شناسهٔ خبر: 35994 - سرویس دیگر رسانه ها

هشدار روزنامه‌نگار آمریکایی به ایران/ مراقت بازرسان آژانس باشید!

یک روزنامه نگار آمریکایی با اشاره به احتمال جاسوسی غرب از ایران به واسطه بازدید از تاسیسات اتمی گفت: بازرس های آژانس عملا به دنبال جمع آوری اطلاعات برای آمریکا هستند و ایران باید مواظب این مساله باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نشست رونمایی کتاب «حمله به عراق؛ آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند» نوشته نورمن سولومون و ریس ارلیک عصر روز گذشته با حضور محمد رضا نوروزپور مترجم این اثر و ریس ارلیک روزنامه نگار آمریکایی در محل خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در این نشست ریس ارلیک در سخنانی با اشاره به سفر خود به همراه سولومون به کشور عراق در اواخر سال ۲۰۰۲ اظهار کرد: در این سفر نیت ما این بود که کتابی درباره تصورات غلطی که درباره عراق در جامعه جهانی وجود داشت بنویسیم. اصل کتاب راوی  مساله دروغ آمریکا درباره سلاح های کشتتار جمعی عراق و مقاومت مردم این کشور در مقابل تجاوز آمریکا قرار دادیم که بعدها کتاب با موخره ای از «شان پن» نیز همراه شد. ما سعی داشیم بر اساس واقعیت، آنچه واقعا رخ داده را روایت کنیم و بگوییم که چطور دولت آمریکا  افکار عمومی خودش را برای جنگ آماده کرده و می کند.

وی ادامه داد: الان آمریکا ۱۵ سال است که در مورد ساخت بمب اتم توسط ایران پروپاگاندا می کند و همه می دانیم که ایران چنین قصدی ندارد اما این واقعیت برای آمریکا هیچ اهمیتی ندارد. وقتی من به آنها سیاسیون آمریکا می گوییم که ایران نه تنها برنامه سه تا شش ساله که اصلا برنامه ای برای دسترسی به بمب اتمی ندارد طوری نگاهمان می کنند که انگار من از فضا یا مریخ آمده ام. با این حال خوشحالم که امروزه این پروپاگاندا با امضاء توافق متوقف شده است و اکثریت مردم آمریکا نیز از آن حمایت می کنند.

۵۵ درصد مردم آمریکا موافق توافق وین هستند

ارلیک در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه وقتی کنگره و سنای آمریکا ساز مخالفت با توافق وین را کوک می کند و دولت آمریکا ساز موافق؛ مردم ایران باید کدام یک از آنها را نماینده مردم آمریکا بدانند، اظهار کرد: نظر سنجی ها در این زمینه متفاوت است و آخرین آن نشان داده که ۵۵ درصد مردم آمریکا موافق این توافق هستند. تلاش های جمهوری خواهان برای زمین زدن این توافق بیشتر اقدامی است که سعی دارد خوشامد جناح راست افزاطی و اسرائیل را جلب کند. در حال حاضر کنگره آمریکا رای کافی برای تصویب نکردن توافق را ندارد و حداقل ۶۶ رای برای این کار کم دارد. با این حال اوباما نیز گفته که اگر این توافق تصویب نشود آن تصمیم را وتو می کند.

آنچه از جنگ نمی دانید

به گفته ارلیک رای مردم آمریکا به جمهوری خواهان در انتخابات سنا و کنگره به عصبانیت آنها از اوباما و اقداماتش باز می‌گشت و ربطی به ایران نداشت با این حال باید فراموش نکرد که آرا انتخاباتی در آمریکا موضوعی حساس در میان مردم است و اگر آنها از مساله ای عصبانی شوند بلافاصله با رای به حزب مخالف این مساله را نشان می‌دهند.

این روزنامه نگار آمریکایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در مورد تاثیر فعلی فضای سیاسی و رسانه ای آمریکا در تغییر نگاه مردم این کشور به توافق اتمی با ایران نیز گفت: شش ماه قبل تر که تفاهمی مقدماتی با ایران به دست آمد، ایالات متحده بر مساله پی.ام.دی اصرار داشت، در عمل اما غیر ممکن بود که ایران بتواند اثبات کند در هیچ سایت نظامی در حال ساخت بمب اتمی نیست. هر تاسیساتی را هم که اجازه بازدید می دادید دوباره اسم از جای دیگری می بردند و در نهایت مقاومت ایران هم کار را به جایی می‌رساند که آنها مدعی ساخت بمب توسط ایران شوند و البته برای این منظور برخی اطلاعات کسب شده در بازدیدهایشان را نیز به رسانه هایشان درز می دادند تا به تحقق این هدفشان کمک کنند.

وی افزود: ایران باید به فکر واکنش های سریع در مقابل این رفتارها باشد و زمینه‌ای فراهم کند تا دروغ گویی غرب برای همه اثبات شود چون شیوه غرب در دروغ پردازی تکرار وسیع برای پذیرش یک دروغ است.

ریس ارلیک در پاسخ به سوال دیگر مهر درباره میزان احتمال جاسوسی غرب از ایران به واسطه بازدید از تاسیسات اتمی گفت: این اتفاق در عراق افتاد و بازرس‌ها عملا به دنبال جمع آوری اطلاعات برای آمریکا افتادند. ایران باید مواظب این مساله باشد و البته این را هم باید بگویم که با شکست تحریم ها دیگر نمی شود انتظار داشت که آنها بتوانند با همان سرعت قبلی جایگزین شوند.

کتابم از سوی رسانه‌های آمریکا بایکوت شد

این روزنامه نگار آمریکایی در بخش دیگری از این نشست درباره بازخوردهای انتشار کتاب خود در آمریکا نیز گفت: کتاب پس از انتشار پرفروش شد اما جریان‌های رسانه‌ای آمریکا این کتاب را بایکوت کردند. بخشی از این اتفاق هم به دفاع آنها از خودشان باز می گشت که در کتاب مورد نقد قرار گرفته بود. حتی دوست دیگرم که تا پیش از این بسیار به CNN و CBS و NBCدعوت می شد را نیز دیگر به برنامه ها راه ندادند. با این حال من معتقدم که این جنگ و تلفاتش توانست نظر مردم آمریکا را نسبت به خود تغییر دهد.

همچنین در این نشست محمدرضا نوروزپور مترجم این کتاب نیز در سخنانی عنوان داشت: این کتاب تکنیکی را در روایت خود به کار می‌بندد که برای ما مهم است. آمریکا این روزها کاری را با ما انجام میدهد که قبل از آن در عراق انجام داده و این کتاب به شرحش می پردازد. آنها سعی داشتند ببینند که آیا ایران زیر فشار تحریم ها تسلیم می شود یا نه وقتی پاسخ منفی گرفتند، پای میز مذاکره آمدند. این کتاب سندی است بر تسلیم نشدن ما و آنچه با آن به دست آوردیم و به ما می‌گوید که مقاومت جواب می دهد.

سید علی شجاعی ناشر این کتاب نیز در سخنانی در ان نشست عنوان کرد: این اثر، کتابی انسان شناسانه است که نگاهی ورای سیاست دارد و بسیار موشکافانه  به مردم حاضر در بستر جنگ نگاه می کند.

وی جزء نگری و مستند نگاری جذاب نویسنده را نیز از دیگر عوامل جذابیت این کتاب نامید.

یادآوری می شود کتاب «جنگ عراق، آنچه رسانه ها به شما نگفتند» را انتشارات کتب نیستان منتشر کرده است.