شناسهٔ خبر: 35973 - سرویس دیگر رسانه ها

از قصه‌های هزار و یکشب ارکستر سمفونیک تا حضور یک نوازنده بین‌المللی در ایران / 5 خبر از بنیاد رودکی/

قصه‌های هزار و یک شب ارکستر سمفونیک تهران، حضور یک نوازنده بین‌المللی ویلن سل، کنسرت ارکستر نیلپر، آغاز بلیت‌فروشی موسیقی نمایش ˝سینماهای من˝، کنسرت گروه آوازی تهران و... از جمله اخبار دریافتی از بنیاد رودکی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی؛ کنسرت ارکستر سمفونیک تهران با همراهی الکساندر رودین، موسیقی - نمایش "ُسینماهای من"، کنسرت گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو و کنسرت مشترک سفارت آلمان و ارکستر نیلپر در تالار وحدت برگزار خواهند شد.

روایت قصه‌های هزار و یک شب توسط ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران با شهرزاد "نیکلای ریمسکی کرساکف" به تالار وحدت می‌آید.؛ ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری و رهبری "علی رهبری" این هفته با "الکساندر رودین" سولیست ویلن سل روسی به تالار وحدت آمده و رپرتوار خود را اجرا می‌کند.

در این هفته ارکستر سمفونیک تهران به رهبری "علی رهبری" قطعاتی از "آنتوان دورژاک" و "نیکلای ریمسکی کرساکف" را اجرا خواهد کرد.

در بخش اول کنسرتو برای ویلن سل در سی مینور، اپوس ۱۰۴ ساخته "آنتونین دورژاک" آهنگساز بزرگ کشور چک و متعلق به دوره رمانتیک را اجرا خواهد. این کنسرتو از مشهورترین کنسرتوهای عصر رمانتیک به شمار می‌رود که نگارش آن در سال ۱۸۹۵ به اتمام رسید.

در بخش دوم ارکستر سمفونیک تهران قرار است سوییت سمفونیک شهرزاد ساخته "نیکلای ریمسکی کرساکف" آهنگساز اهل روسیه را اجرا کند. کرساکف، شهرزاد را در سال ۱۸۸۸ میلادی و بر پایه داستان های هزار و یک شب نوشته شده است.

هر قطعه از این اثر داستان جداگانه‌ای را روایت می‌کند. قطعه اول دریا و کشتی سندباد، قطعه دوم داستان شاهزاده قلندر، قسمت سوم در توصیف عشق شاهزاده و شاهدخت جوان و قسمت چهارم جشن و سرور در جشنواره بغداد را با آهنگ پرشوری توصیف می کند. نوای زیبای ویلن در این اثر، گویای قصه گویی شهرزاد است.

گفتنی است ارکستر سمفونیک تهران در روزهای ۱۴ و ۱۵ مرداد ماه در تالار وحدت به همراه "الکساندر رودین" و رهبری "علی رهبری" روی صحنه می‌رود.

"الکساندر رودین" به ایران آمد

"الکساندر رودین" نوزانده بین‌المللی ویلن سل امروز به ایران آمد و پس از یک استراحت کوتاه، تمرین خود را راس ساعت ۱۹ به همراه "بهنام ابوالقاسم" در تالار رودکی آغاز خواهد کرد.

این نوازنده در این هفته چهار شب روی استیج تالار رودکی و تالار وحدت می‌رود. وی در دو شب اول تالار رودکی، رسیتال ویلن سل خود را به همراه "بهنام ابوالقاسم" اجرا خواهد کرد و در دوشب پایانی به همراه ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری و رهبری "علی رهبری" به عنوان سولیست ویلن سل حضور خواهد داشت.

وی امروز بعد از ظهر اولین جلسه تمرین خود را ساعت ۱۹ به همراه "بهنام ابوالقاسم" آغاز خواهد کرد.

رودین در دو شب اول قصد دارد قطعاتی چون سوئیت برای ویلن سل (سولو)، پارتیتا برای پیانو (سولو پیانو) از ساخته‌های باخ، چاییک ملودی، پتزو واپریچیوسو، روندو کاپریچیوسو ساخته "سن سان" و واریاسیون داویدوف در تم روسی را اجرا کند.

"الکساندر رودین" مدرک موسیقی خود را از دانشگاه موسیقی جنسینز مسکو به سال ۱۹۸۹ دریافت کرده است. وی تحصیلات عالی خود را در کنسرواتوار مسکو دنبال کرده و در سال ۱۹۸۹ از آن فارغ التحصیل شده است.

از رودین تا به امروز بیش از ۳۰ لوح فشرده منتشر شده است و در حال حاضر مدیر هنری و رهبر ارکستر ویوا موسیقی و ارکستر مجلسی است.

