغ دين و اقامه دين به عنوان بيانيه رسالت و ماموريت حوزه علميه خراسان اشاره و خاطرنشان كرد: بعد از اين فصل، بخش الزامات حوزه علميه خراسان به عنوان دومين حوزه جهان تشيع، نوشته و افق آينده مسئوليت‌ها و ماموريت‌های آن مشخص شده است.

دبير شورای برنامه ريزی مديريت حوزه علميه خراسان با بيان اينكه اولين برنامه ۵ ساله از چند ماه قبل در حال طراحی است و كارگروهی كه كار را دنبال می‌كنند حداكثر تا مهرماه فرصت ارائه دارند، ابراز داشت: محورهای فرمايشات و انتظارات مقام معظم رهبری در سند چشم انداز به صورت برنامه‌ای كلی كه ماموريت های واگذار شده از سوی معظم له در آن ديده شده، مورد توجه قرار گرفته است.

وي اضافه کرد: اگر بخواهد برنامه به عمليات تبديل شود اولا عزم جدی مجموعه دست اندركاران را می طلبد كه وجود دارد. دومين نكته اين است كه همراهی فكری و همراهی اجرايی مجموعه حوزويان و نيز فضا و برنامه آموزشی متناسب را در اين زمينه می طلبد.

حجت‌الاسلام فرجام با اشاره به اينكه بايد تدوين برنامه ۵ ساله با جامع نگری همراه باشد تاکید کرد: برای اجرايی و رفتاری شدن اين سند، علما و فضلای خراسان شمالی می‌توانند به دفتر نمايندگی اين استان كمك كنند تا برای توسعه كمی و كيفی بتوانند برنامه خود را ارائه دهند.

وی گفت: حوزه علميه خراسان شمالي با وجود ۷۰۰ طلبه برادر و حدود ۲۷۰ طلبه خواهر از سرمايه خوبی برخوردار است اما بايد ديد كه اگر اين استان قابليت افزايش را دارد، چه جانمايی می بايست صورت گيرد و در برنامه ۵ ساله اول نيازهای سخت افزاری و نرم افزاری و نقطه هدف را مشخص كنيم.

وي يادآور شد: پروژه‌های حوزوی كه از زمان سفر مقام معظم رهبری آغاز شده، با جديت دنبال می شود كه برخی از آنها در اين سفر افتتاح می شود و برخی نيز مورد تقويت قرار خواهد گرفت و به طور قطع با جديت دنبال خواهد شد.

دبير شورای برنامه ريزی مديريت حوزه علميه خراسان افزود: در بخش نرم افزاری حركتی كه در استان انجام شده مبارك، مفيد و مثمر ثمر می دانيم.