شناسهٔ خبر: 34918 - سرویس دیگر رسانه ها

ضرورت تدوین یک ردیف جدید کاربردی مدت هاست که احساس می شود

نوازنده تار،آهنگساز و مولف کتاب های موسیقیایی با تاکید بر نیاز جامعه موسیقی به تدوین یک ردیف جامع که هم کاربرد آموزشی و اجرایی داشته باشد، گفت: ضرورت تدوین یک ردیف جدید کاربردی مدت هاست که احساس می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کیوان ساکت، اهنگساز و نوازنده تار درباره نگارش کتاب تازه اش «ردیف های کاربردی موسیقی ایرانی» گفت:  کتاب ردیف های کاربردی موسیقی یکی از مهم ترین فعالیت های کاری من در عرصه تالیف آثار موسیقایی است.

این آهنگساز اظهار داشت: ردیف های قدما در عین حال که گنجینه و میراث معنوی ماست اما به دلیل اینکه ساختار جامعه و روابط اجتماعی فرهنگی و اقتصادی جامعه کلا دستخوش تغییر شده است، مناسبات فرهنگی جامعه نیاز به این تغییر و تحولات نیز دارد و این تغییر و تحولات در طول تاریخ بارها و بارها رخ داده است کمی نیاز بیان جدید هنری بود که استاد وزیری و در پی آن اساتید شهناز، کسایی، عبادی و ... به عنوان نوآوران در هنر نوازندگی در زمان خود ظهور کردند، اکنون نیز با توجه به نکاتی که برشمردیم ضرورت تدوین یک ردیف جدید کاربردی مدت هاست که احساس می شود.

وی خاطر نشان کرد: همان طور که گفتم ردیف های قدما به دلایل ذکر شده در بالا کاربرد اجرایی ندارند، فقط کاربرد آموزشی دارند از این جهت تدوین یک ردیف جامع که در عین حال که کاربرد آموزش دارد دارای کاربردی اجرایی باشد احساس می شد از این رو دست به نگارش ردیف کاربردی زدم. از سوی دیگر به دلیل بالا بودن حجم گوشه های ردیف که زمان آشنایی طولانی برای فرا گرفتن آن لازم بود با نوشتن کتابی به عنوان «گزیده ردیف کاربردی» به حداقل ممکن خواهد رسید و این گزیده علاقه مندان به فراگیری موسیقی ایرانی با حداقل زمان با جان مایه های اصلی ردیف آشنا خواهند شد.