شناسهٔ خبر: 34891 - سرویس دیگر رسانه ها

مجیدی: ثبت جهانی آثار و منابع تاریخی کتابخانه مجلس در فهرست حافظه جهانی یونسکو دنبال می‌شود

محمدرضا مجیدی در دومین روز استقرار خود در کتابخانه مجلس می‌گوید:‌ تقویت ارتباط کتابخانه و مرکز اسناد با مراکز علمی و پژوهشی و معرفی و ثبت جهانی آثار و منابع تاریخی کتابخانه در فهرست حافظه جهانی یونسکو در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  محمدرضا مجیدی دانشیار گروه مطالعات منطقه‌ای و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که با مصوبه هیئت امنا و حکم  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی را از نهم تیر ماه ۱۳۹۴ بر عهده گرفته است؛ مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه علوم اجتماعی تولوز فرانسه در سال ۱۳۷۵ دریافت کرده است.

وی همچنین کارشناسی ارشد علوم سیاسی "DEA" از دانشگاه علوم اجتماعی تولوز فرانسه را در سال ۱۳۷۲ و کارشناسی ارشد پیوسته معارف و علوم سیاسی خود را از دانشگاه امام صادق (ع) در سال ۱۳۶۹ اخذ کرد.

 سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو؛ معاون اجتماعی و شوراهای وزیر کشور؛ قائم مقام معاونت آموزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛ مدیرعامل بنیاد اندیشه اسلامی؛ مشاور وزیر علوم در حوزه علوم انسانی و فرهنگی؛ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف؛ معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ دبیر همایش بین المللی مردم سالاری دینی؛ عضو هیات تحریریه فصل نامه‌های اندیشه انقلاب اسلامی، دانشگاه اسلامی، سیاست، مطالعات انقلاب اسلامی؛ سردبیر و عضو هیات تحریریه فصلنامه‌های علمی پژوهشی (سیاست، پژوهش‌های انقلاب اسلامی، دانشگاه اسلامی، مطالعات انقلاب اسلامی) از جمله سمت‌های مجیدی در سال‌های اخیر است.

مجیدی تألیفات بسیاری نیز در حوز‌ه‌های مختلف دارد،‌ که از آن جمله می‌توان به اسلام هراسی غربی (با همکاری محمد مهدی صادقی)، سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد (با همکاران)، دیپلماسی فرهنگی تعاملی (گزارش عملکرد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو)، امنیت انسانی در غرب آسیا، دیدگاه‌ها و نقدها (با همکاری احمد خامسان)، سیاست و حکومت در آسیای مرکزی، ده گفتار پیرامون انقلاب اسلامی و ... اشاره کرد.

متن گفت‌وگو با مجیدی به شرح ذیل است:

* تسنیم:‌ آقای مجیدی برای آشنایی بیشتر با شما بهتر است به سراغ طیف علایق شما در حوزه‌های مرتبط از جمله اسناد، نسخ خطی، ایران‌شناسی، روابط بین الملل، و ... برویم.

به عنوان یک معلم و یک دانشجو به صورت عام به کتاب و کتابخوانی و هر آنچه که به این حوزه مربوط می‌شود؛ علاقه‌مند هستم و سوابق نشان می‌دهد که در خدمت این حوزه بوده‌ام. طبیعتاً هر کسی با توجه به حوزه تخصصی خود علائق و سلائقی دارد که در جای خود محترم است، در حوزه مسئولیت یک مؤسسه یا سازمان نه باید و نه شایسته است این علائق و سلائق محور قرار گیرد و با توجه به شرح وظایف و مأموریت‌های سازمانی و سیاست‌های تعریف شده و چشم انداز آینده برنامه‌ها تعریف و عملیاتی شود. طبیعتاً‌ در هر دوره با توجه به اقتضائات و نیازها و تجارب بر بخشی تأکید بیشتری می‌شود که این امر نافی توجه به سایر بخش‌ها نیست. سوابق اجرائی و علمی داخل و خارج کشور بنده نشان می‌دهد که به همه این موارد هم توجه داشته و هم مورد علاقه‌ام است. کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی یکی از مراکز مهم فرهنگی کشور است که هم باید تقویت و هم بیشتر معرفی شود. گنجینه عظیم نسخ خطی و اسناد گران‌بها و نیز کتابخانه عام و کتابخانه‌های تخصصی آن از جمله ایران‌شناسی، انقلاب اسلامی، زنان، افغانستان  و ... و نیز موزه و سایر حوزه‌های تعریف شده ارزشمند و مهم هستند و نیازمند توجه و حمایت.

فعالیت‌های بین‌المللی اینجانب در سال‌های گذشته و به ویژه در یونسکو می‌تواند فرصتی برای معرفی هر چه بیشتر این مجموعه در عرصه بین‌الملل و تقویت تبادلات و ارتباطات با جهان باشد. علاوه بر آن با توجه به سوابق دانشگاهی و عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران تلاش خواهد شد با مراکز علمی و پژوهشی کشور بیش از پیش در ارتباط باشیم.

