شناسهٔ خبر: 36462 - سرویس دیگر رسانه ها

حضور جوانان در جشنواره آیینی و سنتی را مغتنم بشماریم

نیما دهقان کارگردان تئاتر درباره جشنواره آیینی سنتی گفت: ما نباید نگاه‌ها را محدود کنیم، حضور و اجرای آثار هنرمندان جوان و خوش‌ذوق در جشنواره قطعاً باید از سوی مدیران مغتنم شمرده شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ نیما دهقان کارگردان تئاتر گفت: اساساً جشنواره آیینی و سنتی مثل تمام جشنواره‌هایی که امروزه برگزار می‌شود ۳ کارکرد مهم  دارند، بخشی از آنها ویترین تئاتر کشور است و بخشی دیگر حضور و تاثیر پیشکسوتان بر روی نسل جوانی که با این آثار مواجه می‌شوند را شامل می‌شود، همچنین بخش سوم که جذاب‌ترین قسمت جشنواره‌ها است معرفی جوانان علاقه‌مند به هنر تئاتر است.

وی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه نگاه به جشنواره نباید به هیچ‌وجه گلخانه‌ای شود بیان کرد: ما نباید نگاه‌ها را محدود کنیم، حضور و اجرای آثار هنرمندان جوان و خوش‌ذوق در جشنواره قطعاً باید از سوی مدیران مغتنم شمرده شود.

وی ادامه داد: مسئولان جشنواره جدای از این‌که باید جشنواره را به خوبی برگزار کنند، باید سازوکاری برای اجرای عموم آثار نسل جوان در طول سال داشته باشند چراکه قوت و تجربه یک گروه از طریق جشنواره معرفی می‌شود و از طریق اجرای عمومی به رشد و شکوفایی می‌رسد.

این هنرمند تئاتر در سخنانش عنوان کرد: نمایش‌های آیینی و سنتی کمی توقف ایجاد شده است و برای حفظ این نمایش‌ها باید فکر اساسی شود تا تولید آثار نمایشی را با رشد در شاخه‌ها و اشکال دیگری شاهد باشیم.

وی با اشاره به این‌که تعزیه پیش از این به صورت دست‌وپا شکسته در میادین اجرا شده است خاطرنشان کرد: در گذشته هر شکل از نمایش آیینی و سنتی مکانی برای اجرا داشته است و به همین دلیل آثار رو به رشد بودند اما با توجه به این‌که شرایط جامعه تغییر کرده و همه چیز مدرن‌تر شده است من معتقدم مکان‌یابی برای اجرای آثار هم باید به‌روز شود.

دهقان تاکیدکرد: از آنجا که جشنواره آیینی و سنتی بخش‌های مختلفی چون نقالی، تخت‌حوضی، تعزیه و... دارد باید مکان‌های متعدد و به‌روزی برای اجرای عمومی چنین آثار در نظر گرفته شود.

وی گفت: مفهوم به روز شدن مکان اجرا به معنای ساخت سالن نمایشی نیست چراکه ممکن است پیش‌بینی اجرای نقالی در رستوران باشد که شکل امروزی‌تری نسبت به اجراهای پیشین داشته باشد.

کارگردان نمایش‌هایی چون «ترن»، «خنکای ختم خاطره» و «شیش و هشت» تصریح کرد: معتقدم در این میان اجازه  آزمون و خطا  به نسل جوان قدم‌های حائز اهمیتی در پی خواهد داشت.