شناسهٔ خبر: 35157 - سرویس دیگر رسانه ها

«تهران» به روایت گاردین/ اینجا شهر گنجینه‌های فراموش شده است

روزنامه گاردین در گزارشی به توصیف شهر تهران پرداخت و نوشت: خانه‌ها و مکان‌های قدیمی تهران در سایه برج‌سازی‌ها و عمارت‌های بلند به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به نقل از گاردین خبرنگار این روزنامه در تازه‌ترین گزارش‌ خود درباره تهران از این شهر به عنوان شهر گنجینه‌های فراموش شده یاد می‌کند و بر این باور است خانه‌ها و مکان‌های قدیمی تهران در سایه برج‌سازی‌ها و عمارت‌های بلند به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

در این گزارش تهران به عنوان شهر چنارهای بلند و قدیمی و نهرهای روان توصیف شده است. در بخشی از این گزارش آمده است: یکی از شباهت‌های تهران قدیم با تهران امروز چنارهای خیابان ولیعصر و نهری است که در این خیابان روان است. نهری که شمال تهران را به همراه  خیابان ولیعصر(ع) به جنوب این شهر متصل می‌کند و اگر همپای این نهر از جنوب به شمال شهر حرکت کنید می‌توانید سابقه تهران قدیم را بر در و دیوار شهر ببینید و همچنان از تماشای آثار تاریخی و دیدنی آن در جنوب شهر لذت ببرید.

تهران بافت قدیمی

خبرنگار گاردین در بخشی دیگر از این گزارش با اشاره به منزل انیس‌آلدوله تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و مولوی می‌گوید: خانه انیس‌الدوله که از جمله زنان محبوب ناصر‌الدین شاه قاجار بود همچنان در تهران پابرجاست و زیبایی‌های خاص خودش را دارد. این خانه در سال ۲۰۰۲ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد اما هنوز آن طور که باید و شاید در طی دهه گذشته به آن رسیدگی نشده و هنوز به عنوان مرکزی برای اتحادیه توزیع و پخش گوشت قرمز کاربری دارد.

معماری امروز تهران زیبایی گذشته را ندارد

نویسنده با اشاره به این مطلب که معماری این روزهای تهران دیگر زیبایی معماری گذشته را ندارد می‌نویسد: این روزها وقتی از شمال تهران به جنوب حرکت می‌کنی کمتر خانه‌های قدیمی با پنجره‌ها و درهای چوبی و دیوارهای پوشیده از حکاکی و کنده‌کاری‌های زیبا را مشاهده می‌کنیم. این خانه‌ها این روزها باب میل افرادی است که برای ساختن برج‌ها و آسمانخراش‌ها بی‌قرارند و همین دلیل عاملی است که روز به روز از تعداد این ساختمان‌ها در تهران کمتر می‌شود.

در بخش پایانی این گزارش گذری به محله ده ونک تهران و خانه باغی‌های آن منطقه نیز شده است. در این بخش با اشاره به خانه باغی‌ها و درختان سرافراشته این منطقه در دهه ۳۰ به خانه‌های قدیمی این منطقه اشاره شده که هنوز چندتایی از آنها در این محله وجود دارد اما متاسفانه این منطقه نیز با توجه به تغییرکاربری‌ها به منطقه‌ای تبدیل شده که به مرور برج‌ها و ساختمان‌های بلند جای این خانه را اشغال می‌کنند.