شناسهٔ خبر: 35055 - سرویس دیگر رسانه ها

«روباه های کوچک»هلمن لیلین با ترجمه آزاده شاهمیری

کتاب «روباه های کوچک» نوشته «هلمن لیلین» با ترجمه آزاده شاهمیری توسط نشرقطره به تازگی راهی بازار کتاب شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ اگر ترجمه‏ هاى موجود دركتاب‌خانه‏ ها، تنها راهِ مواجهه‌ي ما با نمايش‌نامه ‏هاىِ خارجى باشد، در اين صورت درك و دريافت‌مان از تاريخِ ادبياتِ نمايشى ناكامل و مجازى خواهد بود، كه اين تاريخ چيست مگر سير متونى نمايشى كه هريك به دوره‏اى تعلق دارند و به جغرافيايى در ايران بسيارند نمايش‌نامه ‏هايي كه ترجمه شده ‏اند، در حالى كه نه مهم بوده ‏اند و نه درميانِ آثارِ نويسنده ‏شان جايگاه  داشته ‏اند.

 بسيارند نمايش‌نامه‏ هايى كه چنان در سير ترجمه تحريف شده ‏اند و تغييرِ شكل يافته‏ اند كه استناد به آن‏ها تنها ما را به تاريخى جعلى از ادبيات نمايشى مى‏رساند.

نمايش‌نامه‏ هاى جريان‌ساز كه از سير ترجمه ‏هاىِ متون نمايشى جامانده ‏اند. آثارى كه به هر دليلى، از جمله دشوارى متن، فقدانِ متـرجم بـراى بـرخـى زبـان‏ها و... ، ترجمه نشده ‏اند و عدمِ ترجمه‏ شان بيش از همه دانشجويانِ تئاتر را با معضلى جدى روبه‌رو كرده است. سال هزار و نهصد و پنجاه مرزِ تاريخِ نگارشِ آثارى قرار گرفته كه در اين مجموعه جاى ‏گرفته‌اند؛ و ديگر آن‌كه اهميتِ نمايش‌نامه را در تاريخِ ادبياتِ نمايشىِ جهان دلايل ديگر را هم در بگيرد ، مقاله‌ي تفصيلىِ پايانِ هر نمايش‌نامه در واقع توضيحِ اهميت هر اثر خواهد بود. به بازىِ جامانده‏ها خوش آمديد.

لیلیان فلورنس هلمن در ۲۰ ژوئن ۱۹۰۵ در نیواورلئان به دنیا آمد. پنج سالش که بود همراه خانواده‌اش به نیویورک رفت. او بین سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۴ در دانشگاه نیویورک و در سال ۱۹۲۴ در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد اما تحصیلاتش را به پایان نرساند.

هلمن پیش از این‌که نمایش‌نامه بنویسد ژانرهای ادبی دیگری را تجربه کرده بود. او داستان کوتاه و شعر می‌نوشت. در سال ۱۹۲۸ یا ۱۹۲۹ بود که دو تا از داستان‌هایش در مجلهٔ پاریس کامت که آرتور کوبر در آن کار می‌کرد، چاپ شد. لیلیان و آرتور با هم ازدواج کردند و در پاریس زندگی می‌کردند. این داستان‌ها داستان‌های زنانه‌ای بودند.

هلمن پیش از نوشتن نمایش‌نامه «زمان کودکان» با لوئیز کرانبنرگر نمایش‌نامه‌ای نوشت به نام «ملکهٔ بزرگوار» که دربارهٔ خانواده‌ای سلطنتی بود که می‌خواستند بورژوا باشند. آن‌ها از طبقهٔ متوسط گریزان بودند. داشیل همت می‌گفت نمایش خوبی نبود. او از تئاتر خوشش نمی‌آمد و همیشه از لیلیان می‌خواست که رمان بنویسد.

در بین نمایش‌نامه‌نویسان بزرگ آمریکایی لیلیان هلمن جایگاه ویژه‌ای دارد. اولین نمایش‌نامهٔ او «روباه‌های کوچک» نام داشت. هلمن در کل هفت نمایش‌نامهٔ اوریژینال و هفت نمایش‌نامهٔ اقتباسی نوشت.

هلمن علاوه‌بر نمایش‌نامه، فیلم‌نامه‌های بسیاری هم نوشت که از آن جمله می‌توان به ستارهٔ شمالی و روباه‌های کوچک اشاره کرد.

هلمن در طول دوران فعالیت هنری‌اش جوایز بسیاری دریافت کرد که جایزهٔ انجمن منتقدین نمایش نیویورک یکی از آن‌هاست. او دو بار هم به خاطر نوشتن فیلم‌نامه‌های روباه‌های کوچک و ستارهٔ شمالی کاندیدای دریافت جایزهٔ اسکار شد.

لیلیان هلمن ۳۰ ژوئن سال ۱۹۸۴ درگذشت.

 انتشارات قطره اثر حاضر را در ۱۵۸ صفحه و با قیمت ۸۵۰۰ تومان راهی بازار نشر کرده است.