شناسهٔ خبر: 34874 - سرویس دیگر رسانه ها

رئیس جدید کتابخانه مجلس چه خواهد کرد؟

سوم تیرماه 1394، و هم‌زمان با معارفه و شروع به کار رییس جدید کتابخانه مجلس، ابلاغیه پایان کار 48 نیروی متخصص و با تجربه کتابخانه مجلس شورای اسلامی اعلام شد؛ نیروهایی که بین 3 تا 15 سال سابقه همکاری با کتابخانه مجلس داشتند! البته ظاهراً این ابلاغیه بدون دستور رئیس جدید کتابخانه بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در روزهایی که کتابخانه مجلس شورای اسلامی در تدارک مراسم معارفه رئیس جدید خود بود، نامه ابلاغیه پایان کار ۴۸ نفر از کارکنان این کتابخانه تحویل آنها داده شد.
 
این نامه که چهارشنبه (۳ تیرماه) به دست آنها رسید واکنش جمعی آنها را در پی داشت. در این راستا آن‌ها نامه‌ای خطاب به اعضای هیأت امنای کتابخانه متشکل از حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین معراجی‌، حجت‌الاسلام والمسلمین سالک کاشانی‌، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، سید کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایرة‌‌المعارف اسلامی و علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتند و در آن به شرح ماجرا پرداختند و خواستار رسیدگی شدند.

در این نامه که به امضای ۴۸ کارمند تعدیل شده این کتابخانه رسیده، آمده است:‌ «در آخرین لحظات ساعات اداری برخلاف وعده‌های شفاهی سرپرست امور اداری مبنی بر تمدید قرارداد و تبدیل وضعیت استخدامی کارمندان قراردادی پس از اتمام قرارداد موقت ۴ ماهه فعلی، مغایر با اخلاق اداری و با وجود اعلام نیاز همه مدیران کتابخانه به خدمات مزبور و انجام مراحل قانونی (تأیید، گزینش و حراست) ابلاغیه پایان کار و تسویه همه ۴۸ کارمند قراردادی کتابخانه به اینجانبان ارسال شد و موجی از بحران را برانگیخت».
 
 اغلب امضاکنندگان این نامه از فارغ‌التحصیلان مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد دانشگاه‌های معتبر کشور و حتی از رتبه‌های ممتاز کنکور سراسری و المپیادهای کشوری هستند و سوابق خدمت بین ۳ تا ۱۵ سال در مجموعه کتابخانه را دارند.
 
نیروهای رسمی در آستانه بازنشستگی هستند
شایان ذکر است نیروهای رسمی کتابخانه مجلس شورای اسلامی عمدتاً در سال‌های ۷۸ تا ۸۲ استخدام شده‌اند. در چشم‌اندازی که برای کتابخانه مجلس شورای اسلامی ترسیم شده است، این نیروها (نیروهای رسمی) در ۱۰ سال آینده در آستانه بازنشستگی قرار می‌گیرند. بنابراین، این ۴۸ نفر که مجموعه برای آموزش آنها هزینه کرده است، می‌توانند جایگزین مناسبی برای آنها باشند اما متأسفانه به یکباره اقدام بی‌سابقه‌ای در آخرین لحاظات ساعات اداری چهارشنبه (۳ تیرماه) مطابق با هفتم ماه مبارک رمضان، در این مجموعه صورت گرفت و ابلاغیه پایان کار (با وجود قول تمدید قرارداد) به آنها تحویل شد. البته ناگفته نماند که این اتفاق در حالی رُخ داد که سه‌شنبه ۲ تیرماه) رئیس جدید کتابخانه مجلس در جلسه هیأت امنا مشخص شده بود. یعنی سرپرست کتابخانه مجلس در حالی که حکم رئیس جدید کتابخانه مجلس صادر شده است، این ۴۸ نفر را اخراج و به یکباره دستور پایان‌ کار یک‌سوم نیروی کتابخانه مجلس را صادر می‌کند. برای مشاهده حکم رئیس جدید کتابخانه(اینجا) را کلیلک کنید.
 
