شناسهٔ خبر: 36442 - سرویس دیگر رسانه ها

نگاهی بر تاثیر عکاسی بر فضای شهری

سیف‌الله صمدیان معتقد است: در انقلاب دیجیتال سرعت تولید عکس بالا رفته، اما خلاقیت‌ها و حساسیت‌های عکاسانه به همان میزان کم شده است. عکاسانی از این بحران سربلند بیرون می‌آیند که بتوانند از این ابزار در جهت تعاریف ذهنی و جهان بینی خود استفاده کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیف الله صمدیان هنرمند عکاس درباره ظهور و بروز عکاسی دیجیتال گفت: به نظر من وجود دوربین‌های دیجیتال باعث شده تا دیگر نتوانیم از واژه عکاسی دیجیتال استفاده کنیم بلکه باید بگوییم انقلاب دیجیتال که یکی از مهم‌ترین نتایج آن عکاسی است. من همیشه به شوخی می‌گویم با انقلاب دیجیتال، تعداد عکسبردارها زیاد شده است، اما هر روز از تعداد عکاسان کم می‌شود. این به ظاهر طنز و شوخی است، اما در عین حال بسیار جدی است. چرا که با توجه به این‌که به شما امکان گرفتن عکس بیشتر با کیفیت‌های مختلف را می‌دهد، اما خلاقیت‌ها و حساسیت‌های عکاسانه را نیز تحت شعاع قرار داده و کم کرده است. طبیعتا عکاسانی از این بحران سربلند بیرون می‌آیند که بتوانند از این ابزار در جهت تعاریف ذهنی و جهان بینی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به تاثیر عکاسی بر فضای شهری بیان کرد: تاثیر عکاسی دیجیتال در فضای شهری بسیار زیاد است، تکنولوژی دیجیتالی همانطور که در عکاسی به ما امکانات بیشتری می‌دهد، در فضا سازی‌های خاص دنیای مدرن نیز چه بخواهیم چه نخواهیم بسیار تاثیرگذار است و تنها بُعدی که در مقیاس هم اندازه و هم کیفیت می‌تواند به شهرها بخشیده شود، بیلبوردها و تصاویری است که امروزه در سطح بسیار حرفه‌ای در تمام شهرهای جهان دیده می‌شود و در تهران نیز کمابیش شاهد آن هستیم، اما هنوز تا رسیدن به سطح ایده‌ال فاصله زیادی داریم. چرا که مدیران بخش‌های مختلف فرهنگی شهرداری هنوز در سطح ایده‌آل با این مسئله برخورد خوبی نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در بعضی از مواقع اگر با شرکت‌های تبلیغاتی قرار داد درستی صورت گرفته باشد، ما شاهد یک نمود درست از این اتفاق در سطح شهر هستیم. از سوی دیگر تصاویری که روی دیوارهای مختلف شهر، بیلبوردها و فضاهای شهری می‌رود بسیار می‌تواند برای مردم روحیه بخش بوده و در جهت تغییر سلیقه مخاطب فعال باشد. ضمن این که می‌تواند فضای غم زده‌ای را که به دلیل مسائل سیاسی و فرهنگی، اقتصادی مانند جنگ تحمیلی و... بر جامعه تحمیل شده است، به سمت شادی ببرد. متاسفانه ما ایرانی‌ها با توجه به روحیه‌ طنازی که داریم، اما شادی درونی نداریم. برخورد درست و استفاده حرفه‌ای از عکس‌ها و چاپ آنها مطابق با استانداردهای جهانی می‌تواند به کم کردن این روحیه تدافعی و تلخ و سوق دادن آن به سمت شادی کمک کند.

این هنرمند عکاس در ادامه با اشاره به این که می‌توان دیدگاه بصری مردم را با عکس تغییر داد، گفت: تغییر دیدگاه بصری مخاطبان از خیلی جاها شروع می‌شود و یکی از مهم‌ترین آنها، تلویزیون است که درست برعکس عمل کرده و در راه از بین بردن دیدگاه و کیفیت بصری مردم فعالیت می‌کند. اکثر سریال‌های ما بیشتر رادیویی هستند تا تصویری و مخاطب می‌تواند درحین انجام کارهای خود یک سریال را دنبال کند، چرا که جعبه جادویی تلویزیون فاقد جاذبه‌ بصری است و نمی‌تواند او را پای تلویزیون بنشاند، بنابراین مخاطب از طریق صدا برنامه‌ها را دنبال می‌کند و همین عامل نیز باعث شده تا بیشتر مردم به سمت شبکه‌های خارجی گرایش داشته باشند و این فجایع فرهنگی بسیاری را در سطح جامعه به همراه دارد. از سوی دیگر وجود کلاس‌های عکاسی در سطح شهر می‌تواند دیدگاه بصری مردم را تغییر دهد، اما یادمان نرود که از دل هیچ کلاسی، هنرمندی بیرون فرستاده نمی‌شود. باید به آموزشگاه‌های عکاسی بسیار اصولی مجوز داده شود و گردانندگان آموزشگاه‌ها به لحاظ فرهنگی و دیدگاه‌های بصری از کیفیت حداقلی برخوردار باشند که علاقمندان به این هنر را گمراه نکنند. اصولا هیچ هنرمندی را نمی‌توان در مدرسه و دانشگاه تربیت کرد. توصیه می‌کنم در آموزشگاه‌های عکاسی جلوی پیشرفت دوستداران این هنر را نگیرند و به آنها امکانات دستیابی به تکنولوژی بدهند.