شناسهٔ خبر: 35319 - سرویس دیگر رسانه ها

ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی بخش هنر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

برپایی دبیرخانه دائمی بخش هنری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از واجباتی است که به منظور حفظ حافظه تاریخی و تجربه ها باید محقق شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی برای نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: برپایی دبیرخانه ها برای فعالیتهایی که قرار است استمرار داشته باشد جزو واجبات است چرا که اگر با پایان یک نمایشگاه، پرونده مجموعه کارهایی که امسال انجام شده بسته شود و سال آینده تنها چند روز مانده به آغاز دوباره آن، فعالیتها نیز آغاز شود بسیاری از تجربه های ارزشمند سالی که گذشته از دست می رود.»

مرادخانی افزود: آغاز دوباره کار در هر سال باعث می شود جزئیاتی که در سالهای گذشته تجربه شده  است، گم شود. همچنین معرفتی که نسبت به کار حاصل شده است دچار فراموشی شود. بدون داشتن دبیرخانه دائمی در واقع کار، هر سال برای نخستین بار آغاز می شود و نمی توان شرایط را دوباره به شکلی که اکنون در آن حضور داریم بازسازی کرد.

وی تأکید کرد: بنابراین دبیرخانه ها می توانند حافظه تاریخی ما و دانشی را که نسبت به موضوع به دست آورده ایم حفظ کنند. همچنین باعث می شوند نیروهای انسانی کارآمدی را که در تجربه های پیشین به دست آورده ایم از دست ندهیم.

این مقام مسئول در ادامه از نقش ایران به عنوان یک کشور اسلامی در منطقه سخن گفت و افزود: اکنون با توجه به ضرورتی که حفظ نقش ایران به عنوان یک کشور اسلامی در منطقه دارد و وظایفی که نسبت به مباحث مربوط به حوزه های دینی بر عهده داریم فعالیتهایی چون برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن باید استمرار داشته باشد تا بتوانیم از توانمندیهایمان نه تنها در فضاهای نمایشگاهی داخلی، بلکه در عرصه های بین المللی نیز استفاده کنیم.

وی درباره نوع همکاری معاونت هنری و معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیتهایی چون نمایشگاه قرآن کریم گفت: ما  تلاش می کنیم نمایشگاه قرآن به لحاظ کیفی، فنی، هنری از  رویکرد کاری درست برخودارباشد. به همین علت با معاونت قرآن و عترت که نقش مهمی در برپایی نمایشگاه قرآن دارد همکاری می کنیم.

مرادخانی به بیان نمونه هایی از فعالیتهای هنری در نمایشگاه قرآن پرداخت و گفت: در اینجا شاهد اجرای برنامه های متنوع نمایشگاهی بودیم. به عنوان نمونه فعالیتهای مناسبی در عرصه هنرهای تجسمی صورت گرفت. چنان که آثار ارزشمندی در شاخه های مختلف از بافته های فرش گرفته تا نقاشی، طراحی، عکاسی، مجسمه سازی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اینها بخشی از مجموعه کارهایی است که در معاونت هنری  مورد توجه قرار گرفت و این معاونت می کوشد در اجرای برنامه های مختلف به معاونت قرآنی کمک کند تا دوستداران بتوانند از رویکردی مطلوب نسبت به مقوله هنر به ویژه هنر قرآنی در فضای این نمایشگاه برخوردار شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه قرآن به لحاظ هنری چه اثربخشی در زندگی مردم جامعه می تواند داشته باشد گفت: یکی از کارهایی که سازمان زیباسازی شهرداری انجام می دهد این است که کارهای هنری مختلفی را در جاهای متفاوتی از شهر استفاده می کند. امیدوارم همین کار در حوزه هنرهای تجسمی و قرآنی نیز انجام شود و نمونه های آن را در شهر خودمان ببینم.

مرادخانی تصریح کرد: تمامی کسانی که در بخش هنری نمایشگاه قرآن فعالیت  می کردند به نوعی در مجموعه فعالیت معاونت هنری وزارت ارشاد تعریف می شوند. فضایی که ایجاد شده بود،  این نوید را به ما می دهد که در حوزه زیرساخت های نیروی انسانی، اتفاقات خوبی در حال شکل گیری است. باید به این نکته توجه کنیم که در همین زیرساخت های انسانی گرایش به هویت قرآنی بسیار مهم است. نمونه این گرایش را می توان در جمع دانشجویانی دید که با حضور در نمایشگاه قرآن به انجام کارهای هنری – قرآنی پرداختند. امیدواریم این توانمندی ها را از شرایط کارگاهی خارج کرده و به شرایط میدانی برسانیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزیابی اش از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن را چنین توضیح داد: در دیدارم از نمایشگاه قرآن، نکته نخستی که نظرم را جلب کرد، استقبال مردم از نمایشگاه بود و این که با چه شوقی در این مکان حضور یافته اند. نکته دومی که اهمیت دارد این است که در این دوره از نمایشگاه قرآن، برگزارکنندگان مراتبی را ترتیب داده اند که مردم به راحتی بتوانند از غرفه ها دیدن کنند.

مرادخانی حضور هنرمندان در نمایشگاه قرآن را نکته ای مهم دانست و افزود: هنرمندان در این نمایشگاه حضور دارند و بررسی کارهایی که ارایه کرده اند نشان می دهد که به لحاظ کارهای هنری به دستور کارهای نمایشگاهی مان نزدیک می شویم. چون پیش از این هنگام برگزاری نمایشگاه قرآن، بعضا آثاری از سوی هنرمندان در نمایشگاه عرضه می شد که ارتباط موضوعی با نمایشگاه نداشت. اما اکنون کارهایی که به نمایش گذاشته شده به آنچه که مورد نظر مجموعه نمایشگاهی و موضوعیت آن است نزدیک شده است. این نیز نکته نیز حائز اهمیت مهمی است.