شناسهٔ خبر: 35875 - سرویس دیگر رسانه ها

در مقابل بتمن و اسپایدرمن دستمان خالی است

حجت الاسلام دکتر ابوالفضلی معتقد است، عروسک باید برگرفته از شخصیتی از فیلم و انیمیشن باشد که دارای ویژگی‌ های منحصر به فرد و نماد کامل یک انسان باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ حجت الاسلام دکتر علیرضا ابوالفضلی، مدیر موسسه فرهنگی و دانشگاه دارالحکمه کانادا در ایران در پاسخ به این سوال که عروسک باید چه ویژگی هایی داشته باشد و چه تاثیری بگذارد، گفت: عروسک فی نفسه کارایی ندارد و حتما باید نماد و نشانه محتوایی قبل از آن باشد. به عبارت دیگر باید یک شخصیت در فیلم و یا انیمیشن مطرح باشد و سپس از روی آن شخصیت، عروسک ساخته شود. اگر عروسکی با این پیش زمینه معرفی شود اندازه سایز و ابعاد آن مهم نیست.

حجت الاسلام دکتر ابوالفضلی با اشاره به اهمیت جنس عروسک بیان کرد: عروسک هایی که ساخته غرب است و نماد بتمن و اسپایدرمن است از لاستیک نرم و منعطف درست شده است. این عروسک ها بسیار مقاومند و تا سوخته نشوند، باقی می مانند. قالب این عروسک ها تکان نمی خورد و رنگ آنها بر اثر شستن از بین نمی رود. در غرب عروسک هایی خلق می کنند که سال ها وجود داشته باشد. ما هم باید بر این اساس حرکت کنیم و کیفیت را مد نظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه عروسک باید معرف فرهنگ آن جامعه باشد، عنوان کرد: عروسک باید بیانگر فرهنگ آن برنامه ریز و طراح باشد. ساخت عروسک باید هدفمند باشد. عروسک ساخته شود که چه کند و چه را به عرصه ظهور بگذارد؟

به گفته مدیر موسسه فرهنگی و دانشگاه دارالحکمه کانادا در ایران، عروسک باید چهره لطیف و نجیب داشته باشد و خشن نباشد زیرا برخی از عروسک ها چهره خشن دارند و ایجاد ارعاب می کنند.

حجت الاسلام دکتر ابوالفضلی تصریح کرد: عروسکی که در کشور ساخته می شود باید تصاویری از یک شخصیت ایرانی ارایه دهد و شبیه انسان کامل باشد. اگر اشتباه می کند به خاطر اعتمادی است که می کند نه از خرفتی و سادگی.

به گفته این پژوهشگر، عروسک ساخت داخل باید از نظر پوشش مناسب باشد زیرا ایران قبل از ورود اسلام محب و دارای پوشش متعالی بود.

حجت الاسلام دکتر ابوالفضلی برخورداری از بوی خوش را از دیگر ویژگی های لازم برای عروسک دانست و افزود: بوی خوش باعث می شود که عروسک در اذهان عمومی جالب تلقی شود. عروسک باید یکی از عطرهای طبیعی مثل رز و یا یاس را داشته باشد که هر وقت آن بوی را حس می کنیم یاد آن عروسک بیفتیم. این مسئله باعث می شود که آن عروسک فراموش نشود.

مدیر موسسه فرهنگی و دانشگاه دارالحکمه کانادا در ایران خاطرنشان کرد: فرم، اندام، لباس و صورت عروسک نباید مختص یک گروه یا قوم باشد. عروسک باید بر اساس الگو فرد زیبا با پوشش منحصر به فرد باشد که تبلیغ و یا توهین آیین و سنتی نباشد.

این پژوهشگر با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد عروسک بیان کرد: عروسک باید از شخصیتی از انیمیشن و یا فیلم ساخته شود که دارای ویژگی های خاص باشد. فکر کند، صدای مهربان داشته باشد، زیبا و قدرتمند و اهل تکریم و تواضع باشد، با زور مقابله کند، جوان و قدبلند و خوشرو باشد، چاق نباشد، بین مردم باشد، فکور باشد، ثروت مالی نداشته باشد اما بی نیاز باشد و از قشر متوسط مردم باشد، مردم او را دوست داشته باشند، حداقل به زبان فارسی، انگلیسی و عربی مسلط باشد و قابلیت دفاعی داشته باشد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری سال قبل در فرمایشات خود با شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کردند که ما هیچ شخصیت مطرحی نداریم. غربیان سوپرمن، اسپایدرمن و بتمن دارند.ما هم باید عروسکی داشته باشیم که نماد شخصیتی باشد که قوی و عدالت خواه باشد، اقتدار داشته باشد و ظلم را برنمی تابد.

حجت الاسلام دکتر ابوالفضلی اظهار داشت: من ۶ سال آمریکا بودم. از من سوال شد که آیا شما در ایران شخصیتی دارید که مثل سوپرمن ما دارای قدرت باشد، من فکر کردم و گفتم: امام زمان (عج). پرسیدند: او کجاست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ متاسفانه ما هیچ تعریف مشخصی از یک شخصیت مطرح نداریم و این ضعف ما و نشانه تنبلی و بی درایتی برنامه ریزان و مسئولان است. توجیه مدیران هم کمبود بودجه و حمایت نشدن است.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت ۳۰ و اندی شخصیتی در قالب انیمیشن و عروسک نداریم که به آن بنازیم، گفت: این مسئله عمدتا به خاطر حوزه فرهنگی هاست که آن هم به حوزه های علمیه برمی گردد. ما باید در زیمنه فرهنگی بیش از پیش فعال باشیم و کار کنیم.