حالا سؤال این‌ است که رئیس جدید کتابخانه مجلس با توجه به چشم‌اندازی که برای این مجموعه در نظر گرفته است، چگونه می‌تواند بدون این نیروهای آموزش دیده و متخصص در حوزه‌های مختلف اسناد و کتابخانه، به اهداف خود جامه عمل بپوشاند؟!
 
 گفتنی است، کتابخانه مجلس شورای اسلامی هیأت امنا دارد و شواهد و اظهارات نشان می‌دهند که این ابلاغیه بدون اجازه هیأت امنا صادر شده است.
 
بر کتابخانه مجلس چه گذشت؟
کتابخانه مجلس شورای اسلامی در طی ۱۰ سال گذشته، با توسعه‌ای چشمگیر در تمام حوزه‌ها مواجه بود. این کتابخانه در این مدت فقط بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب چاپ کرد. اکنون این مجموعه ۹ مجله تخصصی و واحدهای متعددی دارد. تمام نسخ خطی این کتابخانه فهرست و در قالب دیجیتال عرضه شده‌اند.
 
خریداری کتاب‌های جدید از فعالیت‌های معمول در کتابخانه مجلس است. بنابراین منابع این کتابخانه هر سال افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر در این چند سال اخیر واحدهای جدید به این مجموعه اضافه شده است.
 
بنا به صلاحدید رؤسای قوه مقننه، مجلس شورای اسلامی و کتابخانه مجلس، در هر دوره، هر کدام از بخش‌های کتابخانه توسعه پیدا کرده‌اند. به طور مثال، در دوره ریاست غلامرضا فدایی عراقی، کتابخانه به یک سازمان مستقل تبدیل شد. عمده نیروهای جوان نیز در این دوره استخدام شدند.
 
در دوره ریاست حجت‌الاسلام محمدعلی احمدی ابهری، کتابخانه در حوزه‌های مختلف مانند نسخ خطی، خرید کتاب، خرید نسخ خطی، اسناد و فهرست‌نویسی اسناد توسعه پیدا کرد. آغاز به کار چاپ کتاب‌های اسنادی نیز در این دوره صورت گرفت.
 
در دوره ۴ سال و نیم ریاست رسول جعفریان، تمام ابعاد کتابخانه توسعه پیدا کرد و تبدیل به یک مرکز پژوهشی بین‌المللی شد. بر این اساس حمایت‌های مالی علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز توسعه یافت. جعفریان مدیریت توانمندی داشت و مجموعه را به جایگاه رفیعی رسانید.
 
در دوره ریاست محمد رجبی، سعی شد تا اقدامات جعفریان تداوم پیدا کند. در این دوره، مجلات علمی کتابخانه توسعه پیدا کرد. همچنین برای نخستین‌بار نشریه‌ای نیز به زبان انگلیسی منتشر شد. نخستین نشریه علمی کتابخانه نیز در این دوره انتشار یافت و کتابخانه به لحاظ فضا و مخزن توسعه پیدا کرد.
 
مشکلات مالی کتابخانه برای نخستین‌بار در زمان ریاست رجبی مطرح شد و زمزمه‌هایی بود که از بین این ۴۸ کارمند قراردادی، ۱۰ تا ۱۵ نفر تعدیل شوند؛ اما اجرای این طرح پس از طی شدن سه مرحله کارشناسی و ارزیابی منتفی شد، چرا که نظر کارشناسان بر این بود که ادامه فعالیت این طیف باعث می‌شود نیروهای جوان در کنار نیروهای باتجربه و باسابقه قرار بگیرند و امور مربوط به کتابخانه را به شایستگی پیش ببرند. از طرف دیگر، کتابخانه برای نیروهای خود هزینه کرده و در حدود ۲۰ دوره کارگاه آموزشی برای آنها برگزار کرده بود. در نتیجه در دوره ریاست محمد رجبی نه تنها تعدیل آنها صورت نگرفت بلکه قول تثبیت وضعیت استخدامی این ۱۰ یا ۱۵ نفر و مزایای بیشتر به آنها داده شد.