شناسهٔ خبر: 36506 - سرویس دیگر رسانه ها

شیوه تفکر فردید در غرب‌شناسی جدید بود/ آیا منتقدان فردید را می‌شناختند

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نکته مهم در تفکرات فردید، جامعیت آن در تسلط بر فلسفه غرب و غرب‌شناسی و فلسفه و حکمت اسلامی ـ ایرانی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ رضا سلیمان‌حشمت، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و از شاگردان سیداحمد فردید به مناسبت سالروز بزرگداشت این متفکر فقید (یکشنبه 25 مرداد ماه) گفت: با وجود اینکه کسی تاکنون نتوانسته به عمق افکار و اندیشه‌های فردید پی ببرد اما مباحثی درباره وی و تفکرش از سوی شاگردان و افراد مختلف بیان شده است.

وی با اشاره به جامع و بدیع بودن تفکر سیداحمد فردید، گفت: وی در زمینه مباحث غرب شناسی و غرب زدگی بسیار جامع در دوره خود صحبت می‌کرد و تنها به ظواهر غرب نیز اکتفا نکرده بود و به عمق تفکر اصیل غرب پی برده بود.

سلیمان‌حشمت در ادامه یادآور شد: با وجود اینکه در حوزه تدریس فلسفه در دوره وی در دانشگاه فیلسوفان غربی تا هگل تنها تدریس می‌شد، با وجود این فردید از کسانی نظیر هوسرل و هایدگر سخن گفته و بدیع بودن فلسفه‌شان را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه تفکر فردید در بین همدوره‌های خود متفاوت و در واقع مجزا بود، یادآور شد: کسانی که شاگرد او بوده و سال‌ها سر درسش حضور داشتند هم نتوانستند به عمق تفکر او پی ببرند، بنابراین می‌توانیم بررسی کنیم که آیا دشمنان و منتقدان او را شناخته‌اند یا خیر؟

سلیمان‌حشمت در پایان با اشاره به اینکه تفکرات فردید بر اندیشه او بسیار تأثیر گذاشته است، اظهار داشت: فردید به خوبی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را می‌شناخت، چرا که مطالعات زیادی بر تفکرات حکما و شعرای ایرانی داشت در عین حال بر فلسفه غرب نیز تسلط کافی داشت.