شناسهٔ خبر: 33925 - سرویس دیگر رسانه ها

انتقاد مدیرعامل کاغذ پارس از وضع سود ۹ درصدی برای تهیه مواد اولیه

مدیرعامل کارخانه کاغذ پارس با انتقاد از وضع سود ۹ درصدی برای تهیه مواد اولیه تولید کاغذ و نبود چنین قانونی در حوزه واردات، آن را به معنی پرداخت یارانه به تولیدکنندگان خارجی ارزیابی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، چندی پیش تعداد تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نیز مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کارخانه تولید کاغذ پارس در خوزستان، بازدید کردند. این کارخانه که یکی از سه کارخانه اصلی تولید کاغذ در کشور محسوب می‌شود، اوایل سال گذشته از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد، در یک سال گذشته روند تعمیرات و بهبود خط تولید خود را طی کرده است.

به گفته محمودرضا برازش (مدیرکل چاپ وزارت ارشاد) که در بازدید اخیر حضور داشته است، روند تعمیرات کارخانه کاغذ پارس پس از واگذاری آن به بخش خصوصی، به خوبی پیش می‌رود و تولید آن که تا پیش از این دو هزار تن بود، به بیش از هفت هزار تن رسیده و برازش پیش‌بینی کرده است که میزان تولید کاغذ در این کارخانه به بیش از ۸۰ هزار تن در سال برسد.

احمد مقدم مدیرعامل شرکت صنایع کاغذ پارس در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت فعلی تولید کاغذ در این کارخانه بزرگ، گفت: خود نمایندگان محترم مجلس به کارخانه آمدند و زیرساخت‌های آن را از نزدیک مشاهده کردند. در این کارخانه تمام زیرساخت‌ها اعم از مواد اولیه و نیز ماشین‌آلات لازم، فراهم و مهیا است و همانطور که ما توانستیم ظرفیت تولید این کارخانه را از دو سال پیش که از طرف دولت به بخش خصوصی واگذار شد، سه برابر کنیم، قطعاً دستیابی به تولید ۸۰ هزار تن در سال، بسیار آسانتر از افزایش تولید سه‌برابری است.

وی با بیان اینکه وقتی کارخانه کاغذ پارس به بخش خصوصی واگذار شد، حداکثر ظرفیت تولید آن ماهیانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن بود در حالی که الان به ۶۰۰۰ تن در ماه رسیده است، در عین حال یادآور شد: باید مسئولان هم در وضع قوانین و هم مسائل دیگر به ما کمک کنند؛ بعضی وقت‌ها این قوانین تجاری و قوانین مربوط به سود و زیان است که به ما اجازه نمی‌دهد برخی محصولات را تولید کنیم.

مقدم اضافه کرد: به عنوان مثال ما برای برخی کالاهای اولیه خودمان که از بورس می‌خریم، ۹ درصد سود می‌دهیم و این ۹ درصدها روی هم تجمیع می‌شود و رقم گزافی می‌شود در حالی که یک واردکننده برای واردات کاغذ چاپ و تحریر، نیازی به پرداخت این ۹ درصدها ندارد؛ به عبارت دقیق‌تر ما به نوعی در حال پرداخت سوبسید به آن تولیدکننده چینی و یا مالزیایی هستیم!

مدیرعامل شرکت صنایع کاغذ پارس افزود: ما برای خرید نشاسته، کاستیک و سایر موارد اولیه‌مان باید از این سودهای ۹ درصدی پرداخت کنیم و این قیمت تمام شده محصول ما را طبیعتاً ۹ درصد بالاتر می‌برد. لذا ما نیازمند کمک قانونگذاران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هستیم تا با وضع قوانینی تازه به ما کمک کنند. البته اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که از کارخانه ما بازدید کردند، قول‌هایی در این خصوص دادند که امیدوارم هر چه زودتر عملیاتی شود.

به گفته وی، شرکت صنایع کاغذ پارس در خوزستان که حدود ۵۰ سال سابقه فعالیت دارد، در طول دو سال گذشته و پس از واگذاری مجموعه به بخش خصوصی، با استفاده از توان بومی و همچنین دانش کارشناسان خارجی از کشورهایی مانند اتریش، فنلاند و روسیه، نوسازی شده و طی همین مدت چهار برند جدید و اصطلاحاً «دوستدار طبیعت» (eco-friendly) را به بازار عرضه کرده‌ است؛ کاغذ «های فلوت» (یا فلوتینگ یخچالی) با کاربرد ویژه در صنایع یخچالی و عمدتاً شمال کشور، کاغذ «دیدرنگ» در حوزه کاغذ تحریر که از جهت بهداشتی برای چشم و قوه بینایی خیلی مفیدتر از کاغذهایی است که سفیدی‌شان بسیار بالاست و انعکاس نور در آنها به چشم آسیب می‌رساند، کاغذ «پال‌پارس» در حوزه صنایع دستمال کاغذی و کاغذ «کلین تاچ» در حوزه کاغذهای بهداشتی که تماماً از نیشکر تولید می‌شود و صد در صد بهداشتی است.