گفتنی است "الکساندر رودین" نوازنده مطرح و بین المللی ویلن سل در روزهای ۱۲ و ۱۳ مرداد ماه در تالار رودکی رسیتال ویلن سل خود را اجرا خواهد کرد.

موسیقی نمایش " سینماهای من " به کارگردانی محمد رحمانیان

موسیقی نمایش " سینماهای من " به کارگردانی محمد رحمانیان که خردادماه سال جاری به مدت ۲۰ شب و با استقبال پانزده هزار نفری مخاطبان در پردیس سینمایی چهارسو روی صحنه رفته بود ، ۱۸ مردادماه به صورت تک سانس در تالار وحدت اجرا می‌شود و بلیت این نمایش از هم اکنون در سایت ایران کنسرت در دسترس مخاطبان قرار گرفت .

داستان " سینماهای من " شامل ۴ اپیزود می‌شود که در آن ۴ سینمای قدیمی ایران مرور خواهد شد. سینما کاپری که در میدان ۲۴ اسفند سابق و میدان انقلاب کنونی واقع شده بود و دو بار در آبان ۵۷ دچار آتش سوزی شد و بعد از بازسازی با عنوان سینما بهمن به کار خود ادامه داد، سینما شهر فرنگ، سینما رادیو سیتی که سال ۳۷ افتتاح شد و آن هم در ایام انقلاب به آتش کشیده شد و سینما متروپل که در اطراف لاله‌زار ساخته شده، از جمله سینماهایی هستند که در این نمایش به آنها پرداخته می‌شود.

علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، محمد حاتمی، حبیب رضایی، افشین هاشمی، هومن برق نورد، اشكان خطیبی، معصومه رحمانی، احسان كرمی ، علی تاجمیر ، هانا كامكار ، الهه حسینی ، سها سناجو ، پرستو رحمانیان و فرشته حسینی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند و سامان احتشامی به عنوان نوازنده پیانو و هانا كامكار، مهسا اقبالی، اشكان خطیبی و فرشته حسینی بعنوان خواننده در این اثر حضور دارند.

موسیقی نمایش "سینماهای من" ۱۸ مردادماه ، ساعت ۱۹:۳۰ برای یک اجرا در تالار وحدت روی صحنه می‌رود و علاقمندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه نمایند.

کنسرت گروه آوازی تهران با رهبر مهمان نروژی

کنسرت گروه آوازی تهران به رهبری "میلاد عمرانلو" و همچنین رهبر میهمان "پروفسور توماس کاپلین" از نروژ طی دو شب در تالار وحدت برگزار می شود.

گروه آوازی تهران در این کنسرت به اجرای قطعات جدیدی از موسیقی کرال در سبک‌های جز، پاپ و لاتین می‌پردازد و قطعاتی از یوهان سباستین باخ، آستور پیاتزولا و همچنین مرز هوگان را اجرا خواهد كرد.

کاپلین نروژی آهنگساز، تنظیم‌کننده، رهبر گروه کر و مدرس آوازی برجسته‌ای در دنیا است که با گروه‌های کر مختلف در مسابقات جهانی حضور داشته و موفق به کسب عناوین متعددی هم شده است.

این رهبر ارکستر و مدرس موسیقی به دعوت آموزشگاه موسیقی تنال و گروه آوازی تهران به ایران آمده و علاوه بر رهبری گروه آوازی تهران در کنسرت پیش رو، این روزها مسترکلاسی نیز در حال برگزاری دارد.

کنسرت گروه " آوازی تهران " ۱۲ و ۱۳ مرداد ماه ، ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت اجرا می شود و علاقمندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه نمایند.

 همکاری سفارت آلمان و انستیتو گوته ارکستر نیلپر 

ارکستر نیلپر به رهبری "نوید گوهری" و سولیستی پیانو "موریتس ارنست" نوازنده آلمانی با اجرای قطعاتی از آهنگسازان معاصر و کلاسیک ایرانی و آلمانی به تالار وحدت می آید.

در این کنسرت "موریتس ارنست" به عنوان سولیست پیانو ارکستر نیلپر را همراهی می کند.

نیلپر قصد دارد در این اجرا با اجرای قطعاتی از آهنگسازان موسیقی معاصر و کلاسیک به سراغ مخاطبان خود رفته همین طور در این اجرا طی درخواست انستیتو گوته دو قطعه از آهنگسازان ایرانی اجرا خواهد شد.

در این کنسرت قطعاتی از آهنگسازان شهیر چون "ساندیپ بهاگواتی"، "هوشیار خیام"، "پیمان یزدانیان"، ولفگانگ ریهم"، "ویکتور اولمان" و "لودویگ ون بتهوون" اجرا خواهد شد.