شناسهٔ خبر: 35721 - سرویس دیگر رسانه ها

«نشانه‌ــ‌معناشناسی ادبیات» حمیدرضا شعیری منتشر می‌شود

«نشانه‌ــ‌معناشناسی ادبیات: الگوی مطالعه نظام‌های گفتمانی ادبی» تازه‌ترین کتاب حمیدرضا شعیری، عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، است که به زودی از سوی انتشارات دانشگاه تربیت‌مدرس روانه کتابفروشی‌ها می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حمیدرضا شعیری گفت: جدیدترین کتاب من «نشانه‌ــ‌معناشناسی ادبیات: الگوی مطالعه نظام‌های گفتمانی ادبی» نام دارد که به زودی از سوی انتشارات دانشگاه تربیت مدرس در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: این کتاب در واقع تکمیل کننده دو کتاب قبلی من یعنی «تجزیه و تحلیل نشانه‌ــ‌معناشناختی گفتمان» و «ققنوس؛ راهی به نشانه‌ــ‌معناشناسی سیال» است و در آن چهار نظام گفتمانی ادبی با عنوان‌های «نظام گفتمانی کنشی»، «نظام گفتمانی شَوِشی»، «نظام گفتمانی تنشی» و «نظام گفتمانی بُوشی» معرفی می‌شود.

نویسنده کتاب «نشانه‌‌ــ‌معناشناسی دیداری» اضافه کرد: بحث دیگر کتاب کاربرد این چهار نظام گفتمانی در تحلیل گفتمان‌های ادبی است. همچنین لازم است اشاره کنم که مانند کتاب‌های قبلی من در این کتاب نیز برای نشان دادن کاربرد عملی مباحث از مصادیق ادبی ایرانی اعم از داستان‌کوتاه، رمان و... استفاده شده است.

شعیری افزود: انتشارات سمت کتاب «تجزیه و تحلیل نشانه‌ــ‌معناشناختی گفتمان» را تجدید چاپ کرده است. همچنین چاپ نخست ترجمه من از کتاب «نقصان معنا» اثر آلژیرداس ژولین گرمس نیز به پایان رسیده و اکنون در کتابفروشی‌ها موجود نیست. امیدوارم چاپ جدید این اثر نیز به زودی منتشر شود.

حمیدرضا شعیری فارغ‌التحصیل مقطع دکترای رشته نشانه‌ــ‌معناشناسی از دانشگاه لیموژ فرانسه است. او هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس با رتبه دانشیار به تدریس اشتغال دارد.

«تجزیه و تحلیل نشانه‌ــ‌معناشناختی گفتمان»، «مبانی معناشناسی نوین»، «نشانه‌ــ‌معناشناسی دیداری» و «ققنوس؛ راهی به نشانه‌ــ‌معناشناسی سیال» مشترک با ترانه وفایی، نام آثار تالیفی منتشر شده، شعیری هستند.
 
این نشانه‌ــ‌معناشناس و منتقد و مفسر هنری ترجمه‌ کتاب‌های «نقصان معنا» اثر آلژیرداس ژولین گرمس و «سماع زندگان» اثر ژان پیر پاستوری را نیز در کارنامه علمی خود دارد.

همچنین کتاب‌های «مجموعه مقالات دومین هم‌اندیشی نشانه‌شناسی هنر» ‌و «نامه نقد؛ مجموعه مقالات دومین همایش ملی نقد ادبی با رویکرد نشانه شناسی ادبیات» با اهتمام و کوشش شعیری منتشر شده است.