شناسهٔ خبر: 34619 - سرویس دیگر رسانه ها

جامعه‌شناسان «روش‌های پژوهش تصویری در علوم اجتماعی: بینش‌های آگاهی‌بخش» را ترجمه کردند

مرتضی قلیچ با همکاری نعمت‌الله فاضلی ترجمه کتاب «روش‌های پژوهش تصویری در علوم اجتماعی: بینش‌های آگاهی‌بخش» را به پایان برده است. این کتاب قرار است توسط انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چاپ شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مرتضی قلیچ، مدرس جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی  از اتمام ترجمه کتاب «روش‌های پژوهش تصویری در علوم اجتماعی: بینش‌های آگاهی بخش» خبر داد و گفت: این کتاب نوشته «استفان استنسر» بوده و ترجمه آن با همکاری نعمت‌الله فاضلی صورت گرفته است. کتاب حاضر در راستای ادامه پژوهش‌های کیفی در علوم انسانی و علوم اجتماعی و نقش تصویر در این حوزه ترجمه شده است.

وی ادامه داد: تصاویر می‌توانند وجوه مختلف واقعیات را برملا کنند و یک پژوهشگر می‌تواند از تصاویر برای تبیین پژوهش خود کمک بگیرد و حتی تصویرپردازی کند. بخشی از موضوعاتی که می‌تواند در آن تصویر استفاده شود، اقتصادی است. همچنین گاهی روزنامه‌نگاران، نویسندگان و یا انسان‌شناسان برای توصیف جوامع مورد نظر خود از تصویر استفاده می‌کنند.

وی افزود: تصاویر می‌توانند منبع و مرجع مهم و کاربردی برای پژوهش و نشان دادن واقعیات روی داده در یک جامعه و حتی موقعیت باشند. به طور مثال با استفاده از تصویر می‌توان موقعیت مهاجران را در کشورهای دیگر نشان داد و با مقایسه تصویر بومیان آن کشور و وضعیت مهاجران با بهره‌گیری از تصاویر غلبه گفتمان حاکم بر آنها را برای مخاطب به تصویر کشید.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: این یکی از موقعیت‌هایی است که تصویر می‌تواند به فهم واقعیت‌های موجود از یک جامعه کمک شایانی کند.

به گفته وی، این کار در قالب یک طرح تحقیقی برای مرکز تحقیقات صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و امیدواریم که تا پایان سال جای نیز منتشر شود. 

دکتر مرتضی قلیچ، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در شمار مولفان، محققان و مترجمان حوزه جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی است. از ترجمه‌های وی علاوه بر کتاب «ارتباطات بحران» می‌توان به «راهنمای عملی ارزیابی تاثیر اجتماعی»، «تاریخ فرهنگی چیست؟»، «فرهنگ جهانی: رسانه، هنر، سیاستگذاری و جهانی شدن» و «سیاست فرهنگی» اشاره کرد.