شناسهٔ خبر: 35291 - سرویس دیگر رسانه ها

برای افزایش رشد علمی نیازمند تولید پایان نامه های با کیفیت هستیم

رئیس دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه نیازمند تعیین معیار های بومی و داخلی برای سنجش رشد علمی هستیم، گفت: برای افزایش رشد علمی نیازمند تولید مقالات و پایان نامه هایی با کیفیت بالا هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی خاکی صدیق با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع اساتید و اعضای هیات علمی در خصوص کاهش رشد علمی، گفت: درخصوص تولید علم باید به این نکته توجه کرد که با چه معیارهایی کاهش یا افزایش رشد علمی را اندازه گیری می کنیم در حال حاضر واحدهای اندازه گیری رشد علمی سیستم های اندازه گیری بین المللی مانند اسکوپوس است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه خواجه نصیر بر روی تعداد و کیفیت مقالات علمی کار می کنیم، افزود: زمانی که صحبت از بالابردن کیفیت و رشد علمی می شود این امکان وجود دارد که در کمیت دچار یک تنزل شویم، لذا هدف ما این است که از نظر کمی رشدی را در مقالات و کیفیت آنها داشته باشیم، توصیه رهبری هم این است که کمیت بدون کیفیت به درد سیستم آموزش عالی و دانشگاه ها و در سطح وسیع به درد کشور نمی خورد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: در حال حاضر مجبور هستیم سطح علمی خود را با شاخص های بین المللی مانند میزان ارجاع به مقالات و تعداد استنادها بسنجیم، البته هیچکدام از این شاخص ها جامع و کامل نیستند، اما مجبوریم از آنها استفاده کنیم، چراکه در داخل چیزی به نام شاخص های علم سنجی بومی نداریم و باید برای داشتن چنین شاخص هایی کار تخصصی بر روی معیارهای سنجش علم انجام شود.

خاکی صدیق گفت: کاهش کمی و کیفی رشد علمی نتیجه سیاست هایی است که در چند سال گذشته اجرا شده و ثمره سیاست های فعلی هم چند سال بعد دیده می شود، چراکه فرایند تولید مقاله عملی ۲ تا ۳ سال زمان می برد، لذا برای افزایش رشد علمی نیازمند تولید مقالات و پایان نامه هایی با کیفیت بالا هستیم.