ثبت جهانی آثار و منابع تاریخی کتابخانه در فهرست حافظه جهانی یونسکو

* تسنیم: برای مدیریت در کتابخانه مجلس چه برنامه‌هایی دارید و توجه شما معطوف به چه طرح‌هایی خواهد بود؟

در ادوار مختلف مسئولیت کتابخانه مجلس تلاش‌های ارزنده‌ای صورت گرفته است که ما باید شاکر و سپاسگزار سروران و عزیزان و بزرگان باشیم و ادامه دهنده راه آنان و تکمیل کننده آن. لذا تلاش خواهد شد برنامه‌های مصوب و در حال انجام تکمیل و محقق و در صورت نیاز اصلاحات لازم کارشناسانه اعمال شود. تقویت ارتباط کتابخانه و مرکز اسناد با مراکز علمی و پژوهشی و کتابخانه‌های معتبر در داخل و خارج از کشور، تقویت ارتباطات ملی و بین المللی موزه، معرفی ظرفیت‌های این مرکز فرهنگی معتبر به دانشجویان و دانش‌پژوهان و پژوهشگران، معرفی و ثبت جهانی آثار و منابع تاریخی کتابخانه در فهرست حافظه جهانی یونسکو و ...

راه‌اندازی کتابخانه تخصصی حقوق و قانونگذاری و تبدیل آن به یک مرجع علمی معتبر

البته در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته که با حضور فعال در کمیته ملی حافظه جهانی باید تقویت شود. با توجه به جایگاه این کتابخانه، راه‌اندازی کتابخانه تخصصی حقوق و قانونگذاری و تبدیل آن به یک مرجع علمی معتبر، تکمیل فهرست‌نویسی‌ها و دیجیتال کردن منابع و اسناد و به ویژه تقویت فهرست نویسی منابع غیر فارسی، هدفمند کردن پژوهش‌ها بر پایه سیاست‌های تعریف شده، ساماندهی نشریات و انتشارات و به روزرسانی شیوه‌های اطلاع‌رسانی، تقویت آموزش همکاران برای ارتقای عملکرد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد، برنامه‌ریزی برای استمرار هدفمند خرید منابع جدید به ویژه آثار خطی و اسناد تاریخی، بررسی راه‌اندازی مرکز آرشیو سمعی و بصری و تلاش برای ثبت جهانی برخی آثار تاریخی مهم، ارتباط بیشتر با استان‌ها و بررسی ایجاد برخی شعب استانی در مورد آثار خطی و منابع تاریخی که استان‌های علاقه‌مند به حفظ آنها در استان خود می‌باشند.

* تسنیم:‌ یکی از نظرات آقای لاریجانی در معارفه جنابعالی تدوین مجموعه کتاب‌های تاریخ مجلس ایران بود، در این زمینه چه دیدگاهی دارید؟

پیشنهاد ریاست محترم مجلس و ریاست هیئت امنای کتابخانه از انتظارات به حق از این مجموعه علمی و فرهنگی است که باید با هم‌اندیشی با صاحب نظران در اسرع وقت به جمع بندی برسیم و ان‌شاءالله در سال‌های آینده که صد و دهمین سال تأسیس نهاد قانون‌گذاری در کشورمان است شروع شود.

 * رئیس مجلس اعتقاد داشت مدیریت جدید کتابخانه مجلس باید به جنبه‌های حقوقی و تقنینی کار در کتابخانه مجلس توجه نماید؛ برای این حوزه چه برنامه‌ای دارید؟

این پیشنهاد جناب ایشان که حقیر هم در جلسه هیأت امنا و در برنامه ارائه شده مطرح کردم، نیز اهمیت فراوان دارد و باز از انتظاراتی است که مراکز علمی کشور از کتابخانه مجلس دارند و امیدوارم با همت و تلاش همکاران و یاری مراکز علمی و پژوهشی بتوانیم یک کتابخانه تخصصی شایسته نام کتابخانه مجلس به عنوان یک مرجع علمی معتبر ایجاد کنیم.

* فلسفه وجودی کتابخانه مجلس سرویس و خدمات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. در این خصوص چه فعالیت‌هایی باید صورت گیرد تا نمایندگان با خدمات کتابخانه مجلس بیشتر آشنا شده و بیشتر به کتابخانه مراجعه نمایند؟

در این زمینه هم با توجه به فلسفه وجودی کتابخانه باید تلاش بیشتری کنیم که ارتباط نمایندگان محترم با کتابخانه بیشتر شود و ما هم بتوانیم خدمات شایسته و لازم را به آنان و پشتیبانی از وظایف آن به ویژه تقنین انجام دهیم. خوشبختانه در همین مدت کوتاه، با معاونت تقنین ارتباط برقرار شده و ان‌شاءالله با سایر بخش‌ها هم ارتباط منسجم‌تری برقرار خواهد شد. البته دوستان ما قبلاً هم تلاش‌هایی انجام داده‌اند که باید تقویت شود.